
Aparte pagina op Apple's site over banen in de VS
Apple's website is groot, en bestaat eigenlijk uit een heleboel mini-sites. Want voor ieder belangrijk onderwerp worden aparte pagina's gemaakt die eigenlijk één-pagina mini-sites zijn. Voorbeelden daarvan zijn de mini-site
over het milieu en de sociale verantwoordelijkheid die Apple neemt voor
de hele productieketen.
Ondertussen is er een wisseling van de macht geweest in de VS, en weinigen zullen gemist hebben dat president Trump's centrale boodschap "America First" is. Eén van de pilaren waarop zijn platform rust is het creëren van nieuwe banen, en Apple kwam daarbij ook onder vuur van die kant.
Want Donald Trump wil dat Apple, en vergelijkbare bedrijven, de banen in het buitenland weer zoveel mogelijk
terug brengt naar de VS.
I love that question because we think of Apple as an American company. But they make their product in China. And they have offices here but China makes more money with Apple than we do, if you think about it.
Hoogstwaarschijnlijk mede in antwoord hierop heeft Apple nu
een nieuwe pagina op de eigen site staan, die helemaal gewijd is aan de banen die Apple in de VS heeft gecreëerd. Volgens Apple zijn dat er op dit moment al twee miljoen, en loopt dat aantal alleen maar verder op. Hieronder de openingstekst.
Two million U.S. jobs.
And counting.
The numbers tell the story. Apple is one of the biggest job creators in the United States, responsible for two million jobs in all 50 states. Last year, we spent over $50 billion with more than 9,000 U.S. suppliers and manufacturers. Since we launched the App Store in 2008, U.S. developers have earned over $16 billion in App Store sales worldwide. And were just getting started.

Aparte pagina op Apple's site over banen in de VS
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)
Het lijkt niet aannemelijk dat dit veel invloed zal hebben op Trump, die heeft al vaker laten zien dat feiten niet erg belangrijk zijn voor hem. Het lijkt eerder voor de hand te liggen dat Apple aan het grote publiek, en de klanten, duidelijk wil maken dat de waarheid een stuk genuanceerder is dan wat er tot nu toe hierover naar buiten is gekomen.
Als Apple in Washington de stem duidelijker gehoord zou willen krijgen dan zou het meer moeten besteden aan lobbying. Dit is iets waar Apple relatief erg weinig aan uitgeeft, hoewel de uitgaven voor deze post in de afgelopen jaren wel iets omhoog zijn gegaan.