The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 02:53   
geplaatst door: oogappel
[img=right]http://www.vincentserver.com/upload/files/bbc_logo.jpg[/img]In 2007 zal de 'Factual and Learning documentary' afdeling van de BBC[/url], voor 75 procent van de montagewerkzaamheden, Apple's Final Cut Pro in huis gaan gebruiken. Deze afdeling maakt de meeste producties voor de Engelse publieke zender. Op het moment is Avid[/url] nog de grootste software-leverancier aldaar. Dit wordt teruggebracht naar 25 procent en uiteindelijk moet alles met FCP in mekaar gezet worden.

De 'Beeb' (het koosnaampje voor de BBC bij ingewijden) is tot dit besluit gekomen omdat het volgens hun kosten gaat besparen. Final Cut Pro wordt als een toegankelijkere software-pakket gezien en daardoor zouden producenten en regisseurs een hoop zelf kunnen gaan (voor)monteren. Deze ingreep zou een besparing van 28 miljoen pond moeten opleveren, dit doordat er dan uiteindelijk 424 productie-medewerkers de spreekwoordelijke zak krijgen. Het personeel ziet dit anders, het zou juist de andere kant op werken. Door onervaren mensen te laten monteren duurt het sowieso langer, de kracht van een editor (een extra paar ogen/invalshoeken) wordt zeer onderschat en zou niet de kwaliteit ten goede komen. Ook denken ze dat dit op de lange termijn voor veel overuren gaat zorgen.

Facilitair UK krijgt het ook zwaar te verduren. Op dit moment besteedt de BBC zo'n 25 miljoen pond per jaar aan post-productie in het Verenigd Koninkrijk, waarvan 12 miljoen in London. De Final Cut Pro sets worden in huis bemant, dus dit bedrag zal met 18 miljoen pond drastisch afnemen. Grote post-productie bedrijven ervaren dit als een  groot probleem.

Deze situatie is niet nieuw. In heel de wereld is de tendens dat producers en regisseurs meer zelfstandiger een programma in elkaar gaan zetten. Dit komt onder andere door de versimpeling van de software, voornamelijk Final Cut Pro. In Nederland zijn de EO en een aantal regionale omroepen hier een goed voorbeeld hiervan.

• Link: BBC editing move to cost facilities £18m[/url]
• Link: Full on Food on FCP[/url]
• Link: Final Cut Pro bij de EO[/url]
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 08:46    reactie #1
geplaatst door: oogappel
Precies. En het is zo zonde dat een omroep als de BBC dit nou niet inziet...
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 08:58    reactie #2
geplaatst door: Mattnh
Maar je ziet het overal.
Rendement is belangrijker dan kwaliteit...
Vind ik wel erg jammer.
["They say the classics never go out of style, but they do... they do.
Somehow baby, I never thought we'd do, too."]
["ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn"]
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 09:49    reactie #3
geplaatst door: devries89
terwijl de NOS nu en masse overstapt op AVID... en Talpa aan de Quantel is.
oprheus melted the heart of persephone
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 10:42    reactie #4
geplaatst door: Kenneth B Done
Hoe dan ook: FCP/FCE blijft het goedkoopste en prettigste pakket. Veel doorgewinterde AVID-editors moeten er nu maar eens mee gaan leren werken. Zet dat vooroordeel maar aan de kant. De combinatie 'voormontage door maker' en dan 'eindmontage door editor' is echt prima en bespaart heel veel tijd. Ik zou een onervaren maker nooit AVID aanbevelen, maar met FCP/FCE fietst iedereen makkelijk weg. Ik spreek uit ervaring.
MacPro 3 Ghz 8 GB RAM 6 TB Decklink Intensity Pro
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 10:53    reactie #5
geplaatst door: Hansi
mijn ervaring is dat een 'voormontage' door een onervaren maker juist tijd kost. Laat een ervaren editor maar het materiaal schiften, het verhaal opzetten en de boel technisch goed plaatsen, dan kan in een later stadium die maker aanschuiven om zijn/haar inbreng te geven. Het mag nooit om de techniek alleen gaan, een goede editor is ook een goede verhalen verteller. FCP of AVID maakt inhoudelijk niets uit. Doorgaans heb je die editor hard nodig om de film van onervaren (maar vaak ook van ervaren) makers te redden.
keep the faith
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 11:49    reactie #6
geplaatst door: Pol
ik had het niet beter kunnen zeggen....
Geen paniek, dit is een ramp
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 12:24    reactie #7
geplaatst door: devries89

Citaat
Hansi om 10:53, 15-10-2005
 Het mag nooit om de techniek alleen gaan, een goede editor is ook een goede verhalen verteller. (...) Doorgaans heb je die editor hard nodig om de film van onervaren (maar vaak ook van ervaren) makers te redden.


Maar over het algemeen zijn editors mensen die heel goed weten wat ze met de techniek kunnen, maar van inhoud hebben ze vaak geen kaas gegeten (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Er zit niet voor niets een redacteur bij.

En wat voormontages betreft: dat scheelt in de meeste gevallen wél erg veel tijd én geld.
oprheus melted the heart of persephone
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 12:25    reactie #8
geplaatst door: Hansi
kwestie van een goede editor uitzoeken..
keep the faith
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 14:28    reactie #9
geplaatst door: iMaarten
[zeurmodus]

Was die bijnaam niet 'Auntie Beeb'?

[/zeurmodus]
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
15 oktober 2005 - 14:47    reactie #10
geplaatst door: oogappel
En en, ook dus. Heb een tijdje indirect voor ze gewerkt, The Beeb was
weer een afkorting van Auntie Beeb....   :biggrin:
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
16 oktober 2005 - 08:24    reactie #11
geplaatst door: iGadgetman
@devries89:

De NOS werkt al jaren met AVID. Vroeger draaide dat nog op oude Apple PowerPC's en OS6/7, tegenwoordig op HP's. met swodniW. De Journaal studio draaide vroeger op AIRPLAY en gemonteerd werd er op NEWSCUTTER. Montages konden gepost worden en via een playlist en juiste ID's uitgespeeld worden. Nu is dat Omnibus.
Ook in de nieuwe situatie, waar op dit moment de laatste hand gelegd wordt, zien we weer AVID terugkomen.Dit in combinatie met systemen als Omnibus, INews. Daarnaast gaan Journaal redacteuren nu ook meer zelf monteren, voormonteren eigenlijk. Er lopen dan nog maar een paar echte editors rond die de nabewerking doen. Binnenkomende feeds worden op afroep in browse formaat op de desktop van de redacteur getoverd om te spotten.
The 'Beeb' omarmt Final Cut Pro
17 oktober 2005 - 09:41    reactie #12
geplaatst door: Panico
OFF TOPIC:

Las laatst dat er redacteurs gezocht werden, waarbij vooral onberispelijk nederlands als een vereiste werd genoemd.

Geldt dit dan niet als eis voor huidige medewerkers?

RISP! RISP!

;-)
http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")