Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 00:32   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/MacBooks.jpg[/img]Waar Apple in november nog weigerde om scheurtjes in het onderste gedeelte van de behuizing van witte MacBooks te repareren, lijkt het er nu op dat de koers veranderd is. Want volgens AppleInsider zou Apple in de V.S. de service providers hebben laten weten dat de beleid hoe er met haarscheurtjes omgegaan moet worden in de bottomcase is aangepast. Voor de bovenkant (de topcase) is er trouwens al langer een dergelijk richtlijn van kracht.

Daarbij wordt dezelfde service providers wel op het hart gedrukt dat er nog steeds goed gekeken moet worden of het om valschade gaat, die natuurlijk niet gedekt zal worden. Mocht het zo zijn dat de gebruiker geen schuld lijkt te hebben aan de schade, dan zou de service provider onder deze regels ook mogen repareren buiten het eerste jaar, dus als de garantie van Apple al verlopen is. Deze uitzondering zou ook gelden voor de zwarte MacBook die afgelopen jaar uit productie genomen werd.

Bij de inspectie gaat het vooral om de volgende, kennelijk extra kwetsbare, gedeeltes: het voorste gedeelte van de onderkant onder het trackpad en de gedeeltes daarnaast waar in de regel gesproken je handpalmen rusten, het gebied rond de ingangen (USB, Firewire etc.), de hoeken aan de achterkant en de vertilatie-openingen aan de achterkant.

Mocht iemand ervaring hebben met dergelijke beschadigingen aan zijn of haar MacBook in Nederland of België dan horen we natuurlijk graag van jullie ervaring(en) bij de service provider.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 03:47    reactie #1
geplaatst door: Daredevil
Ik had dat, maar hier in de Apple store in Melbourne hebben ze het gratis geregeld. Duurde een uurtje. Macbook was bijna 2 jaar oud en geen applecare..
 “To create a new standard, it takes something that’s not just a little bit different, it takes something that’s really new and really captures people’s imagination and the Macintosh, of all the machines I’ve ever seen, is the only one that meets that standard.” — Bill Gates
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 08:39    reactie #2
geplaatst door: Kobes
Gaat het hier nu om het rechtopstaande gedeelte van de MacBook (wat feitelijk haaks op de tafel staat) of ook de top cover, die parallel aan de tafel loopt. Daar is de mijn onlangs gescheurd, ziet er niet uit:


Ik heb er een plakbandje overheen geplakt zodat het plastic niet helemaal afbreekt, maar mooi is dat niet...
Het is precies op de plek waar de kleine opstaande randjes van het beeldscherm neerkomen. Aan de andere kant van mijn MacBook zie je ook al een lijntje, maar nog geen scheur.
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 09:20    reactie #3
geplaatst door: MacFanGuy
Waar jij het over hebt wordt door Apple al jaren na een bezoek aan je service provider opgelost, Kobes...

Het betreft hier haarscheurtjes die ontstaan in de onderplaat van je Macbook. Met name achter bij de fan-uitgang, en langs de zijkanden
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 09:55    reactie #4
geplaatst door: Zero1
Had ook last van deze scheurtjes. Is onlangs, twee en half jaar na aanschaf, kostenloos hersteld door A-Mac (Utrecht). Was 'm wel 2 weken kwijt, maar goed.

Maar wat ik mij nu afvraag, er zit nu dus een nieuwe topplaat op, maar is die anders kwa materiaal of niet? Oftwel, komt de klacht uiteindelijk weer terug of is het nu definitief verholpen? Weet iemand dat?
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 10:35    reactie #5
geplaatst door: Robert
Even voor de duidelijkheid: scheurtjes in de topcase werden altijd al gerepareerd (als er tenminste geen sprake was van valschade e.d.), de verandering in beleid is nu dat een aantal punten in de bottomcase nu ook reden kunnen zijn tot vervanging.

Ik dacht eigenlijk dat dat topcase-verhaal allang duidelijk was, maar zal het nieuwsbericht nog even aanpassen om dat nog een stuk duidelijker te maken...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 12:05    reactie #6
geplaatst door: d
@Robert: inderdaad. iCentre XL heeft de topcase van mijn MacBook kosteloos vervangen, echter de bottomcase kostte me 100 euro. :sad: Dat was dus ongeveer een jaar geleden...  
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 14:05    reactie #7
geplaatst door: Henkie
@ Robert: kleine opmerking taalgebruik: ik zou 'policy' vertalen met 'beleid'. Politiek zouden ze in Den Haag moeten bedrijven  :wink:
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 14:38    reactie #8
geplaatst door: Robert
@ Henkie: Je hebt gelijk, heb het overal even aangepast. We zitten hier tenslotte niet bij Den Haag Vandaag... ;)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 16:51    reactie #9
geplaatst door: werner
Apple is altijd hardnekkig alvorens ze overstag gaan. Ontkennen, bagatelliseren & als ze er echt niet onderuit kunnen, tja...
Nu nog de erkenning van de scheurtjes in de iphones. Of zit Apple bij dit probleem nog in de ontken fase.

Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
9 april 2009 - 17:05    reactie #10
geplaatst door: mvdg
@Zero1: volgens mij is het materiaal na een tijdje inderdaad wat gewijzigd. De eerdere modellen hadden bijvoorbeeld ook last van verkleuring, wat bij de latere een stuk minder is. Dus er is gaandeweg sowieso wat gewijzigd in de samenstelling of fabricage.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
10 april 2009 - 01:05    reactie #11
geplaatst door: Leon

Citaat
Robert om 10:35, 9-04-2009
Even voor de duidelijkheid: scheurtjes in de topcase werden altijd al gerepareerd (als er tenminste geen sprake was van valschade e.d.), de verandering in beleid is nu dat een aantal punten in de bottomcase nu ook reden kunnen zijn tot vervanging.


Je moet toch eens wat vaker bij je ex-collega's kijken Robert. De gehele behuizing komt namelijk al sinds ruim een jaar officieel in aanmerking voor vervanging.  ;-)

http://www.mac-zone.nl/articles.php?p=1204712467

(Bewerkt door Leon om 1:10, 10-04-2009)
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
28 april 2009 - 23:17    reactie #12
geplaatst door: kebdarge
Jo,

Ik heb op beide plekken haarscheurtjes.
Gisteren naar machouse a'dam gebracht en vandaag gebeld: top-case wordt gratis vervangen, bottemcase gaat me 223,- euro kosten..

Wat moet ik nou doen?
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
20 juni 2009 - 21:31    reactie #13
geplaatst door: wolly
Ik heb sinds gisteren ook zo'n scheurtje. Zeg maar flinke scheur.

Nu heb ik mijn Macbook bij de Applestore gekocht en niet bij een 'normale' reseller. Kan ik wel gewoon naar een normale reguliere Apple winkel gaan en hem daar laten fixen of moet die naar de Applestore worden teruggestuurd?

Ik beschik namelijk niet over een reserve macbook, dus ben in de wachttijd zeer onthand.

UNOX, the worst Operating System
Ceterum censeo, Windowsinem delendam esse
MacBook Pro 17" (2010), 13" (2014) - OSX 10.9.x, iPhone4/16Gb - iOS 7.0.1
Nieuw beleid scheurtjes MacBooks
25 november 2009 - 22:32    reactie #14
geplaatst door: TRiONiTE
Om hier nog even op te reageren. Ik heb ook haarscheurtjes in mijn Macbook, aan de onderkant bij de luchtuitlaat (zelfs nog gedekt onder AppleCare) maar toch moest ik de reparatie hieraan zelf betalen. Om die reden tot op heden dus ook nog niet gebeurd.

Ik lees dus allemaal wel mooie berichten dat alles word gerepareerd en gedekt maar ik merk er vrij weinig van.