
App Store ecosysteem in 2019 goed voor ruim 500 miljard dollar
Dat er dankzij de App Store erg veel geld verdiend wordt is geen nieuws, maar een net door Apple uitgebracht
persbericht laat nog eens duidelijk zien wat voor astronomische bedragen daarin rondgaan. Opvallend daarbij is dat verreweg de meeste omzet buiten Apple om plaatsvindt.
Om te beginnen met het totaal, dat was over heel 2019 maar liefst 519 miljard dollar. Daarbij is het geld dat van Apple naar de partijen achter de apps gaat maar relatief weinig, het meeste geld komt uit andere bronnen. Zo zijn verkopen voor fysieke goederen en services goed voor het leeuwendeel: 413 miljard. Daarbij zitten bijvoorbeeld grote winkelketens in de VS als
Target en
Best Buy, maar ook een wereldwijde marktplaats als
Etsy draagt daar aan bij. Al deze cijfers komen uit het onderzoek
How Large Is the Apple App Store Ecosystem? (PDF, 1,1 MB).

App Store ecosysteem in 2019 goed voor ruim 500 miljard dollar
Andere apps met veel omzet in de categorie fysieke goederen en services waren reis-apps als die van het wereldwijde Expedia en de vliegmaatschappij United, samen goed voor 57 miljard. Taxi-apps Uber en Lyft hadden samen een omzet van 40 miljard en voedsel bezorg-apps als onder andere de Amerikaanse DoorDash en Grubhub behaalden een omzet van 31 miljard dollar.

App Store ecosysteem in 2019 goed voor ruim 500 miljard dollar
Digitale goederen en servicesDe digitale goederen en services zijn met een totaal van 61 miljard dollar goed voor een veel kleiner aandeel. In deze categorie vinden we onder andere apps voor streaming muziek en video, maar ook apps voor fitness, educatie, e- en audioboeken, nieuws, magazines en dating-apps. Maar natuurlijk ook games, en dat is het onderdeel waarin, niet verrassend, in deze categorie het meeste geld omgezet wordt.
In 2019 was
Mario Kart Tour de app die het meest naar binnen werd gehaald, en ook
Sky: Children of the Light deed het erg goed. Die laatste valt op omdat het van indie-ontwikkelaars thatgamecompany komt. De reden dat een game van een relatief kleine ontwikkelaar het zo goed deed is waarschijnlijk dat deze game vorig jaar de titel ‘iPhone Game of the Year’ kreeg.

App Store ecosysteem in 2019 goed voor ruim 500 miljard dollar
In-app advertentiesAls laatste categorie waren in-app advertenties goed voor een totaal van 45 miljard dollar, waarbij 44 procent van die omzet door games werd gegenereerd. Bij niet-games gaat het ook vaak om gratis apps die door advertenties daarin bekostigd worden. Voorbeelden met veel omzet zijn
Twitter en
Pinterest. Maar ook apps waarin betaalde content aangeboden worden kunnen veel omzet genereren, voorbeelden daarvan zijn
The New York Times en
MLB.com (die laatste app si alleen beschikbaar in de App Store in de VS).
Apple’s CEO Tim Cook was natuurlijk blij met deze mijlpaal:
The App Store is a place where innovators and dreamers can bring their ideas to life, and users can find safe and trusted tools to make their lives better. In a challenging and unsettled time, the App Store provides enduring opportunities for entrepreneurship, health and well-being, education, and job creation, helping people adapt quickly to a changing world.
We’re committed to doing even more to support and nurture the global App Store community — from one-developer shops in nearly every country to businesses that employ thousands of workers — as it continues to foster innovation, create jobs, and propel economic growth for the future.