
KLM eerste luchtvaartmaatschappij met communicatie via Facebook Messenger
KLM biedt als eerste luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid om voortaan ook via Facebook Messenger je boarding pass te ontvangen. Daarbij is het ook mogelijk voor de KLM om eventuele aanvullende informatie aan je te versturen, en voor ons om bijvoorbeeld vragen te stellen aan de KLM over je vlucht.
KLM is hiermee de eerste luchtvaartmaatschappij, maar niet het eerste bedrijf dat Facebook Messenger hiervoor gebruikt, Uber was het eerste bedrijf dat van deze mogelijkheid gebruik maakte en KLM is nummer twee.
Mocht je geen Facebook hebben, KLM is ook bezig met andere opties, en gebruikt die ook al in andere markten. Zo wordt er in China bijvoorbeeld het daar populaire WeChat gebruikt, en heeft KLM bij ons ook al pilots lopen via WhatsApp voor het MKB en het doorgeven van storingen.
De reden dat Facebook Messenger de eerste optie is die aangeboden wordt is dat daar de
API's aanwezig zijn om het voor de KLM allemaal mogelijk te maken. Mogelijk krijgen we er in de toekomst dus nog meer opties bij, KLM wil in ieder geval het lijntje tussen ons en het bedrijf zo kort mogelijk te houden.
De uitrol van deze optie via Facebook Messenger is trouwens wereldwijd, dus het maakt niet uit waar je bent of naartoe of vanaf vliegt. Wil je deze optie gebruiken, Het gratis Facebook Messenger kan je
hier vinden.
David Marcus, VP van Messaging Products bij Facebook zei het volgende over deze samenwerking, waarbij hij meteen duidelijk maakt welke opties hierbij allemaal mogelijk zijn:
I'm excited to announce that our first airline partner on Messenger will start rolling out their presence today. KLM flyers will be able to automatically receive their itinerary, flight updates, check-in notifications, get their boarding passes, even rebook flights when needed, and communicate with the airline all from one contextual, canonical thread.
Goodbye forgetting the combination of your frequent flyer alphanumerical number and password to obtain your boarding pass, and holding for a long time on the phone to change flights. This is a new day for all of us global travelers, and KLM is paving the way. I hope you'll enjoy this new update as much as I will, and as always, let us know how we can make it even better for you!