365
10 juni 2010 - 15:21    reactie #1
Ik moet zeggen dat het mij wel opviel toen ik het filmpje bekeek, maar vind het flauw dat Nokia hier op reageert. Of ze proberen er een sla-tje uit te slaan door zo gratis in de publiciteit te komen. Maar ik vind het nogal een kinderachtig trekje en geen goeds doen aan hun imago. Laat ze zich focussen op een tegenaanval ipv te zeuren.
1.209
10 juni 2010 - 15:28    reactie #2
Tsja, wat is telefoneren anders? Het is nogal vervelend als bedrijven reguliere woorden/woordcombinaties als slogan gaan hanteren.
Aardiger was het te refereren aan de dropped calls van de iPhone.
Nokia Connecting people
Apple Disconnecting people
Bert
3.692
10 juni 2010 - 15:32    reactie #3
Straks moet ik toestemming vragen c.q. geld betallen om te zeggen wat we hier op MacFreak ook doen : "connecting people"
iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch, Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!
1.250
10 juni 2010 - 15:59    reactie #4
denk dat nokia's registratie "nokia connecting people" is... en op gewoon in de zin gebruik van connecting people staat wellicht geen registratie... anders staan deze worden in veeeeeel publiciteitscampagnes, brochures, websites... veel werk voor nokia dan. ze zouden eigenlijk bij nokia bijna kunnen stoppen met het maken van telefoon, er is meer te verdienen met dergelijk gebruik van registratie's...
is dus ook zo:
Nokia's trademarkts and registered trademarks: "Nokia", "Nokia Connecting People", "Ascent",....
Wellicht speelt Apple hier wel een mooi "spelleke" gezien de voorgeschiedenis...
(Bewerkt door DJAN om 16:03, 10-06-2010)
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
1.473
10 juni 2010 - 16:18    reactie #5
En zolang Apple een kinderklas probeert aan te klagen omdat deze school een appel in zijn logo had/heeft of websites uit de lucht haalt met eem idinges in zijn naam is Apple nog erger dan Nokia.
Nokia gebruikt die slogan al jaren, groot gelijk dat ze er wat van zeggen
-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
1.368
10 juni 2010 - 16:27    reactie #6
FanBoy om 16:18, 10-06-2010 En zolang Apple een kinderklas probeert aan te klagen omdat deze school een appel in zijn logo had
Het was geen kinderklas maar een trainingscentrum op software gebied. Ze gaven geen les in Apple spul maar MS-zooi. Dus nog een dom logo ook.
313
10 juni 2010 - 16:39    reactie #7
Ik denk dat fanboy de kleuterschool met disney figuurtjes in gedachten had. Maar ook daar kan je zien hoe ver het copyright en merkenrecht is doorgeschoten. Mogen we de kleur magenta weer gebruiken zonder licentiekosten aan T-Mobile af te moeten dragen of zijn alle CMYK programma's illegaal? http://gizmodo.com/319824/t+mobile-owns-magenta
1.473
10 juni 2010 - 16:55    reactie #8
Blender om 16:27, 10-06-2010
FanBoy om 16:18, 10-06-2010 En zolang Apple een kinderklas probeert aan te klagen omdat deze school een appel in zijn logo had
Het was geen kinderklas maar een trainingscentrum op software gebied. Ze gaven geen les in Apple spul maar MS-zooi. Dus nog een dom logo ook. http://www.theregister.co.uk/2008/10/09/apple_logo_battle/Het was een tech school, dat klopt, maar als je naar de logo's kijkt, is er echt geen verwarring mogelijk: 
-= If you ain't got nothing nice to say, then don't say nothing at all =-
313
10 juni 2010 - 16:58    reactie #9
Daarnaast zou ik deze specifieke 'verontwaardiging' van Nokia maar met een hele grote korrel zout nemen. Het lijkt eerder het verzinsel van een Finse website, waar men kennelijk op patriottische wijze de juridische afdeling van Nokia voorziet van werk.
topic starter
37.972
10 juni 2010 - 17:01    reactie #10
@ FanBoy: Verwarring mogelijk? Nee.
Misbruik van je logo op die manier moeten aanpakken omdat ander het hek van de dam is? Ja.
Maar misschien is het een idee om on-topic te blijven zonder er van alles bij te halen..?
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
313
10 juni 2010 - 17:02    reactie #11
Kijk goed om je heen wanneer je een hap uit een appel neemt. Neem snel een tweede hap of beter, snij de appel in partjes, anders loop je kans door de legal departement van Appel te worden gesommeerd om geen appel meer te gebruiken. Oeps, mag ik het woord appel nog wel gebruiken?
Stelletje gekken!
313
10 juni 2010 - 17:05    reactie #12
Robert om 17:01, 10-06-2010
Misbruik van je logo op die manier moeten aanpakken omdat ander het hek van de dam is? Ja. Waar ligt de grens? Je kan m.i. hier wel aan zien hoe paranoide een bedrijf in dergelijke zaken is. Of hoe werkeloos de juridische afdeling? PS: on-topic? Lijkt mij toch behoorlijk on-topic wanneer we het hier over het (beeld) merkenrecht gaan hebben.
topic starter
37.972
10 juni 2010 - 17:54    reactie #13
rvanoostrum om 17:02, 10-06-2010 Kijk goed om je heen wanneer je een hap uit een appel neemt. Neem snel een tweede hap of beter, snij de appel in partjes, anders loop je kans door de legal departement van Appel te worden gesommeerd om geen appel meer te gebruiken. Je kan m.i. hier wel aan zien hoe paranoide Leuke hobby, alles tot in het het idiote uitvergroten en meteen alle nuance verliezen? Het lijkt me in ieder geval duidelijk wie hier paranoïde reageert, en in dit geval is dat Apple niet... Wat betreft on-topic blijven: het gaat hier niet over hoe Apple, maar hoe Nokia op deze 'inbreuk' reageert.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
1.531
10 juni 2010 - 18:31    reactie #14
Ik begrijp dat het trademark specifiek "Nokia Connecting People" is dus er is niet veel aan de hand als je het zonder Nokia gebruikt lijkt me.
MacBook Pro (16-inch, 2021) | iPhone 16 Pro Max | Apple Watch Ultra | iPad Pro 12.9-inch (5th generation) (Wi-Fi + Cellular) | Apple TV 4K (3rd generation)
545
10 juni 2010 - 18:32    reactie #15
Het is duidelijk stelen en jatten. Hoewel het best een foutje kan zijn. In het filmpje zitten nog wel meer fouten. Zo zit de man op bed met en iPhone4 in de hand naar zijn kinderen te kijken. Het ene moment in landscape, dan weer rechtop. De stand wisselt per direct. Kan ook een magische iPhone zijn. Me dunkt, het is een foutje. Snel broddelwerk. Het zij Apple vergeven dat dan ook "per abuis" een slogan wordt gejat.
313
10 juni 2010 - 18:48    reactie #16
Ai Robert, je ligt vaak wel heel makkelijk met mij overhoop, niet? Wie is er hier paranoide?
@Pjotr: 'per abuis jatten'? Ik vermoed dat een rechtbank daar wel wat vraagtekens bij gaat zetten. Dit valt niet onder het hoofdstukje 'idioot uitvergroten'. Wat mij betreft valt dit simpelweg onder 'idioot'.
Maar ik zie het hier weer gebeuren: Wanneer Apple iets doet is dat bijna per definitie goed, wanneer anderen iets vergelijkbaars doen is dat nog maar de vraag. Typisch MacFrapple gedrag?
161
10 juni 2010 - 19:31    reactie #17
Ga er maar gerust van uit dat er inderdaad minimaal 'Nokia' bij moet staan. Ik heb ooit voor een klant de slogan 'Passion for shoes' moeten proberen te registreren. Dat is niet gelukt. Het begrip 'passion' is op zichzelf veel te algemeen. ook het begrip 'for shoes' of 'shoes' is ook veel te algemeen. Iedereen heeft wel een passie voor iets en de meeste mensen dragen schoenen. De combinatie 'Passion for shoes' mag dan nog steeds niet van het merkenbureau. Zodoende is 'connecting' en 'people' vergelijkbaar. Pas als je de naam van het bedrijf combineerd met de slogan kan het wel.
365
10 juni 2010 - 20:20    reactie #18
Echter heeft Nokia, ook al stond het er niet bij, toch voet om op te staan. Een rechter kijkt in merkenrecht niet alleen naar de manier van registratie, dus met of zonder Merknaam erbij, maar ook naar de lading van het merk of in dit geval payoff, de mate van promotie die het merk erin heeft gestoken, met als resultaat de bekendheid hiervan bij de consument. Iets wat in dit geval natuurlijk behoorlijk is, en wereldwijd. Daarnaast zal worden gekeken naar de productnabijheid, welke in dit geval identiek is.
Anderzijds gebruikt Apple hier niet de leus als payoff. Maar het komt wel voor in een promotionele uiting. Het is een lastig verhaal, en ik denk dat je hiervan dus niet op voorhand kunt bepalen wie rechtelijk gelijk heeft.
1.250
10 juni 2010 - 20:33    reactie #19
Zoals ik reeds aangaf moet "Nokia" hierbij staan, en volledig gelijk met hatetepee, connecting people is te vrij algemeen om te kunnen registreren (ok, er is een uitzondering met magenta van t-mobile...).
Zo was er zelfs de laatste jaren het pretpark in België park "Paradisio"... Paradisio was gewoonweg niet te registreren gezien het blijkbaar een "algmeen begrip" is. Ter info: het park gebruikte de naam reeds meer dan 16 jaar... Zo is men teruggaan en een vergelijkbare naam, een perziche naam Pairi Daiza (paradijs tuin/parc). Deze naam kon men dit keer wel registeren...
Stel je voor dat "MacFreak Nieuwsflitsen" zou registeren, zou dit dan erop uitkomen dat enkel "nieuwsflitsen" nergens meer mag gebruikt worden... doen zou ik zeggen, vele media trekken aan hun haren!
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
365
10 juni 2010 - 20:51    reactie #20
Googlen op Paradisio wijst uit dat het niet om het merkenrecht ging, maar om de te commerciële naam, waarin men zich niet meer kon vinden. Na 16 jaar zou men de naam Parc Paradisio, mits de bekendheid bij de consument groot genoeg is echt wel kunnen claimen bij Benelux Merkenbureau, zodat de buurman niet een parc waarbij men een gelijksoortige insteek hanteerd zou kunnen beginnen.
Overigens kun je kleuren sinds kort idd ook toevoegen aan je merk bij het registreren, welke dan alleen van toepassing is binnen de branche (productnabijheid). De t-mobile pantone mag bijvoorbeeld niet gebruikt worden in de telefonica, maar wel in ieder andere branche welke hier niets mee te maken heeft. Geld ook voor Orange oranje, en KPN groen. Allemaal geclaimd...
(Bewerkt door mgroeneboer om 22:05, 10-06-2010)
1.673
10 juni 2010 - 21:56    reactie #21
Bewerkt: 31 maart 2021 - 20:19 door macqintosh
|