Fool om 13:23, 14-12-2007
@ the funky animator: Ik weet hoe stop motion werkt, maar hoe weet jij zeker dat dit stop motion is en dat het niet in de computer gemaakt is?
als animator ga je dat zien. Maar 100% weet je het nooit.
Er is hele goede CGI animatie te vinden die exact op klei animatie lijkt.
Deze film
is daar een goed voorbeeld van puur op het uiterlijk gebaseerd.
Ga je kijken naar de animatie zelf dan merk je dat het geen klei animatie is. Niet omdat ze aan het einde een wireframe laten zien wat duid op CGI animatie maar vanwege de bewegingen.
Die zijn daar te soepel voor om klei te zijn. dat zou betekenen dat de animator HEEEEL veel meer tussen frames gemaakt heeft. Het apple filmpje is geanimeer op two's dat wil zeggen 12 frames per seconde. elk frame staat 2 frames stil. Dat konijnen filmpje is geanimeerd op one's dat wil zeggen voor elk frame is een unike houding gemaakt. dat betekent dat je animatie er 2x zo soepel uit gaat zien. dat betekend dat je as animatoer twee keer zolang bezig bent voor het zelfde stukje.
dat betekent dat de opdracht gever dieper in de buidel moet tasten want zo'n productie is duurder.
Je kan het dus wel benaderen met klei wat je net hebt gezien met dat konijntje. Begrijp me niet verkeerd. Maar dat gaat dus flink in kosten om hoog. Het is tijdrovender. En als animator ga je wel goed na of het zelfde resultaat ook met minder handelingen behaald kan worden natuurlijk.
Verder zie je het aan de mond standjes. Bijna elke CGI animator heeft de mogelijkheid om mondstandjes te laten morfen (in elkaar over gaan)
Bij stopmotion kan dat niet en dat betekent dat je extra mondjes van bij voorbeeld een O naar B zelf zou moeten maken en frame per frame zou moeten vervangen. Animatie is al een monnekenwerk mar geloof me als het ook over komt met minder mondstandjes dan doe je dat graag. Zeker als je het met de hand moet doen.
Met CGI is dat geen punt de computer rekent het strak allemaalvoor je uit.
Bij CGI kan je er voor kiezen om die tussen standen te laten inbetweenen. Dan genereert de computer die voor je. Ik wil hiermee CGI niet afschepen als een animatie manier waar de computer alles doet. CGI is slechts een gereedschap. Als je daar mee leert werken heb je voor en nadelen tenopzichte van de andere technieken. Het is nu een hype om met CGI dingen te maken die de traditionele technieken benaderen maar anders om ook ze proberen in beowulf met CGI echte acteurs te vervangen. Iets dat nooit zal lukken.
uncanny valley theorie
voor meer uitleg daar over zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_Valleyom kort te gaan
ik zie dat het stopmotion is. en geloof dat tot iemand mij kan overtuigen dat het CGI is.
Met CGI kan je heel gemakkelijk soepeler animeren dan met klei. Het is juist extra werk om het er uit te laten zien als stop motion. En als dat het doel van de animator was had hij beter gelijk kunnen gaan stopmotion animeren. Is nog goedkoper ook.
(Bewerkt door the funky animator om 14:22, 14-12-2007)