Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 10:05   
geplaatst door: Kapotlood
[img=right]http://i20.photobucket.com/albums/b235/joramoudenaarde/opaltone.jpg[/img]Al tijden zijn grafici op zoek naar een manier om met minder kleuren een groter kleurbereik te kunnen drukken. Hexachrome was tot voor kort een standaard voor het drukken van meer kleuren met maar 6 inkten. Het probleem hiermee was, dat er al snel een wildgroei ontstond, en zo het gewenste resultaat al snel teniet werd gedaan.

Sinds kort is er Opaltone; een snel opkomende standaard. Bij Opaltone druk je met CMYK, en als toevoeging rood, blauw en/of groen. Waarom wordt er RGB gebruikt, in plaats van licht cyaan en licht magenta? Deze kleuren zijn gekozen, omdat ze de kleurruimte van CMY (zonder zwart) vergroten. Waar zwart normaal gesproken alleen de donkerste partijen aanvult, vult RGB de hele kleurenrange aan. Dat betekent niet dat er perse met alle 3 de Opaltone-kleuren gedrukt moet worden. Je kan bijvoorbeeld kiezen om alleen Blauw toe te voegen.

Of dit de nieuwe standaard gaat worden is nog niet bekend, maar het schept wel mogelijkheden voor alle grafische sectoren. Kijk voor meer informatie op de websites van De Schutter Neroc of Opaltone.
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 10:20    reactie #1
geplaatst door: Robert
Iedere verruiming van de kleurruimte bij drukkers is welkom,
want niets ergers dan een prachtige foto in CMMYK om te
moeten zetten en alle mooie kleuren als sneeuw voor de zon
te zien verdwijnen. :barf:

Ben dan ook erg benieuwd om dit in het echt te zien...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 10:34    reactie #2
geplaatst door: Kapotlood
Op de site van Opaltone kun je een aantal voorbeelden downloaden.
Maar ik heb het "live" gezien bij de Neroc, tijdens een rondleiding/infomiddagje,
en ik moet zeggen dat het er érg mooi uitzag.

Ze hadden een foto in Opaltone gedrukt, maar alleen met CMY en RGB (zonder zwart dus).
Diezelfde foto hadden ze in CMYK gedrukt en ernaast gelegd. Wát een verschil!
De dame op de foto zou er zo uit kunnen stappen bij Opaltone. :)

Van wat ik begrepen had kon je ook gewoon PMS gebruiken bij Opaltone-druk,
maar dat heb ik nog nergens terug kunnen vinden.
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 10:39    reactie #3
geplaatst door: Ger Nijkamp
Alwéér een goede reden voor mensen die databases aan het opzetten zijn beeldmateriaal in CieLAB of minimaal RGB te gebruiken. Helaas kom ik nog veel situaties tegen waar men het bronmateriaal al in CMYK heeft staan. Dan kun je toepassing van dit soort mooie ontwikkelingen wel vergeten.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 10:41    reactie #4
geplaatst door: Kapotlood
Dat valt wel mee Ger :)
Er is een uitbreiding voor Photoshop, waarmee je CMYK foto's
kunt bewaren als gescheiden CMYK + RGB (opaltone).

Die bewaar je als DCS bestand, en is dan gelijk Opaltone-klaar.
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:05    reactie #5
geplaatst door: MacFanGuy
Ahum, Joram, een geconverteerde CMYK-foto, en dus een foto die al veel van zijn oorpspronkelijke kleur is kwijt geraakt, zo gezegd, gaat ECHT niet enorm verbeteren door het drukken met Opaltone...

Het is vergelijkbaar met JPG: wat er niet meer in zit krijg je er echt niet bij...
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:15    reactie #6
geplaatst door: Kapotlood
Oh op die manier :)
Ik dacht dat je bedoelde dat je het originele beeld dan niet meer
kan verbeteren.

Maar tijdens de druk verlies je nog wat meer, aangezien je met CMYK
alleen niet alle kleuren haalt die je op je scherm hebt staan.
Hoewel het niet helemaal jofel wordt met een bewerkt beeld, haal je
er nog wel meer uit dan met CMYK alleen. ;)
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:15    reactie #7
geplaatst door: Appleidee
Apple is op het moment bezig dingen met het sRBG profiel te laten werken.
Dit zou met 3 inkten uit de printer ook veel meer kleuren moeten leveren.
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:21    reactie #8
geplaatst door: MacFanGuy
Dat laatste is nog grotere onzin... ;) sRGB is namelijk zo ongeveer de kleinste kleurruimte die er bestaat, maar dat terzijde.

En Joram, daar heb je inderdaad helemaal gelijk in. Een bewerkt CMYK bestand zal er in Opaltone ongetwijfeld beter uitzien dan in CMYK alleen...
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:25    reactie #9
geplaatst door: Peter Villevoye
Heren (met name redacteurs), dit wordt een warrige boel !
Je kan wel merken dat dit een belangrijk bericht is ;-)

Het gaat om het behalen van 'diepere' kleuren, niet om het
perfect omzetten van RGB naar CMY + "wat te doen met K?"
Papier heeft een dofheid, een print-procedé heeft limieten.
De RGB-kleuren zijn in dit geval extra INKTEN, geen LICHT.

Dankzij R + G + B INKT kan je bepaalde lastigere kleuren
(die veel inktverzadiging zouden eisen) beter opvangen of
zelfs 'dubbel' drukken (net zoals K soms 2x gedrukt wordt).
Dat geeft een wat 'diepere' ervaring van die volle kleuren.
De felheid van RBG in LICHT is echter nooit te evenaren.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 11:27    reactie #10
geplaatst door: MacFanGuy
Ja meester... ;)
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 15:00    reactie #11
geplaatst door: kebdarge
als ik meer over dit soort zaken wil weten... kleurruimtes, PMS, RGB CMYK etc. etc. wat raden jullie mij dan aan?
Worden er weleens cursussen in dit soort zaken gegeven?
Open dagen bij drukkers ofzo?
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 15:08    reactie #12
geplaatst door: Kapotlood
Drukkers van bijvoorbeeld visitekaartjes zijn vaak de laatsten die aan kleurbeheer willen doen.
Vaak zijn ontwerpstudio's, lithografen en fotografen één van de eersten die aan kleurbeheer doen.

Maar hieronder even een paar linkjes die ik op Google heb gevonden:
- http://www.emday.nl/
- http://www.eduvision.nl/
- http://www.goc.nl/
- http://cursus.opatel.nl/

Mvg,
Joram
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 15:26    reactie #13
geplaatst door: Peter Villevoye
Mag ik eraan toevoegen:

http://www.pixelpad.nl/
http://www.koldenhof.nl/
http://www.competencefactory.nl/

En onze eigen Guy kan er ook wat van...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Grotere kleurruimte met Opaltone
24 oktober 2005 - 16:16    reactie #14
geplaatst door: MacFanGuy
Mocht je op 24 november in de buurt van Den Haag zijn, dan geeft Erik Koldenhof bij LJS Apple Center een leuke presentatie...

Interesse? Stuur een mail naar info-avond@ljs.nl

Wellicht doe ik/we ook nog wat op de MacFreak dag... Maar daar later meer over.
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Grotere kleurruimte met Opaltone
25 oktober 2005 - 00:37    reactie #15
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
joram om 15:08, 24-10-2005
Drukkers van bijvoorbeeld visitekaartjes zijn vaak de laatsten die aan kleurbeheer willen doen.

Niet alleen die drukkers, ook hun opdrachtgevers niet (altijd)...

:withstupid:

Kleurbeheer en concequente kleuren zijn altijd strijdig met elkaar. Wil je het maximale bereik uit je prentje halen, of wil je een zo consistent mogelijke kleur op de diverse media..? In het geval van huisstijl-kleuren wil je het laatste. Maar dan krijg je te maken met het gegeven dat bijvoorbeeld een plotter een veel groter kleurbereik heeft dan de CMYK-offsetpers. En ineens wordt de als PMS gedefiniëerde kleur verschillend weergegeven op basis van de outputmogelijkheden. Dus kan een vaste definitie in CMYK (één van de meest krappe kleurruimten) altijd op andere output met een bredere kleurruimte gehaald worden, en daarmee gelijk blijven.

Ik wil maar aangeven dat het niet gebruik maken van ICC-profielen en het standariseren in CMYK ook een hoger doel kan dienen en niet alleen gebaseerd hoeft te zijn op onkunde. Zeker voor huisstijlkleuren.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Grotere kleurruimte met Opaltone
25 oktober 2005 - 06:10    reactie #16
geplaatst door: Kapotlood
Jep... 't probleem is als het Kip en het Ei.
Wie komt er eerst?

Voor drukkers kost het geld, en dat berekenen ze
weer door aan de klant, die daar al helemaal geen boodschap
aan heeft.

Bureaus die aan drukkers leveren hebben niets aan kleurbeheer
als de drukker 't toch niet gebruikt, en dat zou onnodig investeren zijn
(in hun ogen).

Maar Opaltone ziet er érg interessant uit. 't Zou wel een zeer goed
begin zijn als drukkers daar wel mee beginnen imho, aangezien
ze daar gelicenceerde inkten voor moeten kopen.
Ontwerperbureaus e.d. kopen daar speciale waaiers voor, en die hebben
verder weinig met de inkten te maken op dat gebied :)
Grotere kleurruimte met Opaltone
25 oktober 2005 - 15:54    reactie #17
geplaatst door: Peter Villevoye
Okay, ik gooi de knuppel in het hoenderhok.
Volgens mij wordt het (toch) niks, omdat dat extra rood, groen en blauw
maar liefst 3 extra drukgangen kost en je voor dat geld beter (en liever)
je eigen PMS op de drukpers ziet liggen.
Pas als een drukkerij een 6-kleuren drukpers speciaal ervoor reserveert,
zal de prijs navenant lager worden en wellicht overeenkomen met CMYK.
Maar in het begin zal het een extra duur grapje zijn en voorlopig blijven !

De enige meer-kleuren druktechniek die wèl aansloeg en in gebruik is,
is Hexachrome. Het extra Groen en Oranje vangen bepaalden kleuren op
waar we graag extra mooi drukwerk van zien en waar veel vraag naar is.
Namelijk: porno. O ja, en mooie 'natuurboeken' in het algemeen...
Ik kan niet zo snel verzinnen waarvoor dieper Rood (huid is tint Oranje),
Groen (is al voorzien in hexachrome) en Blauw (tja, voor de liefhebber)
in grote aantallen en partijen en voor flinke bedragen de moeite loont.
Opaltone is weliswaar bedacht vanuit 'n voor de hand liggende techniek,
maar Hexachrome is bedacht vanuit een menselijke behoefte...

Voor de rest redden we ons prima met CMY (en K) en extra steunkleuren.
Sterker nog, die steunkleuren zijn toch altijd krachtiger dan mengkleuren.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Grotere kleurruimte met Opaltone
25 oktober 2005 - 16:03    reactie #18
geplaatst door: Kapotlood
Zit wat in, maar als je (bijvoorbeeld) bij een verpakkingslijn kijkt,
willen klanten het liefst in 1 drukgang de hele serie drukken.
Meestal is dat niet mogelijk, omdat met verschillende smaken
verschillende PMS-kleuren nodig zijn (kijk maar naar Guhl-shampoo).

Extra drukgangen voor de PMS-kleuren kost een vermogen, omdat
de machines eerst helemal schoon moeten worden gemaakt, en
dan weer opnieuw moeten draaien voor die extra PMS.

Nu heb ik me laten vertellen tijdens die presentatie (ook aan de hand
van voorbeelden) dat die diepe kleuren van PMS voor een zeer groot
deel haalbaar zijn met Opaltone. Het voordeel is dan, dat je in 1 drukgang
de hele serie Ghul-shampoo kan drukken, wat een enorme tijds- en kostenwinst
oplevert. De Unox Rookworsten zijn bijvoorbeeld ook in Opaltone gedrukt. :)
(licht, runder, en weet ik wat voor smaken nog meer, hehe).

Voor modelbladen kan het ook aantrekkelijk zijn omdat die vaak
niet op een kleurtje meer of minder kijken. De foto's die erin staan
(of het nu kunst, mode, "natuur" of kookboeken zijn) willen ze zo
sterk mogelijk maken.