
Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac
Het is alweer even geleden dat ik het heb gehad over Apple garantie en verzekeringen. Iets waar vaak niet bij stilgestaan wordt tot het te laat is en een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als jij (of jouw bedrijf) afhankelijk is van de Mac, is het verstandig hier toch goed over na te denken.
Als je een Apple product koopt krijg je een fabrieksgarantie van 1 jaar. Dit is een garantie die van toepassing is voor alle gebreken die niet voortkomen uit schade van buitenaf zoals valschade en vochtschade. Je kunt er dus zelf niks aan doen dat dit ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan het plotseling flikkeren van het beeldscherm of het niet meer functioneren van de muis of toetsenbord zonder aantoonbare oorzaak.

Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac
Deze fabrieksgarantie is een complete garantie. Mocht er dus iets stuk gaan binnen een jaar dan kun je terug gaan naar de winkel of fabrikant (Apple dus) en krijg je (mits er geen schade van buitenaf is) alles vergoed, gerepareerd of vervangen. Als het gaat om een zakelijke aanschaf is de fabrieksgarantie na een jaar verstreken en kun je er dus geen aanspraak meer op maken. In sommige gevallen gaat het om een bekend probleem en kun je via een reparatieprogramma van Apple alsnog in aanmerking komen voor kosteloze reparatie of vervanging. Op
deze pagina vind je de lopende programma’s.
Consumentenrecht (niet voor zakelijke aankopen)Is de Mac als particulier gekocht dan is er na het eerste jaar nog het
consumentenrecht van toepassing. Je krijgt dan een beperkte garantie die niet van toepassing is op slijtage onderdelen (zoals de harde schijf en batterij) of accessoires (zoals de muis). Ook moet je kunnen aantonen dat het defect niet door jou is aangericht, de bewijslast ligt dus bij jou. Per geval wordt bepaald of (en in welke mate) deze voor reparatie of vervanging in aanmerking komt. Dit recht is ook alleen te claimen bij de winkel waar hij vandaan komt. Dat kan een Premium Reseller zijn (zoals iCentre of Amac) of de Apple Store in Nederland. Dit recht is niet te gebruiken voor zakelijke aankopen.
Uitgebreide garantie én verzekering met AppleCare+Bij aanschaf kun je de complete garantie nog verlengen tot 3 jaar met het AppleCare Protection Plan. Je krijgt in dit geval ook drie jaar lang onbeperkte telefonische support van Apple. Het gaat om een volledige garantie op de Mac en accessoires zoals dus ook de fabrieksgarantie betreft. Sinds oktober 2018 is AppleCare vervangen door AppleCare+. Hierbij is er naast de uitgebreide garantie van 3 jaar ook een schadedekking tot twee gevallen met een eigen risico.

Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac
Dit eigen risico is per voorval €99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing en €259 bij overige schade. De premie voor AppleCare+ betaal je vooraf, eenmalig bij aanschaf en wordt dus niet maandelijks afgeschreven. De prijs varieert per Mac en loopt uiteen van €119 (Mac Mini) tot €449 (MacBook Pro 15″). AppleCare+ kun je afsluiten bij aanschaf of binnen 60 dagen na aankoop via de website van Apple.
Losse verzekeringNet als je auto of huis kun je ook je computer, tablet of smartphone verzekeren. Tegen bijvoorbeeld diefstal, vochtschade en valschade. Dit kan op verschillende manieren. In sommige gevallen kan het onder de inboedelverzekering vallen. Is het voor je bedrijf dan kan het verstandig zijn om dit via de zakelijke verzekering te regelen. Verzekeringen voor de iPhone worden vaak verkocht via de provider, maar zijn ook los (ook via ons) af te sluiten. Het te dekken bedrag en de hoogte van het eigen risico bepalen de premie. Dit is bij elke verzekeraar weer anders. Let bij het afsluiten van een verzekering op de hoogte van het verzekerde bedrag. Van een iPhone of MacBook is de dagwaarde vaak hoger dan de gemiddelde telefoon of laptop. Als je bij ons een Mac aanschaft kunnen wij de verzekering gelijk voor je in orde maken. Hiervoor geldt een premie vanaf €7 per maand en een eigen risico van €75.
Software schadeGeen verzekeraar of instantie verzekert schade aangebracht door software. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Gelukkig is de Mac al zeer goed beschermd, maar uiteindelijk ben jij als gebruiker de bewaker. Als je zelf bewust bent van de gevaren kun je een hoop ellende voorkomen. Zorg dat je altijd een back-up maakt om de data veilig te stellen.
Claire is Apple Certified Support Professional en helpt ondernemers met ondersteuning en advies op het gebied van Apple apparaten. Na vier jaar ervaring op te hebben gedaan bij iCentre Delft, startte ze in 2013 met haar eigen bedrijf: Passion Support.Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)