geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppStore_icoon.jpg
Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
Terwijl de App Store steeds vaker onder vuur ligt, is Apple’s antwoord vaak om duidelijk te maken hoe goed de aanpak is, hoe het gebruikers beschermd en hoeveel het ontwikkelaars oplevert. Eergisteren bracht Apple bijvoorbeeld nog een heleboel positieve feiten over de App Store naar buiten.

Maar naast ons beschermen tegen malware zou Apple ook actie moeten ondernemen tegen ‘scammers’, ontwikkelaars die er alleen maar op uit zijn om geld uit ons zak te kloppen. Dat kan door apps die veel geld vragen terwijl je lastig van het abonnement af kan komen, of apps die overduidelijk een imitatie zijn van een al bestaande app. Wat daarbij vooral opvalt is dat Apple zelfs bij overduidelijke voorbeelden hiervan geen actie onderneemt.


Een voorbeeld van het eerste is de app AmpMe, die ervoor zorgt dat het geluid van iPhone en/of iPad harder kan. De openingspost van de Twitter-thread die ontwikkelaar Kosta Eleftheriou hieraan heeft gewijd maakt duidelijk hoe deze ontwikkelaar te werk gaat. We linken niet naar de app zelf, want het gaat hier dus om een app die je niet moet gebruiken en zeker niet voor moet betalen.

Ten eerste is het abonnement absurd duur, 10 euro per week betekent 520 euro per jaar, volgens de berekening van Kosta inmiddels goed voor een opbrengst van minstens 13 miljoen dollar. En het abonnement is niet alleen duur; het is makkelijk om af te sluiten, maar moeilijk om er af te komen.


Een gedeelte van die ruim 13 miljoen dollar wordt besteed aan nep-reviews. Plaats je er daar voldoende van dan vallen de echte reviews, die vaak erg negatief zijn, niet meer op. Maar één blik op een lijst van die reviews maakt overduidelijk dat het hier niet om echte ervaringen gaat.


Ook is zichtbaar dat toen de mensen achter deze geldklopperij tussen oktober en december van het afgelopen jaar geen nep-reviews plaatsten. Waarschijnlijk realiseerden ze in december dat de omzet aan het dalen was, waarna er weer veel nep-reviews werden ingezet.


Voor Apple zou het helemaal niet moeilijk moeten zijn om dit soort apps er uit te pikken. En mocht deze aanpak binnen de regels vallen, dan lijkt het hoof tijd dat die regels aangepast worden.

Imitaties

Het voorbeeld hierboven is een app die erop uit is om je zoveel mogelijk geld uit je zak te kloppen. Een wat minder groot probleem, maar toch iets dat Apple zich ook aan zou moeten trekken, zijn de imitatie-apps, waarvan er ook erg veel in de App Store te vinden zijn.

In de VS is Worlde van Josh Wardle op dit moment bijvoorbeeld erg populair, een leuk Engels woordspelletje dat gratis World op het web gespeeld kan worden.

In de App Store zijn aardig wat apps te vinden van ontwikkelaars die er kennelijk geen enkel probleem mee hebben om dit idee te pikken en er zelf geld aan te verdienen. Dat dit soort imitaties op dit moment op plaats 3,7, 14, 15 en 16 in de App Store staan verdient ook niet echt een schoonheidsprijs.




 #AppStore
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: orange
Ja, helaas is jammer genoeg vrijwel elke app store een aaneenschakeling van rotzooi, ettelijke klonen en oplichters. Erg jammer voor de pareltjes die er ook te vinden zijn.

Hoeveel apps ik bijvoorbeeld al niet voorbij heb zien komen die gewoon niet (meer/goed) werken is ongelooflijk. Daarin is de App Store helaas echt niet veel anders dan Google's Play Store (ik gebruik beide uiteraard).

Schermafbeelding 2022-01-12 om 16.03.08.jpg Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: orange
Maar Apple heeft actie ondernomen:
https://www.nu.nl/tech/6177924/apple-haalt-kopieen-van-populair-internetspel-wordle-uit-app-store.html

Schermafbeelding 2022-01-13 om 08.37.54.jpg Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Franky2002
Ten eerste is het abonnement absurd duur, 10 euro per maand betekent 520 euro per jaar, volgens de berekening van Kosta inmiddels goed voor een opbrengst van minstens 13 miljoen dollar.

Volgens mijn lagere school is 10 euro maal 12 maanden € 120,- per jaar.
Misschien bedoelde je 10 euro per week?
geplaatst door: orange
Het is inderdaad 10 euro per week.  :woot:
Ik wist niet eens dat dergelijke abonnementen (/week) mochten worden aangeboden.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
geplaatst door: Robert
Moest inderdaad 10 euro per week zijn (ook zichtbaar in de tweet).

Bij deze is het nieuwsbericht gecorrigeerd.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: nnsa
Ja, helaas is jammer genoeg vrijwel elke app store een aaneenschakeling van rotzooi.
Eens. Onbegrijpelijk dat ‘het beste jongetje van de klas’ dit niet op orde heeft.

Punten voor verbetering:

- Kwaliteits contrôle op de goede werking;
- Veel duidelijkere weergave van abonnementstarieven;
- Ieder via app store afgesloten abonnement moet daar ook eenvoudig opzegbaar zijn;
geplaatst door: anraadts
- Veel duidelijkere weergave van abonnementstarieven;
- Ieder via app store afgesloten abonnement moet daar ook eenvoudig opzegbaar zijn;
Allemaal helemaal mee eens.

Maar er is juist een beweging gaande dat Apple betalingen buiten de App Store om zou moeten toelaten. Dat betekent natuurlijk dat Apple geen enkele zeggenschap en controle meer zal hebben daarover, en dus ook niet over abonnementen.
geplaatst door: nnsa
Maar er is juist een beweging gaande dat Apple betalingen buiten de App Store om zou moeten toelaten.
Ik mag aannemen dat de consument de keuze houdt om dan in, of buiten de app store te kopen en te downloaden. Vaak is die keuze er nu ook al.

Willekeurig voorbeeld van grotendeels ondoorzichtige prijzen:

6AEFCDF6-F390-40E4-A4EF-419F9AB1BC27.png Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
geplaatst door: doctor_apple
Ironisch genoeg was "Apple's App Store" en diens veiligheid, originaliteit en bovenal aanbod van kwaliteitsapps ooit hét verkoopargument.

Het is pauze nu, dus even aan het bladeren op de Mac Store, de Microsoft store, de iOS Store en nu op de Google Play store ... Allemaal één pot nat en ellende ... Het had zo mooi kunnen zijn, maar de hoeveelheid fake-apps en bovenal "in app purchases"-apps is d-r-am-a-t-i-s-c-h.

Want ook daar, abonnementje hiervoor, daarvoor, in app purchase voor zus en zo ... Om gek van te worden ... En hier en daar echt vage ondernemingen.

Wat wel opvalt is de mogelijkheid om dergelijke abonnementen stop te zetten. Je koopt formeel wel in de App Store, en de in-app aankopen zijn feitelijk ook in de App Store, maar als het gaat om TERUGGAVE beleid, dan beroept men zich op de externe partij ...

Verder een observatie: ik heb wel eens een foute aankoop van een PS4 spelletje gedaan, een telefoontje en met 2 uurtjes was het hersteld, niet supersnel, maar wel goed. Heb wel eens een vage App gekocht in de Microsoft Store. Een chat-sessie, en het was met enkele minuten opgelost. In de Google Play store een fout spelletje gedownload voor de kinderen. Daar was het één klik en klaar

Een refund in de Apple App store kostte van al mijn ervaringen het meeste tijd, was omslachtig en had een gevoel als ware ik met een overheidsinstantie te maken had: enquetes en formuliertjes ...

Natuurlijk, het geld komt uiteindelijk wel retour. Maar hierin verdient Apple's refund process echt geen schoonheidsprijs. Evenmin diens lakse houding ten aanzien van Scammers. Want er is echt veel meer mogelijk dan Apple nu doet ... En waar de hoeveelheid vage Apps is echt groots, dat "Premium gevoel" van de App store dat ik vroeger had? Da's weg ... Weinig verschil met de Play Store voor m'n gevoel. En dat kan volgens mij echt beter!

509uv0zamo371.jpg Apple doet te weinig om ‘scammers’ uit de App Store te houden
geplaatst door: nnsa
Ironisch genoeg was "Apple's App Store" en diens veiligheid, originaliteit en bovenal aanbod van kwaliteitsapps ooit hét verkoopargument.
Goede weergave @Doctor_Apple  :thumbs-up:
geplaatst door: ouwemac
Wie is er zo idioot om 10 dollar of euro per week te betalen alleen om hun oren verder te beschadigen???
Ik zou zeggen dat het juridisch in orde is om zoveel te vragen en moreel verwerpelijk om het opzeggen zo moeilijk mogelijk te maken. (Zie Facebook vroeger).
Verder heb ik Apple niet nodig om verstandige beslissingen te nemen godzijdank.  :wacko: :wacko:
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
geplaatst door: boiing
Een refund in de Apple App store kostte van al mijn ervaringen het meeste tijd, was omslachtig en had een gevoel als ware ik met een overheidsinstantie te maken had: enquetes en formuliertjes ...

Natuurlijk, het geld komt uiteindelijk wel retour. Maar hierin verdient Apple's refund process echt geen schoonheidsprijs.
Dat is onzin. Afgelopen week nog een app gekocht ($29 notabene) die me uiteindelijk toch niet beviel. Pas een aantal dagen later een refund gevraagd: simpelweg op 'report a problem' klikken in de factuur-email die je altijd na aankoop krijgt. Inloggen met je AppleID, 'request a refund' aanklikken en klaar. De rest gaat vanzelf en een paar uur of een dag later krijg je je geld terug. Zo heb ik het al vaker gedaan, je hoeft niemand te bellen of met iemand te chatten. Een paar keer klikken, that's it. Je post een suggestief plaatje alsof het bij Apple heel ingewikkeld is en bij Google niet. Stap 1 -> klik op de link. De rest op het Apple plaatje is uitleg, hulp bij problemen etc. Iets wat Google blijkbaar niet nodig vindt te vermelden.

Met de andere punten ben ik het eens: er staat ook in de Apple App Store véél teveel en steeds meer zooi en de abonnementen constructies zijn aardig ondoorzichtig en verwarrend aan het worden.
Bewerkt: 16 januari 2022 - 10:53 door boiing
geplaatst door: Ziegler
Ironisch genoeg was "Apple's App Store" en diens veiligheid, originaliteit en bovenal aanbod van kwaliteitsapps ooit hét verkoopargument.

Is dat zo? Je stelt dit en vervolgt daarna met een heel lang verhaal, maar ik heb geen idee of dit waar is. Ik heb zo nooit naar de App Store gekeken. Ik ga er van uit dat de veiligheid wel op orde is en ik verwacht geen onverwachte tepels of nog erger schaamhaar, maar origineel of alleen apps van hoge kwaliteit?

geplaatst door: Timotheus
Wie is er zo idioot om 10 dollar of euro per week te betalen alleen om hun oren verder te beschadigen???
Juist. Als je zo idioot bent, dan ben je een gevaar voor jezelf, en zul je dat ook in andere opzichten wel zijn. En dan hoeven niet direct allerlei reddende instanties in actie te komen.

Doet me denken aan bepaalde items in programma's als "Opgelicht", die je ook niet met droge ogen kunt aanhoren. Of aan Van Kooten en De Bie honderd jaar geleden: "Mevrouw, is uw tuin al winterklaar?"
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: puk1980
Of aan Van Kooten en De Bie honderd jaar geleden: "Mevrouw, is uw tuin al winterklaar?"
Die waren inderdaad briljant. :smile:
geplaatst door: orange
Wie is er zo idioot om 10 dollar of euro per week te betalen alleen om hun oren verder te beschadigen???...
De zin of onzin van deze app staat niet ter discussie. Je volume iets opkrikken voor tijdens een feestje of zo is geen heel raar idee.

Maar eigenlijk verwacht niemand die prijs 'per week'. Dus zullen er legio zijn die verwachten dat ze betalen voor de complete app, of per maand. Een 'per week' prijs had ik nog nooit gezien, dus daar lees je dan waarschijnlijk snel overheen. Daar hoef je niet 'idioot' voor te zijn.

Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl