geplaatst door: SteveJobs
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]  Volgens diverse PR experts is een terugroep actie van de iPhone 4 onvermijdelijk voor Apple. We quoten Dr. Matthew W. Seeger, expert in crisis-management.

“Apple will be forced to do a recall of this product,” said Professor Matthew Seeger, an expert in crisis communication. “It’s critically important. The brand image is the most important thing Apple has. This is potentially devastating.”

Het rapport van de Consumer Report kan misschien de emmer hebben laten overlopen. Men vergelijkt deze crisis als die van Toyota. Het auto merk heeft onlangs miljoenen van haar auto's laten terugkomen vanwege een gaspedaal probleem.

De informatie die Apple tot dusver heeft vrijgegeven omtrent het antenne probleem is niet toereikend genoeg gebleken. Volgens de PR experts moet Apple nu reageren en dit brandje z.s.m zien te op te lossen om zo de opgelopen image schade te beperken. Daarentegen, een goede oplossing voor dit probleem kan juist weer een positief effect hebben en de monden van de criticasters snoeren.



Don't panic
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 16:14    reactie #1
geplaatst door: DJAN
Klopt, een goed oplossing kan de monden van criticasters snoeren, maar dat mag er volgens mij niet veel aan het uiterlijk veranderen. Toch niet zoiets met een Bumper.
Want als Apple het probleem kan oplossen, maar dit dan door het veranderen van het antenne-systeem (dus weglaten metalen frame) zal dit als mislukking van een uitvinding aanzien worden door diezelfde criticaters.
Maar dit klopt wel, een terugroepsactie met een goede oplossing en behoud van hun antenne met frame, zou eens de beste publiciteit kunnen zijn voor Apple.
Afwachten, maar Apple zo toch snel een reactie moeten geven... nu nog sneller gezien het consumerreport. Hopelijk heeft men reeds een oplossing.
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 16:54    reactie #2
geplaatst door: Robert
Misschien zou de eerste vraag moeten zijn in hoeverre er sprake is van een probleem, want bij de eerdere iPhones was er ook sprake dat er van alles fout zou zijn.

En ondertussen gaat alles wat Apple verkoopt (inclusief de iPhone 4) nog steeds als warme broodjes...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 17:08    reactie #3
geplaatst door: SteveJobs
@Robert, die fase zijn we al voorbij. Het kan en het is te makkelijk te reproduceren om het als incident af te doen.
Don't panic
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 17:12    reactie #4
geplaatst door: jack brent
Apple is er een paar keer in geslaagd om een hype te maken van een product. Ik hoef jullie natuurlijk niet de voorbeelden te noemen. Het heeft Apple geen windeieren gelegd en ze hebben zich ermee als belangrijke speler op de kaart gezet. Daarmee zijn ze ook een factor geworden waar ander grote bedrijven in deze markt mee rekening moeten houden. Apple heeft het daarbij zelfs geschopt tot 'belangrijkste concurrent'. Dat is niet niks. Dat is heel prachtig, maar zorgt er ook voor dat alle ogen op je gericht zijn.

Nu is Apple qua bedrijfsvoering niet meer en niet minder dan een traditioneel Amerikaans megabedrijf. Maar zoals zo vaak met kleintjes die groot worden gebeurt, is ook Apple in de aloude tredmolen terecht gekomen. Men moet een aantal malen per jaar een nieuw product in de markt zetten of toch in ieder geval een belangrijke opvolger van een al bestaand product. Dit product moet ronduit perfect presteren. In het geval van Apple dient dan ook nog het 'design' de nodige aahs en oohs op te roepen. Het moet ook nog min of meer betaalbaar zijn en in grote getale geproduceerd kunnen worden in een relatief korte tijd.

Vroeg of laat gaat men daar een keer op onderuit. Het bedrijf dient voortdurend op zijn tenen te lopen en kan op een zeker moment niet meer aan de verwachtingen voldoen. Er hoeft dan nog niet echt veel aan de hand te zijn wanneer het bedrijf hier op tijd sympatieke acties op onderneemt welke de kou uit de lucht halen. In de praktijk betekent dit doorgaans dat het bedrijf de eventuele problemen erkent, deze op een zo netjes mogelijke manier oplost en het hoofd daarbij buigt en beterschap belooft.

Op deze punten lijkt het nu 5 voor twaalf te zijn voor Apple en Steve Jobs. Het bedrijf heeft al eerder besluiten genomen m.b.t. de iPhone welke niet echt goed vielen bij de klant. Denk daarbij aan de gemaakte keuzes voor de provider(s) en het niet los van een abbo kunnen verkrijgen van het apparaat. Hiermee heb ik het vanzelfsprekend niet over België/Frankrijk en de eventuele andere landjes waar dat wel kan. Het gaat hier voornamelijk om de Amerikaanse markt. Tel daarbij op de moordende concurrentie in deze markt en de van oudsher arrogante houding van het hele marketing bedrijf dat Apple heet en daar zijn de ingrediënten dat dit een keer fout moet gaan.

Nu lijkt het zover te zijn. Naar mijn idee is het vuurtje dat door diverse media (met name via het internet) is opgestookt behoorlijk aangewakkerd door de badinerende uitspraak van SJ over hoe de iPhone vastgehouden moet worden. Dit is geen slimme actie geweest. Evenmin het bumper verhaal en de software update welke uit zou komen. Apple heeft zich hiermee alleen maar verder in de problemen gebracht.

Het ontkennen van het probleem danwel het probleem bagatelliseren is nu geen optie. Het lijkt mij daarom i.d.d. verstandig wanneer Apple een terugroep actie begint, mits men natuurlijk een afdoende oplossing kan bieden. De stilte zoals Apple die op dit moment bewaart is in ieder geval niet lang meer vol te houden. Hoe langer men wacht met een goed antwoord hoe dieper men straks door het stof zal moeten gaan. Vanuit de cultuur van het bedrijf zou dat wel eens een breekpunt kunnen zijn waarbij ik dan vrees dat het (langzaam) bergafwaarts zou kunnen gaan. Eigenlijk zo'n beetje als Microsoft nu.  
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 17:44    reactie #5
geplaatst door: DJAN
@Robert
Heb dezelfde mening en dit reeds in diverse draadjes aangegeven: in hoeverre is dit een algemeen probleem? Er zijn nog vele vragen onopgelost hierin... mede door het voorlopig zwijgen van Apple.

Microsoft zak misschien nu een beetje, maar zullen groot blijven en zijn nog algeheel aanwezig. Maar... laten we eens kijken naar het alom gekende probleem destijds, nl. de Xbox van MS. Jaren heeft MS vastgehouden dat er geen problemen waren... toch nu een paar jaar terug heeft men de fout toegegeven.

Het zal misschien niet goed zijn voor de uitstraling van Apple, zo'n terugroepactie, maar het zal de klanten toch wel een beter gevoel geven... en als ze dan terug een product in handen krijgen die perfect werkt... ja, dan heb je een tevreden klant.
Blijft dit dan een trouwe klant... nee, maar denk ook dat dit niet meer van deze tijd is. Mocht MS ooit met een geniaal en beter toestel op de markt komen, dan nog zullen velen terug overstappen. En waarom niet, als het toch een beter toestel is.
Feit is wel, wie inovatief wil zijn en is, moet soms ook eens op de blaren zitten als het misloopt.

Dat Apple nu echt eens aantoont dat er een "Apple-care" programma is...
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 19:31    reactie #6
geplaatst door: Ger Nijkamp
De wereld is krankjorem aan 't worden. Ja, er is voor sommige mensen -maar niet iedereen- een probleem met de iPhone 4G. Hoeveel mensen er exact last van hebben is niet duidelijk, evenals wat het probleem exact veroorzaakt als een (mogelijke) oplossing. In zo'n situatie een recall 'eisen' heeft gewoon geen enkele zin. Daarbij: iedereen kan z'n iPhone 4G gewoon omruilen of terugbrengen bij Apple. Geen enkele consument kan dus op welke wijze dan ook benadeeld worden.

Met name door dat laatste snap ik de hele consternatie niet. Er zijn in een paar weken tijd één miljoen van die iPhone's verkocht. Bij een bepaald percentage gebruikers duikt dit probleem op en de wereld staat op z'n kop, hijgerig aangejaagd door de media. 't Is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt, al lijkt niet iedereen dat door te hebben. Bij al die andere, vergelijkbare situaties is de wereld ook niet vergaan en ook nu zal de wereld niet vergaan. Domweg omdat het maar een bepaald aantal gebruikers (schijnbaar afhankelijk van locatie en/of provider) écht treft, en Apple voor die teleurgestelde gebruikers voldoende mogelijkheden biedt om niet benadeeld te raken.

Wat er in feite wordt geëist is dat een product áltijd, óveral en onder iedere omstandigheid perfect functioneert. Nou, nieuws: dat zal nooit gaan gebeuren. Bij elke grote uitrol bestaat er een percentage uitval. Door fabricagefouten of, zoals het in dit geval lijkt, locatiegebonden afwijkingen i.c.m. derde partijen. Iedereen kan (terecht) teleurgesteld zijn, of boos: prima. Maar dat verandert niets aan al het bovenstaande.

Apple zal ongetwijfeld achter de schermen werken aan een (hardware of softwarematige) oplossing. Ze zijn echt niet achterlijk in Cupertino, hoewel het verwijderen van een discussiepagina over dit onderwerp en de verklaringen van Steve Jobs hierover niet echt handig te noemen zijn. Maar omdat Apple bottomline garandeert dat iPhones terug gebracht kunnen worden, zie ik niet in wat Apple in deze nou wérkelijk te verwijten valt wat zó ontzettend schadelijk en erg is voor de consument...

:dontgetit:

Of men moet daarmee bedoelen dat je na het retourneren in feite verplicht bent een smartphone van Nokia, Sony-Ericsson, Blackberry of HTC aan te schaffen...

:withstupid:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 19:48    reactie #7
geplaatst door: Henk Vos
Ik ben een switcher, dus van microsoft naar Apple om twee dingen: het design en de betere prestaties (me laten leiden door diverse artikelen, bladen en recensies); nu in het bezit van een MAC 27inch en potentiele koper van een Iphone 4. Wat ik mis in deze discussie is het aloude adagium: client is koning, met andere woorden een zichzelf respecterend bedrijf zorgt dat zijn clienten tevreden zijn en daarvoor is nodig dat het bedrijf diezelfde clienten serieus neemt en respecteert. Wie werkt maakt fouten, dit geldt ongetwijfeld ook voor Apple. Er moet ruimte zijn om fouten te herstellen, maar kom wel met een serieuze reactie op de kritiek die geleverd wordt en stuur je (potentiele) clienten niet met een kluitje het riet in, zo althans komt de situatie nu bij mij over.
Ik blijf hopen op een goeie afloop, want mooi is ie wel, die Iphone.
Met vriendelijke groet
Henk vos
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 19:52    reactie #8
geplaatst door: jack brent
En dat is nu juist het punt aan het worden: Het lijkt niet echt meer om het product te gaan maar eerder om de manier waarop het bedrijf omgaat met al dan niet terechte kritiek. Op dit punt lijkt Apple nog het een en ander te moeten leren. Of het moet zijn dat men zich in Cupertino geen ruk interesseert in het afbrokkelen van een imago wanneer de omzet maar goed blijft.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 19:58    reactie #9
geplaatst door: jackybe67
Toch raar dat de discussie over dit "probleem"  gevoerd wordt door merendeel niet gebruikers van de iPhone 4 en dit terwijl de meeste gebruikers bevestigen dat ze helemaal GEEN probleem hebben. :wacko:

Edit : tijdens de eerste review van Walt Mossberg had deze reeds aangegeven dat er probleem was met het weergeven van signaalsterkte en dat Apple dit bevestigde, nog voor de bewuste brief.

(Bewerkt door jackybe67 om 20:02, 13-07-2010)
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:01    reactie #10
geplaatst door: benvwirth
Wie de investering al gedaan heeft wil doorgaans geloven dat het een goede investering is geweest. Wie het apparaat nog niet heeft aangeschaft maar dat wel overweegt is vaak zeer alert op kritiek.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:03    reactie #11
geplaatst door: SteveJobs
Het is volkomen logisch dat het leeuwendeel er geen last van heeft, omdat het alleen echt merkbaar is in gebieden waar er minder bereik is. Aan de andere kant maar goed ook anders zou het er voor de telco's slecht uitzien ;)
Don't panic
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:13    reactie #12
geplaatst door: Ger Nijkamp

Citaat
jack brent om 19:52, 13-07-2010
Of het moet zijn dat men zich in Cupertino geen ruk interesseert in het afbrokkelen van een imago wanneer de omzet maar goed blijft.

Maar waarom maakt iedereen zich zo druk over Apple's imago..? Alsof 't leven er van af hangt, lijkt het wel. De media vinden het fijn om bloed aan de paal te hebben (terecht of ontrecht), want dat vult lekker beeldpixels en kolommen. Ja, dát fenomeen is absoluut schadelijk voor een imago. Maar waarom maken 'Apple'-liefhebbers zich daar zo ongelofelijk druk over..?

Ik bedoel: niemand van ons heeft de iPhone 4G waar het over gaat. Sterker nog: zo'n beetje niemand in heel Nederland heeft dat ding. Toch word de hele situatie opgepompt alsof alle 16 miljoen Nederlanders er last van hebben. Zowel aan media zijde, als aan de 'Apple'-liefhebbers kant. Wat maakt dit zó ongelofelijk belangrijk dat Nederlandse kranten, sites, reacties vól staan over 'Het Grote Probleem Van Apple' en over 'hoe erg dat allemaal is voor de consument' terwijl we dat ding hier (nog) niet eens hébben..?

:withstupid:

In is dus in feite (nagenoeg) geen Nederlander die over 'Het Grote Probleem Van Apple' uit persoonlijke ervaring kan spreken, maar we doen met z'n allen nét alsof we persoonlijk door Apple in onze rechten zijn aangetast en eisen genoegdoening. Geld terug..! Voor een apparaat wat we nog niet eens hébben. Dat vind ik ronduit hilarisch...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:35    reactie #13
geplaatst door: jackybe67
@ger

had het niet beter kunnen formuleren  :thumbs-up:

Hier de review van Walt op 22 juni :

http://ptech.allthingsd.com/20100622/apple-iphone4-review/
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:36    reactie #14
geplaatst door: SteveJobs
@Ger,

Zoiets als dit mag niet gebeuren met een Apple product. Klaar.
Don't panic
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:41    reactie #15
geplaatst door: jack brent
De kans dat dit ook in Nederland een issue zal zijn lijkt mij best aanwezig. Er wordt immers al vanaf het begin geklaagd over de slechte dekking (op bepaalde plekken) door T-Mobile.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 20:57    reactie #16
geplaatst door: jackybe67
@SteveJobs

bekijk je eigen onderschrift eens  :tounge:
iMac 27 inch i5 (thuis), iMac 21,5 inch (werk), iPhone 6 64 gb, Apple Watch
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 21:03    reactie #17
geplaatst door: DJAN
Ger heeft over de gehele lijn gelijk...
Niemand weet hoeveel van de miljoen verkochte iPhone's het probleem hebben.
En als er al een probleem is, is er nog de garantieperiode.
Dat die mensen gewoon hun toestel terug brengen naar Apple, het probleem aantonen en geld terug eisen. Dit is toch meer dan normaal.
Nee, nu zitten die enkelingen alles te proberen met of een uitvinding te proberen van plakband over silicone spray tot transparante latexvers en rubberen condooms, hun resultaat dan mooi aan te kaarten op een forum en iedereen trachten te overtuigen dat hun oplossing de beste is.
En alle media en Apple-forums maar spakelijk doen dat dé oplossing een stukje plakband is... in Humo zou zo'n artikel nog passend zijn, ja.

Feit is wel dat dergelijk berichtgeving niet goed is voor het imago van de iPhone4, maar wie zijn die mensen die dergelijke negatieve informatie de wereld insturen (of wie is hun sponsor)?
Apple zal wel met een duidelijke standpunt naar buiten komen, vooral op de informatie van die consumentenorganisatie. Maar let op, ook deze zijn geen betrouwbare bronnen, bekijk maar eens naar TestAankoop in België... the best buy krijgt ook reeds geld via Lidl!

Hoe stom en oerdom kunnen sommige consumenten zijn door een slecht werkend toestel van een kostprijs rond de 600 à 800 euro (voor het merendeel een serieuze brok uit je maandloon, red.), dat nog volledig binnen de garantieperiode valt en dus 100% money back is, dit toch te behouden en zich te behelpen door gewoon te klagen op een forum en er een plakker op te kleven!
Indien er een probleem is, dan is dit probleem geen verborgen probleem (zoals velen hier aangeven van de terugroepactie van Toyota). Een terugroepactie is volgens enkel goed wanneer we echt spreken van verborgen gebreken of gebreken die zich kunnen voordoen na vele uren gebruik van het toestel. Dan pas kan je mensen aanspreken om een nog perfect werkend toestel terug te roepen en aan een controle te onderwerpen of te vervangen.
Indien dit echt een zichtbaar en voelbaar probleem is, dat zich dan nog eens voordoet van dag 1 van de aankoop, spreek dan uw garantiekaart aan. Kan men je geen beter toestel aanbieden, dan kan je uw geld terugvragen. De kous is af dan.

De vraag is, hoeveel mensen zijn zo reeds terug gegaan naar de Apple-store? Honderd op 1 miljoen? Of achthonderdduizend op 1 miljoen?

En zeggen dat dit "streepjes/ontvangst" probleem niet constant zo zou zijn... terwijl we bij de 3GS toch ergere "problemen" waren, want een ontploffende iPhone kan toch veel ergere gevolgen hebben, denk maar eens dat dit als man dicht bij je voortplantigsorgaan voorvalt... ook toen bleek dit probleem marginaal te zijn (en bij sommige zelfs verzonnen).

(Bewerkt door DJAN om 21:04, 13-07-2010)
Mac Pro 8 core / iMac 21" / MacBook Pro 15" / iPod nano / iPhone 3GS / iPad2
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 21:26    reactie #18
geplaatst door: jack brent
Getuige de 'hype' is dit allang geen marginaal probleem meer. Apple doet er dan ook verstandig aan om het niet (weer) als marginaal probleem af te doen.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 21:28    reactie #19
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
SteveJobs om 20:36, 13-07-2010
Zoiets als dit mag niet gebeuren met een Apple product. Klaar.

Hiermee beantwoord je -denk ik- het hele probleem: er worden blijkbaar door sommigen aan Apple bovennatuurlijke krachten toegedicht. Apple moet uitsluitend perfecte producten maken, die stuk voor stuk, onder alle omstandigheden, altijd en overal (doelend op Apple's afhankelijkheid van providers in sommige situaties) goed functioneren.

Ook al heet je Steve Jobs; je beseft toch wel dat dit een verre van realistische veronderstelling is..? Dat zo'n perfectie niet in elk individueel geval te realiseren is, is evident. De vraag is wat Apple doet om de consument daar niet de dupe van te laten worden. Door in die gevallen zonder discussie de consument z'n geld terug te geven wordt Apple wat mij betreft op voorhand van iedere formele beschuldiging gezuiverd. Al het andere is teleurstelling op basis van onrealistische gronden.

Apple kan geweldig goochelen met digitale techniek. Maar toveren vereist krachten die zelfs de echte Steve Jobs niet bezit...

Citaat
jack brent om 21:26, 13-07-2010
Getuige de 'hype' is dit allang geen marginaal probleem meer. Apple doet er dan ook verstandig aan om het niet (weer) als marginaal probleem af te doen.

Dus alles wat 'hype' is, vereist per definitie 'paniek in de tent' en 'bloed aan de paal' voordat iedereen een bevredigd gevoel krijgt..? Ik neem aan dat ook jij geen iPhone 4G hebt en niet uit eigen ervaring spreekt, laat staan dat je op welke wijze dan ook benadeeld kan zijn. Waarom maak je jezelf er dan zo enorm druk over..?

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 21:57    reactie #20
geplaatst door: mayo
Ja ik vind het ook wel frappant dat hier, vooral door de nieuwste leden, kritiek wordt gegeven op en apparaat wat ze zelf nog niet eens in levende lijve hebben gezien laat staan hebben vast gehouden.

Nogmaals voor zij die niet kunnen lezen, als je problemen ondervind met je Iphone mag je hem terug brengen!!!!
Apple is van af het begin bezig een oplossing te zoeken voor eventuele problemen, maar zo een beetje alles wat ze daarover naar buiten brengen wordt door een bepaalde groep negatief ontvangen en neergesabeld.

Ik ben er van overtuigd dat het goed komt (als er iets moet goed komen)

En vraag je ook eens af wie er het meest baat bij hebben om Apple op een negatieve manier in het nieuws te zetten.


Kritiek ok maar wel gefundeerd en niet van horen zeggen en ik denk dat, dan blijkt al snel dat het grootste gedeelte van deze hype de vuilnis bak in kan verdwijnen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 22:22    reactie #21
geplaatst door: odo
In een van de draadjes hier heb ik al een iPhone 4 gebruiker zien langskomen die het bewuste probleem hier in NL met de iPhone 4 dus kan bevestigen. Is het niet erg toevallig dat bij ongeveer alle reviews die er zijn geweest en nu dus ook  de consumentebond in de USA met alle 3 de toestellen het probleem kan worden aangetoond. Degenen die denken dat het om incidenten gaat hebben het gewoon mis. Dit is structureel en is inherent aan het ontwerp.

Ik hoef echt niet zelf de iPhone 4 in handen te hebben om te kunnen constateren dat er een antenneprobleem is waar ik mogelijk last van zal krijgen.
Als ik die iPhone koop en de eerste maanden in de vertrouwde omgeving vertoef waar alles qua ontvangst prima is zal je mij niet horen klagen. Maar wie garandeert mij dat ik onderweg in Nederland of op vakantie op Texel plotseling ontvangstproblemen en uitvallende gesprekken ga krijgen?

Apple heeft de reputatie om feilloze producten te leveren. Hoe prat gaan we er niet op dat we nooit last hebben van crashes. Graag betalen we wat meer vanwege het uitzonderlijk mooie maar vooral ook de buitengewoon degelijke en betrouwbare hardware. Dus ja: een iPhone van Apple en zeker de vierde generatie hoort in mijn ogen perfect te zijn. Als de bumper het probleem kan ondervangen zou dat in ieder geval een gratis meegeleverd accesoire moeten zijn.

De mensen die menen dat er een soort gesponsord complot tegen Apple gaande is, zijn in mijn ogen knettergek. Dit is gewoon de markt en de media. Hoort er allemaal bij in deze tijd en zeker bij een bedrijf met de reputatie als Apple is extra gevoelig voor slechte berichtgeving. Er zal in mijn ogen een duidelijk gebaar moeten komen om dit verder de kop in te drukken. Vanzelf gaat het niet over.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 22:27    reactie #22
geplaatst door: Max Gaav

Citaat
Ger Nijkamp om 20:13, 13-07-2010
(...) Apple's imago..? Maar waarom maken 'Apple'-liefhebbers zich daar zo ongelofelijk druk over..?

MacFreaks?

Citaat
Ger Nijkamp om 20:13, 13-07-2010
Wat maakt dit zó ongelofelijk belangrijk dat Nederlandse kranten, sites, reacties vól staan over 'Het Grote Probleem Van Apple' en over 'hoe erg dat allemaal is voor de consument' terwijl we dat ding hier (nog) niet eens hébben..?

En niet alleen NL media...

Omdat Apple een eigenwijze marketingstrategie volgt waarbij de technologische behoefte van de markt wordt 'gestuurd', soms zodanig dat mensen eraan moeten wennen. Voorhoede. Dat heeft een schare fans opgeleverd. En buiten die schare de nodige afwijzing vanwege de vermeende arrogantie. En veel scheve ogen van de concurentie.

Daarbij komt dat de prijzen van Apple tot de hoogste in de markt behoren en daarmee impliciet suggereren dat Apple de beste producten maakt. Apple heeft daardoor, naast de voorhoederol, tevens een positie die hoge verwachtingen schept en tevens afgunst kan opwekken. Dus: niet kunnen/willen veroorloven = daarom ook maar relativeren en zelfs afkraken. En tegelijkertijd noodt tot volgen vanwege de aantrekkingskracht... M.i. moet je in deze richting de media-aandacht zoeken.

Citaat
Ger Nijkamp om 20:13, 13-07-2010
In is dus in feite (nagenoeg) geen Nederlander die over 'Het Grote Probleem Van Apple' uit persoonlijke ervaring kan spreken, maar we doen met z'n allen nét alsof we persoonlijk door Apple in onze rechten zijn aangetast en eisen genoegdoening. Geld terug..! Voor een apparaat wat we nog niet eens hébben.

Al maanden voor de lancering van een nieuwe Apple-product staat (o.a.) internet bol van de speculaties, geruchten en uitgelekte berichten. Ook op MF btw... De gemiddelde Mac-fan fantaseert over het bezit van -in dit geval- de iPhone en 'hoe-die-zal-zijn-in-'t-echt'. Deze droom valt (deels) in duigen en eveneens de potentie van het behoren tot een incrowd die een nieuw superapparaat bezit. Je hoeft geen groot psycholoog te zijn om te kunnen inzien dat je daarmee ernstig het verheugen op een leuk feestje verstiert.

Tja, en als je dan doet alsof er niets aan de hand is en je trouwe schare volgelingen behandelt als oproerkraaiers en de berichten op je fora wist, dan vraag je erom dat iedereen over je heen valt.

Sec genomen begrijp ik je opmerkingen Ger. Maar het gaat hier nu eenmaal niet over stofzuigers...


(Bewerkt door Max Gaav om 22:27, 13-07-2010)
My Mac is my second brain.
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
13 juli 2010 - 23:30    reactie #23
geplaatst door: Ger Nijkamp
We volgen elkaar, Max Gaav: mee eens. 't Is een soort bubble (of: hype zoals je wilt) waarbij de ver(w)achting* tot een grotere hoogte is gestegen dan realistisch is. Het enige wat ik mij afvraag is wie daar precies voor verantwoordelijk is. Ook op het punt van marketing wordt Apple een soort tovenarij toegedicht, waarbij ik te vaak lees dat zij de volledige controle over alle hype-vorming zouden hebben en dit volledig regisseren. Iedereen die Apple al wat langer volgt weet dat dit absoluut niet het geval is.

Apple doet welbeschouwd juist opvallend weinig voor zo'n groot bedrijf. In vergelijking met bijvoorbeeld Microsoft doen ze eigenlijk nauwelijks aan traditionele marketing. Wat ze wél doen is echter indirect en afwijkend van het gemiddelde, valt daardoor op en wordt om die reden breed opgepikt door media. Met name op basis van die afwijkende maar wel consequente cultuur heeft Apple over de jaren heen ook een schare fans opgebouwd, die op hun beurt via sociale media 'het woord' namens Apple verkondigen.

Apple láát voornamelijk over zich schrijven, maar geeft daar slechts zelden zelf de input voor. Sceptici zullen daar ongetwijfeld duistere conspiracy theories bij bedenken, maar iedereen die nuchter observeert weet dat Apple's publicitaire reikwijdte helemaal niet op dat type manipulatie via achterkamertjes is gebouwd. 't Is daarom dat ik ook vind dat je de hele hype-vorming rond de iPhone -en daarmee de (te) hoge verwachtingen- Apple zelf niet in een directe vorm kunt verwijten. Zeker niet als die verwachtingen 't realisme volledig ontstijgen.

Misschien moeten 'Apple'-liefhebbers in het algemeen (of MacFreaks in 't bijzonder) op dit specifieke punt hand in eigen boezem steken en zich realiseren dat 't fanatisme -wat onderling met kennis van de cultus automatisch op persoonlijk niveau wordt genivelleerd- bij de buitenwacht wellicht een té hoge verwachting oproept. Met -in dit geval- alle publicitaire gevolgen van dien.

[ Ger ]

* Invullen nagelang aan welke kant van 't spectrum je de boel observeert...
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Recall iPhone 4 onvermijdelijk volgens PR experts
14 juli 2010 - 00:05    reactie #24
geplaatst door: mayo
maar wat zijn de feiten? hoeveel mensen hebben hun Iphone nu werkelijk terug gebracht en hoe veel hebben werkelijk last van een niet goed functionerende antenne?
Als je met deze cijfers kunt komen praten we verder.

En dat voorbeeld over Toyota slaat kant nog wal, dar was al snel duidelijk dat het geen op zich zelfs taand geval was maar een serie uit een bepaalde fabriek/land.

als je een voorbeeld wilt gebruiken neem je de Ford Pinto, benzine tank te ver naar achteren zodat bij een aanrijding de auto in brand kon raken, echter terug halen was duurder dan af en toe een schade bedrag uit betalen.
Zover zijn ze bij Apple nog niet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain