geplaatst door: Ger Nijkamp
[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/athome.jpg[/img]Voormalige 'Family'-abonnees van @Home die in december 2005 automatisch over zijn gezet naar het 'Breedband'-abonnement moeten komende maand even goed opletten. Met deze overzetting bood @Home vanaf december een half jaar lang 'Breedband' voor de prijs van het vervallen 'Family'. Vanaf 1 juni gaan voormalige 'Family'-abonees automatisch €47,95 betalen in plaats van €37,95 die ze tot dusver gewend waren. Als je als voormalig @Home'Family'-abonnee blij bent met de snelheid van je huidige 'Breedband'-abonnement en dit is je €10,- per maand extra waard hoef je niet verder te lezen.

Voormalige @Home 'Family'-abonnees die tevreden waren met de 2000 kbps zoals ze voor 1 december 2005 hadden moeten zelf aktie ondernemen om te voorkomen dat ze €10,- per maand méér gaan betalen voor het 'Breedband'-abonnement dat ze automatisch als vervanging voor hun vervallen 'Family'-abonnement 'gekregen' hebben. Je kunt dat hier regelen. Om het allemaal lekker overzichtelijk te houden heeft @Home de namen van de drie typen abonnementen inmiddels vervangen voor andere. Zucht. Daarom even dit korte overzichtje:

@Home 'Internet Soms' (voorheen'Budget'):
€17,95 per maand, 750 kbps download, 250 kbps upload.
@Home 'Internet Regelmatig' (voorheen 'Basis'):
€29,95 per maand, 2000 kbps download, 400 kbps upload.
@Home 'Family':
is per 1 december 2005 vervallen: automatisch en ongevraagd 'Breedband' geworden.
@Home 'Internet Intensief' (voorheen 'Breedband'):
€47,95 per maand, 5000 kbps download, 750 kbps upload.

Nóg een dikke attentie aan die voormalige @Home 'Family'-abonnees. Als je er voor kiest om je huidige 'Internet Intensief'-abonnement (voorheen 'Breedband') terug te zetten naar 'Internet Regelmatig' (voorheen 'Basis' of 'Family') dan brengt @Home €20 administratiekosten in rekening. Onzin natuurlijk; je hebt er immers nooit om gevraagd overgezet te worden naar 'Internet Intensief'. Betalen om terug te willen naar dezelfde specificaties die je voor 1 december 2006 had voor minder geld is gewoon niet logisch. Maar als je niet reageert op de bevestigings e-mail nadat je het abonnement het omgezet gebeurd dat wél. Valt die bevestigings e-mail in je postbus dan moet je even kort reageren en uitleggen dat je een voormalige @Home 'Family'-abonnee bent. Dat heb ik ook gedaan en @Home heeft mij beloofd die administratiekosten niet in rekening te brengen. Ik hou uiteraard in de gaten of ze zich daar aan houden.

Wat een gedoe allemaal..! Alleen omdat @Home eind november 2005 besloot het 'Family'-abonnement (2000 kbps download, 400 kbps upload) te laten vervallen en al die abonnees automatisch door te sluizen naar het veel duurdere 'Breedband'. Waarom dit gehussel met abonnementen en abonnementsnamen..? @Home had met hetzelfde gemak alles bij het oude kunnen laten door de voormalige 'Family'-abonnees automatisch @Home 'Internet Regelmatig' te geven. Lagere prijs, zelfde specificaties.

@Home heeft per 1 juni 2006 via deze route onopvallend een hele hoop abonnementen gecreeërd waarmee ze €10,- per maand méér gaan verdienen in plaats van €8,- minder. Toch een verschil van €18,- per maand per abonnee in de @Home-kassa. Terwijl veel gebruikers van @Home 'Family' tot 1 december 2005 waarschijnlijk prima tevreden waren met de 2000 kbps download, 400 kbps upload. Die adviseer ik dan ook hun abonnement terug te zetten naar 'Internet Regelmatig' voor €29,95 per maand en de €20,- administratiekosten niet te betalen. Op mijn toetsenbord zit de '@' van @Home en de '€' van de euro onder één en dezelfde toets verborgen. Toeval, of is de slagzin 'Zoals het hoort' van @Home het antwoord op deze vraag..?
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 16:27    reactie #1
geplaatst door: the funky animator
Wauw :O

wat een service van @home  :thumbs-down:
dus dat...
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 19:51    reactie #2
geplaatst door: RVW
Gezien de prijzen en de specificaties van @home is het nu misschien een goed moment om maar eens over te stappen naar wat anders.

(Sowieso begrijp ik niet echt waarom je @home zou nemen/houden als er iets anders (lees: ADSL) beschikbaar is op je adres.)
My new computer's got the clocks, it rocks! But it was obsolete before I opened the box.
You say you've had your desktop for over a week? Throw that junk away, man, it's an antique!
Your laptop is a month old? Well, that's great. If you could use a nice, heavy paperweight...
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 20:45    reactie #3
geplaatst door: Ger Nijkamp
Om eerlijk te zijn: ik heb niet zo'n trek mijn hele setup wéér te moeten verbouwen. Volgens mij is dat ook reden nummer één voor gebruikers om niet over te stappen. M'n telefoonsignaal komt ergens anders het huis binnen dan de kabel (huis modelletje 1971).

Maar ik heb er wel over gedacht, ja. Het ergste aan dit verhaal vind ik dat er paginagrote advertenties worden geplaatst met: '@Home, zoals het hoort', terwijl ik via dit soort akties tegelijk zie dat ze consument gewoon een rad voor de ogen draaien.

De marketingmachine ging zelfs zo ver dat ze één week na de overgang van 'Family' naar 'Breedband' bekendmaakte dat 'Basis' opgewaardeerd werd (naar exact de specificaties van het 'Family'). Er zat één week tussen en er werd officieël verklaard dat de directie dat niet eerder wist. Formeel kan dat natuurlijk, maar als ik naar het verloop van de aktie kijk wéét ik gewoon dat het een marketing-truc met voorbedachte rade is geweest. Hooguit 10% van al die voormalige 'Family'-gebruikers hebben het misschien in de gaten gehad: ze spreiden akties ook bewust over tijd dat het niet direct opvalt en gebruikers vergeten te reclameren. Uiteindelijk fietst 90% gewoon ongemerkt mee naar het veel duurdere 'Breedband' wat ze wellicht helemaal niet nodig hebben. Doorzichtig en kwalijk, wat mij betreft. Maar formeel correct.

:angry:

Het jammere is dat je niks aan formeel correcte zwendel kan doen. Ja, een stukkie op MacFreak schrijven. En dat heb ik dan ook maar gedaan. In de hoop dat lezers voortaan een beetje wakker blijven bij dit soort akties want ik weet bijna zeker dat dit soort trucs ook ingezet worden bij andere providers (zowel internet, telefoon en andere diensten). Gewoon opletten dus.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 20:47    reactie #4
geplaatst door: Pako
Op zich logisch natuurlijk. Want 'family' impliceert een abonnement voor meerdere gebruikers. En een Breedband aansluiting is daarvoor beter geschikt dan een Basis abo. Dat de snelheid 2000 was wil op zich niets zeggen. @home gaat er van uit dat je met meer gebruikers een hogere snelheid nodig hebt. Wat eigenlijk ook zo is.
Dat het netter zou zijn om een klant de keuze te bieden klopt. Het uitgangspunt klopt ook.
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 21:38    reactie #5
geplaatst door: vonne
Wat een afzetters. Pak gewoon tele2. 4 mb down, 1 mb up voor 30 euri. Zonder KPN. En veel goedkoper bellen.
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 21:49    reactie #6
geplaatst door: Ger Nijkamp
@Pako: het probleem is dat @Home het nergens en nooit benoemd heeft.
Ze vertellen niet wat er echt gebeurd, het wordt tussen de naamsveranderingen
en abonnementsveranderingen doorgevoerd en niemand die 't merkt. Da's
meer dan 'de klant geen keuze bieden', da's bewust 'achterhouden van info'.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 21:50    reactie #7
geplaatst door: Mattnh
Maar werkt Tele2 dan ook een beetje?
Ik, als @Home-gebruiker, lees wel eens drama-verhalen over andere providers terwijl dit ook over @Home ook te lezen valt, maar het bevalt mij op zich prima.
Vrienden zijn net overgestapt op de Live-box van Wanadoo en dat draait ook als een borstje.
["They say the classics never go out of style, but they do... they do.
Somehow baby, I never thought we'd do, too."]
["ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn"]
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 22:19    reactie #8
geplaatst door: vonne
@Mattnh
Tele2 werkt prima. Volgens mij zijn er geen slechte providers. 1x storing gehad. Die werd op zondag, jawel, verholpen. T.o.v. van @Home bespaar je 20 euro per maand. Als je nog belt met KPN wordt het voordeel nog groter.
Het is in ieder geval belachelijk om bijna 50 euro te betalen voor 5mb bij @home.  Ik zou zeker beetje rondkijken.
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
29 april 2006 - 22:36    reactie #9
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het venijn zit 'm inderdaad in de macht der grote getallen. €20 euro x 12 = €240. Maar omdat 't maandelijks gaat heb je dat allemaal zo niet in de gaten.

Stel dat @Home 10.000 voormalige Family-abonnees heeft overgezet. 10.000 x €18 = €2.160.000 verschil door ze niet naar @Home 'Regelmatig Internet' over te zetten maar naar 'Internet intensief'. Meer dan twee miljoen euro's. En landelijk gezien is die 10.000 nog een lage schatting.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 09:29    reactie #10
geplaatst door: Pako
Ja, we leven inderdaad in een hele boze wereld. Ik heb het allemaal precies zoals jij omschrijft meegekregen hoor. Het is ook een beetje bij de tijd blijven, je mag toch ook wel van consumenten verwachten dat ze alert zijn?
Ik bedoel: @home heeft mijn basisabo inmiddels verviervoudigd in snelheid -zónder prijsverhoging-, dat is de keerzijde van de medaille.
Het is toch een beetje hetzelfde als mensen die hun draadloze router niet beveiligen en er dan raar van staan te kijken dat de buurman meesurft. Je bent abonnee van @home, dan hou je toch een beetje bij hoe dat zit met snelheden (ook van de concurrent), prijzen etc? En dan valt het je toch al snel op dat er iets veranderd?
Het had @home -nogmaals- gesierd als ze alle family-klanten een brief hadden gestuurd met een keuze-optie, aan de andere kant is het logisch dat een familie naar het breedbandabo wordt overgehevelt, simpelweg omdat meerdere gebruikers (familie impliceert met meerdere PC's en gebruikers gelijktijdig online zijn) meer bandbreedte 'nodig hebben'.

(Bewerkt door Pako om 11:38, 30-04-2006)
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 10:50    reactie #11
geplaatst door: JJmac

Citaat
vonne om 21:38, 29-04-2006
Wat een afzetters. Pak gewoon tele2. 4 mb down, 1 mb up voor 30 euri. Zonder KPN. En veel goedkoper bellen.


Bellen goedkoper? ik betaal via @ Home € 5,95 p/m aan abonnement dat is al meer dan de helft van de kpn daar kan ik goedkoop mee bellen en het bellen is al meer dan 30% goedkoper?

Maar ja, je kijkt wel eens rond heb geen KPN lijn meer dus ik moet me weer laten aanmelden, eigenlijk bevalt het me prima nog nooit geen problemen gehad.

Maar als iemand een goed tip heeft hou ik me aanbevolen
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 11:02    reactie #12
geplaatst door: JJmac

Citaat
vonne om 22:19, 29-04-2006
@Mattnh
Tele2 werkt prima. Als je nog belt met KPN wordt het voordeel nog groter.
Het is in ieder geval belachelijk om bijna 50 euro te betalen voor 5mb bij @home.  Ik zou zeker beetje rondkijken.


Leg me dit eens uit hoezo voordeel op elke internet site lees je dat het bellen met de KPN heel erg duur is en daar bied Tele2 ook geen uitkomst tegen op.
Ik gebruik maar 30% van m'n Mac, Maar dat is 30% meer dan Windows
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 13:21    reactie #13
geplaatst door: vonne
Ik bedoel dus, dat je gaat bellen via Tele2 en je KPN abo opgezegd kan worden. :boring:
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 14:14    reactie #14
geplaatst door: Merlin
Afgelopen maandag kreeg ik een bericht van @Home dat per 1 mei m'n Family
abonnement over zou gaan naar @Home-intensief tenzij ik via de site zelf m'n
abonnement zou wijzigen naar @Home-regelmatig of @Home-soms. Dat heb ik
dan maandag ook meteen geregeld door gratis een abonnements-wijziging
door te geven.

Het was overigens in september/oktober aangekondigd dat ze nog van te voren
dit zouden vragen, en dat hebben ze dus ook gedaan. Wel een beetje aan de late
kant (ivm. de drukte met abonnements wijzigingen), maar toch nog een week
van te voren. Maar zoals gezegd, om van Family over te stappen naar een ander
abonnement dan intensief, moet je wel voor 1 mei de wijziging aanvragen om
geen administratie kosten te betalen: http://help.home.nl/artikel/1398

Maar goed, ik betaal voortaan 10 euro minder voor een abonnement met dezelfde
snelheid die ik vorig jaar met het Family abonnement had. Dat pakt voor mij dus
voordelig uit. Afgezien van een aantal niet bruikbare diensten, heb ik verder niets
te klagen over @Home ...
Grt. Merlin
Voormalige @Home Family-abonnees: bespaar geld..!
30 april 2006 - 17:50    reactie #15
geplaatst door: Ger Nijkamp
Wat raar..! Die overstap is hier vorig jaar november dus al uitgerold. Blijkbaar doen ze het dus per regio verschillend. Wellicht hebben ze van de eerdere uitrol geleerd, want zo te lezen is de manier waarop ze het bij jou aangepakt hebben een stuk logischer.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp