35 procent kleine jpegs met Google's Guetzli encoder
geplaatst: 21 maart 2017 - 10:46
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Google_Logo.jpg
35 procent kleine jpegs met Google's Guetzli encoder
Het aantal gebruikers op het internet groeit nog steeds. Eind 1995 waren er ongeveer evenveel gebruikers als inwoner van Nederland: 16 miljoen. Halverwege het jaar 200 waren het er ongeveer evenveel als er inwoners zijn in de VS: 300 miljoen en eind 2007 evenveel als de bevolking van China: 1,3 miljard.

Sindsdien is het aantal mensen op het internet bijna verdriedubbeld, eind afgelopen jaar waren er ongeveer 3,7 miljard mensen die gebruik maken van het internet. Al die mensen op het internet betekent ook steeds meer data, en dus steeds meer energieverbruik.

Guetzli

De aankondiging van Google om jpeg-afbeeldingen met maar liefst 35 procent te verkleinen kan dan ook veel voor het dataverkeer op het internet betekenen. Waarbij het goede nieuws is dat de nieuwe Guetzli-encoder van Google niet alleen de bestanden kleiner maakt, maar dat de afbeeldingen er minstens zo goed, of zelfs beter, uitzien dan jpegs die op 'de klassieke' manier bewaard zijn.

Er is wel één nadeel, Guetzli vraagt rekenkracht, heel erg veel rekenkracht. Eén foto van een iPhone 7 op een iMac 5K met Guetzli wegschrijven kost maar liefst 8 minuten, veel tijd voor een beetje ruimte besparen.

Op dit moment lijkt Guetzli dan ook vooral een optie voor beheerders van websites met veel foto's, die kunnen de server op onbewaakte momenten dit werk laten uitvoeren. Maar het laat nog eens zien dat Google nog steeds bezig is om te kijken naar manieren om het internet zo snel mogelijk te krijgen, iets wat we bijvoorbeeld eerder al zagen bij Google DNS.

De reden voor Guetzli

Google doet dit natuurlijk niet alleen uit altruïsme, sneller internet betekent meer pagina's bekeken, wat op zijn beurt voor Google waarschijnlijk betekent dat er meer advertentie-inkomsten gegenereerd kunnen worden. Belangrijk voor Google, want nieuwe technieken die populair aan het worden zijn blijken een uitdaging voor Google's advertentie-inkomsten.

Want hoe adverteer je op een platform dat gedreven wordt door een stem-assistent? In de tweet hieronder is te zien dat Google de ideale vorm daarvoor (kennelijk) nog niet gevonden heeft.
Voor Google was dit trouwens een test, de storm aan negatieve reacties die daarna op het web losbrak laat zien dat het héél erg moeilijk gaat worden om stem-assistenten in te zetten voor reclame op een manier dat het ook door het grote publiek gepikt zal gaan worden.


geplaatst door: Robert