"
Nieuw bij Bijenkorf, muziek-downloads!" Tuurlijk, waarom niet?

Ze beginnen rustig aan, eerst met een Top 40 en daarna gaan ze gestaag uitbreiden (nog 699.960 nummers te gaan). Net zoals andere winkels of andere bedrijven die in het muzikale gat willen springen, heeft ook de Bijenkorf het onderhoud van deze muziekwinkel bij een Nederlands / Belgisch bedrijf ondergebracht: "Lyzia". Ze werken voor allerlei partijen, zoals sponsors van artiesten en festivals, fan-sites via de grote muzieklabels, radio-stations zoals Radio 538 en winkels zoals de Bijenkorf.
Maar als we de aanwijzingen van bijvoorbeeld de Bijenkorf lezen, stuiten we weer op de geijkte misstappen:
- alleen voor recente Windows-versies en ook nog alleen MS Explorer,
- veel ontbrekende cover-art, vage gebruiksrechten (rechten per nummer verschillend)
- eigenlijk best duur (meestal 1,29 per nummer).
Nou ja, als ze op de Chill-Out afdeling die hippe sokken niet in je maat verkopen, dan heb je ook pech. Het is alleen wat akelig dat niet de winkel maar de toeleveranciers en hun partners dat tegenwoordig bepalen. De hele muziekhandel begint te lijken op verkapte koppelverkoop, net zoals cafe's die door de brouwerij gerund worden en apotheken die zich door een farmaceutische leverancier laten inpakken...
Lyzia meldt dat de muzieklabels "DRM 9" als beveiligingstechniek vereisen voor hun content en dat Apple daar niet aan mee wil doen. De enige die dat wel doet is Microsoft. Apple's eigen vrije keuze ?
En dat terwijl de Apple iPod op de
Bijenkorf-homepage prijkt !
Doe dan maar die glimmende
Puma-string met Swarovski steentjes.
"Gebruikt u dan wel een Miele wasmachine en Robijntje Zwart ?"