geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Campus2-icoon.jpg
Alan Dye gaat weg bij Apple, tot vreugde van veel critici
In de afgelopen jaren was Alan Dye Apple’s Chief Design Officer, een periode waarin de kritiek op met name het design van macOS steeds meer toenam. Maar ook het nieuwe Liquid Glass, waarvoor Alan Dye met name verantwoordelijk was, was niet op alle fronten een doorslaand succes.

Het is deze Alan Dye die volgens Mark Gurman van Bloomberg (betaallink) ook de overstap van Apple naar Meta zal gaan maken.


Liquid Glass

Om te beginnen met Liquid Glass, hoewel dat onder iOS en iPadOS 26 nog de minste bezwaren oproept, is het voor een Chief Design Officer natuurlijk wel een beetje een blamage als in de eerste grote update voor de nieuwe versies van jouw besturingssystemen er een instelling komt om jouw design te temperen, of eigenlijk te corrigeren.


klik of tap voor een grotere versie

macOS 26 Tahoe

Maar verreweg de meeste kritiek is er op het design macOS 26 Tahoe. Want hier lijkt de keuzes voor het uiterlijk gewonnen te hebben van hoe het gebruikt wordt, een van de grootste zondes in design. Want de vorm moet het gevolg zijn van de functionaliteit, en niet andersom.

Steve Jobs was er bijvoorbeeld zo van het belang doordrongen dat we goed kunnen zien welk venster actief is in macOS dat hij daar tijdens de presentatie van Mac OS X 10.5 Leopard in 2007 apart aandacht aan besteedde (vanaf 3:00 in de video hieronder).


Eén van de beroemde citaten van Steve Jobs is dan ook "Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works." Voor veel critici is dit principe onder Alan Dye langzaam maar zeker verloren gegaan.

Heb je er zelf last van dat je niet duidelijk genoeg kunt zien welk venster actief is in macOS 26 Tahoe, inmiddels is er een app die dat corrigeert, en die is (heel toepasselijk) Alan.app gedoopt. Meer daarover in dit nieuwsbericht van MacFreak.

Een andere voorbeeld van hoe dit kan ontsporen is de notificatie hieronder, met ironisch genoeg exact dezelfde tekst van Steve Jobs (en die is daarin natuurlijk niet voor niets gekozen).

https://x.com/Namelongnumbers/status/1996303867735375978

Alan Dye

Voordat Alan Dye bij Apple kwam werkte hij bij het reclamebureau Ogilvy en als design director voor het modemerk Kate Spade. Zijn promotie tot hoofd van het software-interface ontwerpteam van Apple onder leiding van Ive vond plaats in 2015, toen Apple de Apple Watch lanceerde. Bij die lancering lag de focus nog veel meer op de Watch als mode-accessoire, het leek dan ook logisch om iemand uit de mode- en merkwereld aan te trekken om het softwareontwerp voor de Apple Watch te leiden. Maar dat hij ook de leiding kreeg voor de rest van de Apple-platforms leek veel critici al jaren niet logisch.

Het meest opvallend is misschien nog wel dat Alan Dye's vertrek komt door de enorm diepe zakken van Mark Zuckerberg, en dat de inmiddels zo goed als unanieme en steeds meer aanzwellende kritiek uit de wereld van design binnen Apple niet gehoord leek te worden.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: Flix
Ik vind de kritiek hier op dat Liquid Glass wel een beetje overtrokken.

Want is het niet zo dat in feite het niet anders is als bv hoe de Dock er in de eerste versies van Mac OS X ook (ongeveer) uitzag, en door iedereen werd geprezen?!

Door de hele geschiedenis van de Apple Systemen (Classic), Mac OS X en macOS-en, iOS-en, werden er dingen geprobeerd en vanwege kritieken, of niet goed functioneren, of obsolete, of gewoon door de mode van het moment, weer weggehaald. Big deal.
geplaatst door: nnsa
Ik vind de kritiek hier op dat Liquid Glass wel een beetje overtrokken.
Het krijgt in ieder geval nergens 'applaus', op MacFreak ook niet...
Ⓒnnsa(i)-2025