[img=right]http://www.xs4all.nl/~guyensan/images/quark-adobe.jpg[/img]Nadat we
eerder deze week al melding maakte van het feit dat de directeur van Quark per direct en zonder aanwijsbare redenen opgestapt was, komt er nu toch een klein beetje publiciteit over Quark in het vizier. In een interview op
MacWorld praat Glen Turpin -communicatiemanager bij Quark- over Quark 7, open standaarden en een grote brullende gorilla: Adobe met zijn
InDesign.
Over Quark 7 en open standaardenHier kunnen we redelijk kort zijn: het zal grotendeels XML zijn wat de klok slaat. Het aloude en gesloten .qxd document gaat -in ieder geval op de achtergrond- gebruik maken van het nieuwe QuarkXpress Markup Language (QXML). QXML zal op zijn beurt weer gebaseerd zijn op een aantal open standaarden van het WorldWideWeb Consortium: Document Object Model (
DOM) en XML Path Language (
Xpath). Volgens Turpin is dit een enorme stap voorwaarts: het zal nu vele malen makkelijker worden om QuarkXpress schaalbaar in te zetten binnen workflows.
Openness and the ability to plug QuarkXPress into more workflows, more easily, and at lower cost, is essential to our customers and essential to us.
Met ondersteuning voor Personalized Print Markup Language (
PPML) zal Quark ook zijn mannetje staan op het gebied van hoog-volume printen. Middels PPML is het mogelijk om veel-voorkomende elementen bij grote klussen effectief te hergebruiken, waardoor een element als een logo op honderden pagina's maar één maal verwerkt hoeft te worden. Hiermee moet het dus ook makkelijker worden om content makkelijk beschikbaar te maken voor verschillende media, zoals print en web. Quark volgt hiermee grote jongens als Adobe, EFI, HP en Xerox die al eerder op deze boot stapten. Om nog een laatste afkorting in dit oerwoud van standaarden los te laten: Job Definition Format (
JDF) zal ook tot het pakket aan mogelijkheden van Quark 7 horen, alleen dan aangepast: Quark Job Jackets.
People have always said that QuarkXPress is a faster way to work its got an uncluttered UI [user interface] and you can get stuff done quickly and efficiently. The Job Jackets continue to push that envelope.
Voordat ik het vergeet: Quark 7 zal ook verregaande mogelijkheden bieden voor het werken met transparantie: de opaciteit van bijna elk element op een pagina zal straks aangepast kunnen worden.
De competitieUiteraard komt de competitie in het artikel aan bod, en Glen Turpin zou geen communicatiemanager zijn als hij daar niet een beetje lucht uit de goedgevulde ballon van Adobe tracht te halen. Om een lang verhaal kort te maken: Quark verkoopt goed, de cijfers zien er toch iets anders uit dan Adobe ze presenteert, en Adobe heeft een betere marketing-machine dan Quark. Helemaal ongelijk heeft hij niet: Adobe heeft een sterke marketing, ondersteund door een goed product dat duidelijk innovatief is. En Adobe heeft zonder meer geprofiteerd van de steken die Quark de laatste decennia heeft laten vallen. Zijn laatste citaat in het artikel is dan ook kenmerkend: Quark heeft de laatste jaren inderdaad hard gewerkt om zichzelf te vernieuwen, en het is te hopen dat Quark Inc. met QuarkXpress 7 een echte killer in huis heeft. De tijd zal het uitwijzen.