Officieel bericht van Epson:
EPSON:
Waarom de bewering van de Consumentenbond onjuist is.
De consumentenbond beweert in een recentelijk persbericht dat EPSON slinkse foefjes gebruikt om meer inkt te verkopen. Deze bewering is gebaseerd op feitelijke onjuistheden omdat:
De Consumentenbond heeft nagelaten te vermelden dat er twee soorten technologieën bestaan in de markt met betrekking tot printertechnologie. De zgn. Thermal-technologie and Piezo technologie. Deze technologieën hebben een directe invloed op de wijze van printen alsook de wijze waarop omgegaan wordt met restinkt. Voor meer informatie aangaande PIEZO technologie:
www.epson.nl/about/piezo EPSON maakt sinds de ontwikkeling van haar printers gebruik van deze Piezo technologie. EPSON printers bevatten als gevolg van deze technologie een permanente PIEZO printkop, welke kapot gaat indien deze geen inkt maar luchtbelletjes krijgt toegevoerd. Om deze technisch gerelateerde reden zorgt EPSON ervoor dat er altijd rest-inkt overblijft in de inktcartridge.
EPSON heeft deze zelfbeschermingsfunctie sinds de lancering tien jaar geleden- van haar eerste inkjet printers al geïncorporeerd. Dit heeft niets te maken met de recentelijke introductie van de chip op de cartridge.
De introductie van de chip 2 jaar geleden op de cartridges van EPSON, is een direct antwoord geweest op verzoeken van consumenten vanuit de gehele wereld. De chip slaat gebruikersinformatie op in de chip welke de gebruiker o.a. in staat stelt de cartridge te verwisselen indien bijv. de grootte van de printopdracht dit vereist.
De klant betaalt niet voor de restinkt in de cartridge. EPSON garandeert altijd een bepaalde hoeveelheid paginas die geprint kunnen worden met een cartridge.
EPSON is een van de weinige fabrikanten waar een uitgebreid assortiment van derde (zgn. compatible) cartridges voor bestaat. Dit is primair een gevolg van het gebruik maken van de PIEZO technologie, als gevolg waarvan de PIEZO printkop permanent in de printer is geïnstalleerd.
EPSON neemt de aantijgingen die de Consumentenbond maakt zeer serieus. Temeer daar kwaliteit, klanttevredenheid èn prijs erg belangrijke onderdelen zijn van het totaal product van EPSON en daar een dergelijke beschuldiging van de Consumentenbond EPSON in een zeer kwalijk daglicht stelt.
EPSON beraadt zich inmiddels op juridische stappen tegen de Consumentenbond.
Sannen Daniel
Branch Office Manager EPSON Benelux
tja daar is ook wat voor te zeggen Digiantje