[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/HP_Logo.jpg[/img]Recent kwam HP verrassend met
het nieuws dat ze de PC afdeling in de verkoop deden. Kennelijk was de komst van nieuwe CEO Leo Apotheker (die kwam van het
softwarebedrijf SAP) eind vorig jaar al een teken aan de wand, HP koos toen waarschijnlijk al om in de richting van software te gaan.
Daarna kwam, een stuk minder verrassend,
het nieuws dat HP zijn WebOS tablet de TouchPad in de uitverkoop gooide en dat die voor 99 dollar over de toonbank zouden gaan.
Het wordt allemaal pas echt bijzonder met
het nieuws van vandaag wat we in HP's Mark Budgell blog kunnen lezen. Waar er eerder sprake was van voorraad die opgemaakt werd heeft hij het nu over nieuwe en laatste serie TouchPads die
gemaakt worden om een de vraag te voldoen (
to produce one last run of TouchPads to meet unfulfilled demand).
Je voorraad opmaken tegen verlies is natuurlijk nog wel wat anders dan produceren met verlies. Want
het kost ongeveer 318 dollar om een TouchPad te maken.
Dus probeert HP hier een
user-base voor het WebOS mee te creëren zodat de verkoop daarvan voorspoediger zal verlopen? De vraag daarbij is natuurlijk hoe genegen die gebruikers zullen zijn nog geld aan hun tablet uit te geven, het gaat tenslotte in de meerderheid om koopjesjagers.
Een ander idee waarom HP dit doet had ik zo snel niet, maar ik houd me aanbevolen voor andere suggesties
Update: Inmiddels vond ik
dit artikel in DigiTimes en het lijkt er op dat de suggestie die hieronder al staat min of meer correct was. HP heeft namelijk zijn toeleveranciers helemaal niet laten weten dat ze met de TouchPad stopten en die zitten nu met al die componenten in hun maag.