http://www.bright.nl/apple-logos-verboden-ban-sochi-spelen-onzin-hoaxSamsung zou hebben geëist dat atleten Apple-logos afplakken tijdens de Spelen. Maar klopt dat verhaal wel?
De Olympische Spelen zijn een feestje voor de commercie. Landen die de Spelen willen organiseren, moeten zelfs speciale wetgeving invoeren om het de sponsors van het evenement zoveel mogelijk naar de zin te maken.
De regels zijn er vooral op gericht op de officiële sponsors ruim baan te geven en hun concurrenten buiten de deur te houden. Atleten die aan de Spelen meedoen, mogen bijvoorbeeld niet zomaar reclame maken voor bedrijven die geen sponsor zijn. Zo mogen ze in hun tweets bijvoorbeeld niet hun (niet door het IOC goedgekeurde) sponsor bedanken tijdens de Spelen.
Eén van de sponsors van de Winterspelen die op dit moment plaatsvinden in Sochi, is Samsung. Volgens de Zwitserse site Bluewin zou het Koreaanse bedrijf hebben geëist dat er tijdens de openingsceremonie van de Spelen geen producten van concurrenten, zoals Apple, in beeld zouden verschijnen. Wie tijdens de opening fotos of videos met een concurrerend product wil maken, moet bijvoorbeeld het Apple-logo afplakken, aldus Bluewin vorige week.
Het nieuws van Bluewin werd gretig opgepikt.
Maar klopt het ook? Nee. Samsung heeft weliswaar Samsung Note 3-smartphones uitgedeeld aan deelnemers aan de Spelen, maar volgens het IOC stond het de atleten tijdens de openingsceremonie vrij om apparaten van concurrenten te gebruiken. Logos hoefden bovendien niet te worden afgeplakt, aldus een IOC-woordvoerder tegenover MacRumors. En ook Samsung ontkende te hebben gevraagd om het afplakken van de logos van concurrenten.