Interessante uitspraak. Apple baseerde zijn claim grotendeels op een het compensatieproject in Paraguay, waar eucalyptusplantages zouden zorgen voor CO₂-opslag. Alleen ... dat project blijkt juridisch en ecologisch nogal wankel:
- slechts zo’n 75% van het land is gegarandeerd beschikbaar na 2029;
- eucalyptus wordt door ecologen vaak “groene woestijn” genoemd, omdat het monoculturen zijn die weinig biodiversiteit bieden en bovendien veel water opslurpen.
Ben niet zo'n fan van milieuorganisaties, maar ik ben de mening toegedaan open te staan voor alle kanten van "het verhaal" ... En ... De Duitse milieuorganisatie heeft hier gewoon een punt ... ook de rechter gaf hen grotendeels gelijk: dit soort claims vallen onder misleidende reclame en oneerlijke concurrentie.
Los van of dit nu Apple betreft of niet, is dit interessant omdat we hier zien dat greenwashing juridisch echt onder vuur komt te liggen in Duitsland. Bedrijven zullen dus niet meer wegkomen met compensatie-verhalen die niet waterdicht zijn, en dat kan alleen maar positief zijn voor transparantie richting de consument.
Nog los van het feit of ik van grote dikke, ronkende v6 en v8 motoren houd en het liefst een dikke Lexus, BMW, Mercedes en in het ergste geval (qua uitstoot) een foute Amerikaan als muziek in de oren vindt klinken, is het gewoon ontegenzeggelijk waar dat er het nodige aan de hand is.
Italie, Spanje, Engeland, Amerika, Vietnam, China en vele rampen afgelopen maanden in de wereld ... Grote droogte, koffieprijzen die omwille van matige oogsten vanwege veranderende klimatologische omstandigheden minder opbrengen (lees: mislukken), evenals Cacao en ook gewoon ... verschillende klassieke gewassen die steeds minder beschikbaar komen. Nog gezwegen over PFAS en andere zaken ...
In dat kader is de marketing afgelopen 30 jaar van ondernemingen ook best goed terug te lezen, verkleinde vernieuwingsintervallen, elk jaar een nieuwe telefoon, wetende dat een groep consumenten zijn die dat kunnen "leisten" en ook nog eens een compulsieve drang hebben naar het nieuwste te hebben ... Kortom, wat mij betreft mag er best wat nuchterder naar de zaken gekeken worden.
Niet alles is groene uitspraak maakt een product schoon, noch is niet alles wat een groen jasje draagt, groen van binnen ... Apple is een onderneming, met winstoogmerk, en nog een Amerikaans bedrijf ook ...
Marketing is bij Apple zo gelikt dat zelfs een vos in een duurzaam jasje als dominee klinkt, alleen: als de vos ‘klimaatneutraal’ begint te preken, weet je dat er ergens kippen ontbreken

.