geplaatst door: Claire Passion Support
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/WhatsApp2-icoon.jpg
3 manieren om WhatsApp Business in te zetten voor jouw bedrijf
In het begin van 2018 heeft WhatsApp naast haar chat-applicatie voor consumenten ook een zakelijke variant gelanceerd. In eerste instantie alleen voor Android telefoons, maar in april 2019 kwam daar ook de iPhone bij. Wereldwijd heeft WhatsApp meer dan 1.5 miljard gebruikers.

WhatsApp Business is speciaal ontwikkeld voor kleine bedrijven. Heb je een grotere onderneming dan kun je je hier aanmelden voor de API om je WhatsApp klantenservice wereldwijd uit te rollen. Je kunt de app koppelen aan elk gewenst nummer, dus niet alleen een mobiel nummer. Lees hier hoe je WhatsApp Business download en instelt op jouw iPhone. Lees goed wat er staat: wil je jouw mobiele nummer gebruiken en heb je al WhatsApp, dan wordt je chatgeschiedenis overgezet naar WhatsApp Business.

https://www.passionsupport.nl/wp-content/uploads/2019/04/WhatsApp-Business.png
3 manieren om WhatsApp Business in te zetten voor jouw bedrijf


Voordelen en nadelen van WhatsApp Business

Een groot voordeel van WhatsApp is dat praktisch iedereen het kent en gebruikt. Het is heel makkelijk te gebruiken en je hebt er geen handleiding bij nodig. Ook heb je er geen account voor nodig omdat het op basis van je telefoonnummer werkt. Er is dus praktisch geen aanmeldprocedure nodig.

Daarnaast is WhatsApp heel informeel. Dit kan een voor- en een nadeel zijn natuurlijk. Richt jouw bedrijf zich op consumenten of ZZPers? Dan is WhatsApp wellicht erg geschikt. Werkt je meer B2B en met grotere bedrijven, dan past een Appje daar minder goed bij.

Een nadeel is dat de veiligheid te wensen over laat. Omdat het account enkel gekoppeld is aan een telefoonnummer weet je nooit precies naar wie je berichtjes stuurt. Misschien is het nummer inmiddels van iemand anders? Hier krijg je geen melding van. Gebruik WhatsApp dus nooit om gevoelige informatie of persoonsgegevens te versturen.

1. WhatsApp Business als klantenservice

Het meest voor de hand liggende is om WhatsApp in te zetten als klantenservice. Door de speciale link toe te voegen aan bijvoorbeeld je Facebook pagina of website, maak je het voor je klanten heel laagdrempelig om contact op te nemen. Je vindt de link in de app bij Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Korte link. Deze link kun je bijvoorbeeld toevoegen aan je social media berichten of onderaan je nieuwsbrief. Je kunt de link ook volledig integreren.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.PassionSupportWAB-welkom-768x1515.jpg
3 manieren om WhatsApp Business in te zetten voor jouw bedrijf

Automatische berichten
Als je WhatsApp inzet als klantenservice is het extra handig om gebruik te maken van het begroetings- en afwezigheidsbericht. Het begroetingsbericht krijgen nieuwe contacten (of contacten die minimaal 14 dagen inactief zijn geweest) automatisch afgeleverd als ze een berichtje sturen. Hierin kun je je klant welkom heten en bijvoorbeeld vertellen hoe snel de klant een reactie terug kan verwachten. Het afwezigheidsbericht komt van pas als je bepaalde openingstijden aanhoudt. Hierdoor krijgt de klant netjes een berichtje, ook als jij niet aan het werk bent. Let op: je kunt dit bericht alleen aanmaken als je openingstijden hebt ingesteld. Dit doe je bij Instellingen > Bedrijfsinstellingen > Profiel.

Follow-up berichten
Wil je een klant vragen om zijn/haar reactie, een betalings- of een afspraakherinnering sturen? Ook daar is WhatsApp zeer geschikt voor. Sterker nog, onderzoek heeft uitgewezen dat een Appje 40% vaker reactie oplevert dan bijvoorbeeld een telefoontje of email. Gebruik hiervoor eventueel de functie ‘Snelle antwoorden’ (Instellingen > Bedrijfsinstellingen) waarbij je standaard berichten snel kunt versturen.

2. WhatsApp Business als marketingtool

Je kunt WhatsApp ook gebruiken als marketingtool. Om dit snel te kunnen doen kun je gebruik maken van verzendlijsten. Zo kun je in één keer een bericht sturen naar de hele lijst.

Hierbij is het heel belangrijk dat je klanten niet gaat spammen. WhatsApp Business limiteert verzendlijsten al tot contacten waarbij jouw nummer in hun adresboek staat om misbruik te voorkomen. Het is echt de bedoeling dat je deze functie gebruikt voor bestaande klanten. Sterker nog, als je zorgt voor waardevolle content willen klanten er misschien wel voor betalen. Een aantal voorbeelden van toepassingen:

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.PassionSupportWAB-profiel-768x1515.jpg
3 manieren om WhatsApp Business in te zetten voor jouw bedrijf

Klanten informeren over je nieuwe artikel of nieuwsbrief
Stuur klanten een WhatsApp bericht als je nieuwe artikel online staat. Zorg wel dat dit artikel goed te lezen is op een mobiele telefoon. WhatsApp wordt het meeste mobiel gebruikt.

Het regelmatig versturen van tips
Je kunt regelmatig tips versturen naar je klanten. Als je dit goed aanpakt en waardevolle en unieke content levert willen klanten er soms zelfs voor betalen. Zie het als een berichten service. Zo gebruikt surfweer.nl al jaren sms om hun abonnees dagelijks te voorzien van het laatste nieuws op het gebied van golven en wind. Hier betalen hun klanten €75 per jaar voor.

Het versturen van een wens op speciale dagen zoals kerst
WhatsApp is een multimediaal platform. Je kunt er afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten op delen. Spreek je kerstwens dit jaar eens in via WhatsApp.

Het lanceren van een nieuwe cursus, actie of wedstrijd
Zo nodigde Colgate klanten uit om selfies met daarop hun glimlach in te sturen via WhatsApp. Het telefoonnummer hiervoor stond op de verpakking. De winnaar ontving een make-over door een beroemde stylist.

3. WhatsApp Business als community platform

Deze manier van community’s zie je ook veel op Facebook. Gelijkgestemden of bijvoorbeeld jouw cursisten verzamelen zich in social media groepen en bespreken zo diverse onderwerpen met elkaar.

Door in WhatsApp business groepen te maken kun je jouw klanten de kans geven bepaalde onderwerpen met elkaar te bespreken. Ze zien elkaars berichten ook. Om te voorkomen dat er te veel berichten worden geplaatst en de leden hierdoor niet meer willen deelnemen is het verstandig de groepen klein te houden. Extra waarde creëer je als de deelnemers elkaar ook kennen van bijvoorbeeld je laatste cursus.



Claire is Apple Certified Support Professional en helpt ondernemers met ondersteuning en advies op het gebied van Apple apparaten. Na vier jaar ervaring op te hebben gedaan bij iCentre Delft, startte ze in 2013 met haar eigen bedrijf: Passion Support.
geplaatst door: McLoe
Ik ga die crimineel Mark Z. echt geen toegang geven tot mijn bedrijfscommunicatie, now way. In het kader van de AVG *mag* het misschien niet eens.

Je bent sowieso knettergek als je zijn 'producten' (*) gebruikt, ook als particulier.

(*) tussen aanhalingstekens, want als de dienst gratis is, dan is de gebruiker met zijn/haar data het eigenlijke product.
geplaatst door: Bas Buis
Groot nadeel (heb de app inmiddels weer verwijderd) is dat men je ook gaat bellen en die functie kan niet worden uitgezet. Dat maakt het voor ons nutteloos helaas.