
PayPal in de tegenaanval
In het artikel gisteren op MacFreak over de reacties van anderen op de Apple Watch en Apple Pay, dat is
hier te lezen, was ook al duidelijk dat PayPal zich kennelijk bedreigd voelt. Want volgens ons zijn waarschuwingen aan Apple's adres dat het ze niet gaat lukken met Apple Pay daar een teken van.
Dat PayPal zich bedreigd voelt wordt pas echt duidelijk door de advertentie over een complete pagina die ze nu geplaatst hebben in The New York Times. Hun tegenaanval koppelen ze daar slim aan het recente schandaal waarbij fotos van bekende mensen op straat kwamen te liggen, waarbij volgens een aantal media de beveiliging van Apple niet goed genoeg zou zijn geweest.

PayPal in de tegenaanval
Apple maakte tijdens de keynote duidelijk dat er helemaal geen data naar Apple gaan als je Apple Pay gebruikt, maar dat die in de Secure Enclave versleuteld binnen de iPhone 6 of 6 Plus worden opgeslagen. Dat weten ze bij PayPal natuurlijk donders goed, in dit geval is het natuurlijk alleen maar belangrijk of de advertentie werkt of niet.
Wij zijn vooral benieuwd of Apple Pay een succes gaat worden, het heeft er alle schijn van dat dat zo gaat zijn, de iPhone 6 zorgt in het eerste weekend in ieder geval al voor verkoop-records. PayPal heeft dan ook groot gelijk dat ze hier zenuwachtig van worden, we zijn benieuwd of deze advertentie hiertegen gaat helpen.
PayPal is een redelijk grote speler in het online betaalverkeer, maar heeft tot nu toe in het mobiele betalingsverkeer nog geen groot marktaandeel weten te bereiken.
Het bedrijf
Braintree heeft trouwens recent aangekondigd dat ze Apple Pay
gaan ondersteunen. Dat is in deze context op zijn minst ironisch te noemen, want PayPal heeft Braintree een jaar geleden gekocht, dus indirect ondersteunen ze zelf Apple Pay. Braintree ondersteunt natuurlijk ook PayPals One Touch oplossing, dat doen ze via de
Venmo-app, een app die bij ons niet in de iTunes Store staat.