
Waarom is Samsung nummer één bij J.D. Powers?
Apple laat het vaak en graag tijdens keynotes zien, de onderzoeken waar Apple's devices keer op keer op de eerste plaats staan, want dat is duidelijk het leidende principe voor Tim Cook en de zijnen. Daarbij zijn de onderzoeken van het toonaangevende J.D. Powers populair, en in het onderzoek van die organisatie dat in april uitkwam stond Apple's iPad op nummer één, zoals
hier te lezen.

Inmiddels is deel twee van dit onderzoek uit, en plotseling is de volgorde helemaal veranderd, staat Samsung op onverklaarbare wijze op nummer één, moet Apple het met de tweede plaats doen en is de waardering voor Amazon's Kindle plotseling ook lager dan in de eerdere resultaten.
Dat is natuurlijk mogelijk, maar het wordt pas echt vreemd als we zien dat die eerste plaats is bereikt terwijl Apple volgens J.D. Powers eigenlijk op de eerste plaats had moeten staan. Want hun eigen verdeling is volgens hen zelf als volgt:
Satisfaction is measured across five key factors (in order of importance): performance (26%); ease of operation (22%); styling and design (19%); features (17%); and cost (16%).
Als iemand weet hoe we dit kunnen rijmen met
de resultaten van deel twee dan mogen ze het ons vertellen, want volgens ons scoort Samsung alleen beter op prijs, en die factor zou dus maar voor 16 procent mee moeten tellen.

Waarom is Samsung nummer één bij J.D. Powers?
(klik op het plaatje voor een grotere versie)
Het lijkt ons dat J.D. Powers wel iets uit te leggen heeft, in de V.S. zijn de reacties op tech-blogs in ieder geval duidelijk: het lijkt er op dat ze zich hiermee onsterfelijk belachelijk gemaakt hebben.