Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
Terwijl de App Store steeds vaker onder vuur ligt, is Apple’s antwoord vaak om duidelijk te maken hoe goed de aanpak is, hoe het gebruikers beschermd en hoeveel het ontwikkelaars oplevert. Eergisteren bracht Apple bijvoorbeeld nog een heleboel positieve feiten over de App Store
naar buiten.
Maar naast ons beschermen tegen malware zou Apple ook actie moeten ondernemen tegen ‘scammers’, ontwikkelaars die er alleen maar op uit zijn om geld uit ons zak te kloppen. Dat kan door apps die veel geld vragen terwijl je lastig van het abonnement af kan komen, of apps die overduidelijk een imitatie zijn van een al bestaande app. Wat daarbij vooral opvalt is dat Apple zelfs bij overduidelijke voorbeelden hiervan geen actie onderneemt.
Een voorbeeld van het eerste is de app AmpMe, die ervoor zorgt dat het geluid van iPhone en/of iPad harder kan. De openingspost van de Twitter-thread die ontwikkelaar Kosta Eleftheriou hieraan heeft gewijd maakt duidelijk hoe deze ontwikkelaar te werk gaat. We linken niet naar de app zelf, want het gaat hier dus om een app die je
niet moet gebruiken en zeker niet voor moet betalen.
Ten eerste is het abonnement absurd duur, 10 euro per week betekent 520 euro per jaar, volgens de berekening van Kosta inmiddels goed voor een opbrengst van minstens 13 miljoen dollar. En het abonnement is niet alleen duur; het is makkelijk om af te sluiten, maar moeilijk om er af te komen.
Een gedeelte van die ruim 13 miljoen dollar wordt besteed aan nep-reviews. Plaats je er daar voldoende van dan vallen de echte reviews, die vaak erg negatief zijn, niet meer op. Maar één blik op een lijst van die reviews maakt overduidelijk dat het hier niet om echte ervaringen gaat.
Ook is zichtbaar dat toen de mensen achter deze geldklopperij tussen oktober en december van het afgelopen jaar geen nep-reviews plaatsten. Waarschijnlijk realiseerden ze in december dat de omzet aan het dalen was, waarna er weer veel nep-reviews werden ingezet.
Voor Apple zou het helemaal niet moeilijk moeten zijn om dit soort apps er uit te pikken. En mocht deze aanpak binnen de regels vallen, dan lijkt het hoof tijd dat die regels aangepast worden.
ImitatiesHet voorbeeld hierboven is een app die erop uit is om je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Een wat minder groot probleem, maar toch iets dat Apple zich ook aan zou moeten trekken, zijn de imitatie-apps, waarvan er ook erg veel in de App Store te vinden zijn.
In de VS is Worlde van Josh Wardle op dit moment bijvoorbeeld erg populair, een leuk Engels woordspelletje dat gratis
World op het web gespeeld kan worden.
In de App Store zijn aardig wat apps te vinden van ontwikkelaars die er kennelijk geen enkel probleem mee hebben om dit idee te pikken en er zelf geld aan te verdienen. Dat dit soort imitaties op dit moment op plaats 3,7, 14, 15 en 16 in de App Store staan verdient ook niet echt een schoonheidsprijs.
#AppStore