
Waarom de iPhone zo weinig echte concurrenten heeft
Bij het uitkomen van de eerste iPhone was het duidelijk dat Apple mijlenver voor lag op de concurrentie, en dat het even zou duren voordat die concurrentie iets van betekenis tegen Apple zou kunnen doen. Maar tegelijkertijd werd er verwacht dat dat moment wel zou komen, al is het alleen maar omdat de kanalen buiten Apple om, onder andere de telecom providers, geen belang hebben om één fabrikant te veel macht te geven.
Een goed voorbeeld daarvan is dat het Amerikaanse AT&T in 2010, op dat moment de enige telecom provider in de V.S. die de iPhone aanbood en er dus heel erg veel geld aan verdiende, aan RIM (de maker van BlackBerry)
vroeg om een concurrerend model met een touchscreen te maken.
De beste manier om echt met Apple te concurreren zou waarschijnlijk zijn om een bedrijf zo op te bouwen als Steve Jobs zijn geesteskind achterliet: een bedrijf met focus dat als doel heeft alleen het beste product wat ze kunnen maken op de markt te zetten (waarbij ik niet claim dat Apple dat altijd lukt, maar is duidelijk wel altijd het doel).
Maar dat zou jaren duren, veel te veel geld kosten en daarbij is het nog maar de vraag welk bedrijf het dan zou lukken om dit voor elkaar te krijgen. Dus koos Samsung ervoor om niet origineel te zijn, maar juist Apple zoveel mogelijk te kopiëren. Het resultaat
kennen we inmiddels, en het heeft er voor gezorgd dat Samsung op het web de bijnaam Samesung heeft gekregen.
Maar in plaats van Apple slaafs te kopiëren zou het toch ook mogelijk moeten zijn om een goede telefoon te maken, die goed in de markt te zetten en zo langzaam maar zeker weer wat marktaandeel terug te halen? Dat zou in een ideale wereld waarschijnlijk inderdaad werken, maar aan de hand van de nieuwe Nokia Lumia's laat ik hier zien waarom dat niet werkt. En het vervelende voor Nokia (en de rest) is dat het uiteindelijk kennelijk toch om focus gaat.
TimingAls je weet dat Apple op 12 september een nieuwe iPhone wereldkundig gaat maken en je weet dat er
erg veel interesse is in de markt voor die iPhone, wanneer kondig je jouw telefoon dan aan? Toch niet een week voor die iPhone, terwijl je telefoon op software draait dit nog niet eens uit is en je er dan ook niet bij kan vertellen wanneer deze telefoons uit zullen komen? En dat is jammer, want die telefoons zelf lijken helemaal
niet zo slecht.
FocusAls je telefoons zo belangrijk zijn, dan zorg je dat ze goed in de markt gezet worden. En dat doe je liefst door een goede commercial waarvan je hoopt dat die het op YouTube ook goed zal doen.
Wat je alleen
niet moet doen: consumenten proberen te belazeren. Als alles in je commercial suggereert alsof die ook met jouw telefoon gemaakt is, dan moet je die ook echt met je telefoon schieten. Maar als je de commercial rond de 26 seconden goed bekijkt, dan zie je al snel dat het allemaal nep is.

En wat is het
antwoord op deze enorme fout?
it was "never the company's intention to deceive anyone," but only to demonstrate the benefits of optical image stabilization. Nokia says it's now looking into updating the original video with a footnote so that it's clear that the images are simulated, and the original Nokia Conversations blog post that announced the video has been updated with the following text: "the OIS video, above, was not shot using the Lumia 920.
Leuk geprobeerd, maar helpt dit als je eerst duidelijk probeert om je klanten te bedonderen? Is dit een bedrijf met genoeg focus om een nieuwe telefoon goed in de markt te zetten?
Het probleem lijkt vooral dat consumenten voelen of een bedrijf zo'n focus heeft, en dat is ook meteen het probleem van mensen die Apple geen warm hart toedragen. Want je kan MacFreaks natuurlijk Fanboys noemen en wegzetten als idioten die alles maar blind kopen wat Apple uitbrengt, maar je kan je misschien ook afvragen waarom veel van de klanten van Apple keer op keer weer voor de producten van Apple kiezen. Autofabrikanten zijn bijvoorbeeld al heel erg lang bezig met het opbouwen van dergelijke klantentrouw, maar die kunnen je allemaal vertellen dat dat beslist niet makkelijk is.