geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleWatch-icoon.jpg
Apple, Garmin en Samsung verdelen de smartwatch markt
Toen Apple de Apple Watch uitbracht leek het er op dat het moeilijk zou worden om op te boksen tegen de rest, want Apple was beslist niet de enige op deze markt. Maar veel van die partijen zijn inmiddels verdwenen, waardoor er nog maar drie grote spelers over zijn.

Sinds het begin van 2015 zijn er maar zeven bedrijven die meer dan 200.000 smartwatches in een kwartaal hebben verkocht. Van die zeven heeft Motorola net laten weten voorlopig geen nieuwe smartwatches meer uit te brengen, want er is simpelweg niet genoeg interesse voor. Pebble is inmiddels aan FitBit verkocht, waarbij de verkoop van de huidige modellen gestaakt is, en Huawei en LG kondigen ook al geen nieuwe modellen meer aan.

Daardoor zijn er nog maar drie spelers in deze markt over die daar nog serieus in opereren:

1. Apple
2. Garmin
3. Samsung

Er is trouwens nog een categorie "overig" die smartwatches maakt, maar de meer dan 12 bedrijven die daaronder vallen hebben samen maar 11 procent van de markt. Met andere woorden, de grote drie verdelen de overige 89 procent. In die groep vinden we ook de Zwitserse horlogemakers, bijvoorbeeld TAG Heuer, die tot nu toe dus nog geen grote aantallen hebben weten te verkopen.

Als je de verkopen van smartwatches vergelijkt met die van smartphones en tablets dan zie je meteen dat het daarbij gaat om een veel kleinere markt.


(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Binnen die markt is het Apple die meer dan helft in handen heeft, waarbij vooral de verkopen rond de feestdagen zorgen voor een piek. Tel daarbij op dat Tim Cook recent naar buiten bracht dat er bij de verkopen van de Apple Watch op dit moment nieuwe records worden gevestigd, en Apple zou wel eens nog verder kunnen uitlopen.


(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Vorige devices van Apple werden pas echt een groot succes als die ook met andere platformen werkten, voor de Apple Watch geldt nog steeds dat die alleen maar goed samenwerkt met een iPhone. Dat is natuurlijk niet zo'n groot probleem als in het verleden, er zijn inmiddels meer dan 700.000 iPhones verkocht.

Waarom is de Apple Watch populair?

Er zijn een aantal redenen aan te wijzen waarom de Apple Watch populair is en dat die populariteit kennelijk steeds verder aan het toenemen is.

Design: de Apple Watch is de enige van de smartwatches die niet hard zijn best doet om er uit te zien als een klassiek horloge. Kennelijk was dat een schot in de roos, het heeft het succes tot nu toe in ieder geval niet in de weg gezeten.

Daarbij was de keuze voor makkelijk te vervangen bandjes ook een erg goede, het is erg makkelijk om je Apple Watch een compleet andere uiterlijk te geven. Dat slaat kennelijk ook aan, want er worden op het internet (onder andere op Marktplaats) erg veel verschillende bandjes aangeboden, vaak ook voor erg schappelijke prijzen.

Allround: de Apple Watch heeft niet één ding waardoor die aantrekkelijk is, maar een heleboel dingen die voor veel verschillende mensen interessant kan zijn. Voorbeelden zijn gezondheid en fitness, makkelijk in de gaten houden wat er aan berichten binnenkomt, navigatie, Apple Pay en natuurlijk de Watchfaces, die makkelijk naar ieders smaak aan te passen zijn.

Prijs: dat je nu vanaf 339 euro al een Apple Watch kan kopen zal ook vast bijdragen aan het succes. In de VS kon je daardoor bij de Black Friday aanbiedingen al een Apple Watch kopen voor 199 dollar, een prijs die we hier ook (in euros natuurlijk) tegen zijn gekomen.

De toekomst

De komende tijd zal vooral FitBit hard proberen de voorsprong op Apple te houden in het aantal verkochte exemplaren, een voorsprong die Apple op dit moment aan het inlopen is. Waarbij de winst per verkocht exemplaar bij Apple een stuk hoger ligt.


(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Hoe dichter Apple het lukt om in de buurt van FitBit te komen, of zelfs te passeren, hoe groter het succes ook zal zijn in markt van gezondheid en fitness wearables. Maar FitBit heeft natuurlijk Pebble niet voor niets overgenomen, hoewel het waarschijnlijk nog wel even zal duren voordat de resultaten van die overname zichtbaar zullen worden.

Verder zitten Garmin en Samsung natuurlijk ook niet stil, Apple heeft voorlopig het rijk nog niet voor zich alleen. Goed nieuws, want dat houdt ze in Cupertino scherp.



Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple, Garmin en Samsung verdelen de smartwatch markt
19 december 2016 - 15:39    reactie #1
geplaatst door: bigmac
Fitbit verkoopt spullen van 100€ en minder. Ik heb er ook een paar maar die liggen in de kast sinds 1,5 jaar geleden de AppleWatch mijn ding is. Tot grote tevredenheid!
De groeten
Apple, Garmin en Samsung verdelen de smartwatch markt
21 december 2016 - 09:34    reactie #2
geplaatst door: PSYCHOMAC
Als je bovenstaand verhaal ook via een (Engelse) podcast wilt beluisteren , dan kun je dit hier bij aflevering 84 beluisteren

pmac


iMac 2007 20", iMac 27", iMac 21", 10x iMac G3 , 2x iMac G4, 1x iMac G5 ,2xPM dual 1.8 en dual 2.0 G5; 2x MacPro ;15/17/23inch Display(alu en model ervoor), powerbook 12/15/27inch,  Apple TV, 2xApple Cube/17 "ADC Scherm, PM G4 QuickSilver, en verder nog veel te veel om op te noemen. Een verzamelaar dus!