geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/apple.jpg[/img]Het is een onderwerp dat bij ons op het forum ook keer op keer tot verhitte discussies leidt: de garantie van Apple, of het wel of niet de moeite is om AppleCare te nemen en de manier waarop Apple wel of niet de wettelijke garantiebepalingen respecteert.

Onder andere voor dat laatste heeft Apple nu in Italië een boete van maar liefst 900.000 euro gekregen van de Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato. De reden is volgens AFP de volgende:

Citaat


Apple had given “unclear information on payments for additional assistance offered to consumers” and the company had not “fully implemented the two-year guarantee by the producer".


Het komt er op neer dat Apple zich niet aan de door de Europese Unie vastgestelde minimumtermijn van twee jaar garantie houdt en AppleCare verkoopt voor het tweede en het derde jaar na aankoop, terwijl er voor dat tweede jaar dus al garantie gegeven zou moeten worden.

We zijn benieuwd of dit ook een positief effect zal hebben voor de garantietermijn die Apple bij ons aanhoudt en communiceert. Want Apple mag dan veel geld in kas hebben, een boete van 900.000 euro in één Europees land zal vast de aandacht trekken op het hoofdkwartier in Cupertino.


bron: AFP


Update: Apple heeft inmiddels laten weten dat ze in beroep zullen gaan omdat ze het niet eens zijn met deze uitspraak.


bron: The Register
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 11:04    reactie #1
geplaatst door: jittebergsma
In Nederland geldt geen minimum garantietermijn van 2 jaar. Ik denk dan ook niet dat er iets zal veranderen. Daarbij is AppleCare tevens een service: Telefonische hulp en reparatie aan huis. Dit zal hier als tegenargument gebruikt kunnen worden.
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 12:27    reactie #2
geplaatst door: SteveJobs
''In Nederland geldt geen minimum garantietermijn van 2 jaar''

En dat staat waar geschreven?

Garantie is twee jaar. Eerste jaar is fabrieksgarantie en het tweede jaar moet de consument aantonen dat het gebrek te wijten is aan het apparaat en niet aan het gebruik ervan.

Sowieso nog steeds een grijs gebied waarbij het ook een combinatie is van in hoeverre de consument op de hoogte is van de regels en de coulance van de desbetreffende retailer en/of haar afspraken met een leverancier.
Don't panic
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 12:38    reactie #3
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Daar gaan we weer  :smile:

Het wordt gewoon tijd dat Apple in heel Europa over gaat naar standaard 2 jaar Garantie klaar. Als andere het kunnen moet Apple het zeer zeker kunnen aanbieden.
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 13:01    reactie #4
geplaatst door: leonardo61
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

Nergens wordt een wettelijke garantietermijn genoemd......en dat klopt ook, omdat Nederland niet de Eu-regels/wet over consu-garantie geeft overgenomen.
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 13:18    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
Allereerst: het ging er in deze kwestie over dat Apple enerzijds in publieke uitingen niet duidelijk genoeg was over de garantietermijn t.a.v. de consument/eindgebruiker, en anderzijds dat de wederverkopers de termijn niet zelf oprekten naar 2 jaar (volgens de richtlijn van de EU).

Houd daarbij dus een paar cruciale aspecten in acht:
- de termijn voor zakelijke leveranties (tussen Apple als fabrikant, landelijke Apple-vestigingen, regionale distributeurs en lokale resellers/wederverkopers) is 1 jaar en blijft ongemoeid;
- de termijn van 2 jaar (als steeds strenger wordende richtlijn voor die vorm van garantie) geldt voor de partij die het apparaat aan de eindgebruiker verkoopt.

Die € 900.000 is dus een boete voor de onduidelijkheid en de daardoor gerezen discrepantie, en geen boete voor het niet nakomen van een richtlijn. Het is hooguit een pressiemiddel van de EU om Apple en haar tussenhandel en wederverkopers zich over het hoofd te laten krabben.

Het gevolg zal zijn dat Apple aan resellers en distributeurs blijft leveren met één jaar garantie (dat is geheel rechtmatig en gebruikelijk) en dat de Apple Stores en resellers de richtlijn wel eens strikter gaan volgen. Gevolg daarvan is weer dat Apple wellicht de garantie-kosten voor dat tweede jaar gaat verrekenen in de prijs voor de tussenhandel en dat resellers weer moord en brand gaan schreeuwen òf dat de strenge "adviesprijzen" omhoog zullen gaan en klanten gaan klagen (of een mix van beide gevolgen).

Ik zou blij zijn met een tweejarige garantie, want ik gebruik mijn spullen bijna dag en nacht. Dus een modale twee- à driejarige levensduur (gebaseerd op slijtage door gebruik) wordt bij mij verkort naar één à twee jaar en valt dan netjes binnen de voorgestelde garantieperiode...

(Bewerkt door Peter Villevoye om 13:21, 28-12-2011)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 14:42    reactie #6
geplaatst door: Flix

Citaat
SteefJoops om 12:27, 28-12-2011
Garantie is twee jaar. Eerste jaar is fabrieksgarantie en het tweede jaar moet de consument aantonen dat het gebrek te wijten is aan het apparaat en niet aan het gebruik ervan.

Voor iemand die hier ook vaak vertoeft, en die discussies wel tegenkomt, is het wel er stellig gesproken, en bovendien 2x fout... :music:
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 14:46    reactie #7
geplaatst door: SteveJobs
Verschilletje theorie en praktijk Flix.
Don't panic
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 18:36    reactie #8
geplaatst door: jittebergsma

Citaat
Shmoo om 12:38, 28-12-2011

Het wordt gewoon tijd dat Apple in heel Europa over gaat naar standaard 2 jaar Garantie klaar.


De kosten van een langere garantietermijn zullen door de consument betaald moeten worden. De Apple producten zullen daardoor iets duurder worden. Daar zit ik dan ook weer niet op te wachten.
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 18:38    reactie #9
geplaatst door: SteveJobs
Waarom zal de consument een langer garantie termijn moeten gaan betalen?
Don't panic
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
28 december 2011 - 19:02    reactie #10
geplaatst door: jittebergsma
Zo werkt dat toch? Denk je niet?
Apple moet boete betalen in Italië over garantie (Upd.)
29 december 2011 - 13:40    reactie #11
geplaatst door: Deephouse

Citaat
SteefJoops om 12:27, 28-12-2011


Garantie is twee jaar. Eerste jaar is fabrieksgarantie en het tweede jaar moet de consument aantonen dat het gebrek te wijten is aan het apparaat en niet aan het gebruik ervan.



Het is 6 om 18 maanden, zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling2/Artikel18/geldigheidsdatum_29-12-2011

Het Nederlandse conformiteitsvereiste is enerzijds nadelig voor de consument en anderzijds weer voordelig in vergelijking met EU-landen die wel een wettelijke garantietermijn van 2 jaar hebben.
MacBook Pro 15" (mid 2014) & Mac Mini (late 2012)