Nieuws, feedback en meer > Nieuwsberichten en reacties

Apple moet nog een stuk duidelijker worden over politieke advertenties

(1/1)

Robert:
Apple moet nog een stuk duidelijker worden over politieke advertentiesDe digitale mogelijkheden om grote groepen op afstand te beïnvloeden worden al tijden misbruikt om andere landen te destabiliseren, met name democratieën zijn daar gevoelig voor. Want hoe minder controle de staat heeft over informatie, hoe meer er misbruik van gemaakt kan worden.

Een recente verordening van de EU beoogt daarom meer transparantie, om zo informatie­manipulatie en buitenlandse inmenging in verkiezingen tegen te gaan.

Apple moet nog een stuk duidelijker worden over politieke advertenties
klik of tap voor een grotere versie
De Mozilla Foundation (van het bedrijf achter onder andere Firefox) and het Finse CheckFirst hebben gekeken hoe transparant tech-bedrijven zijn over de advertenties die bij hen ingekocht worden. Daarbij werd gekeken naar factoren zoals de diepte van de verstrekte informatie over de advertentie en de adverteerder, de gebruikte targeting-criteria en het bereik van de advertentie. Daarnaast werd de volledigheid van het advertentiearchief geëvalueerd, evenals de beschikbaarheid van historische gegevens en de toegankelijkheid, consistentie en documentatie van de geleverde tools.

Daarbij scoorde Apple niet het slechtst, maar zeker ook niet het best, zoals je hierboven kan zien. Waarbij wel de kanttekening dat ik nog nooit een politieke advertentie in de App Store heb gezien, mocht dat bij jou wel het geval zijn dan graag een melding daarvan hieronder bij de reacties.

Daarbij scoort bijvoorbeeld TikTok beter dan Apple, terwijl juist dat platform zoveel data verzamelt en daarmee de gebruikers zo stuurt dat er in de VS zelf een compleet verbod van in de maak is.

Wil je het hele rapport zelf downloaden en lezen, dat kan hier (Pdf, 5,7 MB).



 #AppStore

Ome Kor:
Ik heb ook nog nooit een politieke advertentie in de App Store gezien, bijna alleen maar advertenties voor games. Kom er echter niet vaak.

GeorgeM:
Idem hier.

Misschien ligt het in andere landen anders?
En ik neem aan dat we het over advertenties in de App Store zelf hebben, en niet over advertenties in apps (want daar heeft Apple volgens mij geen enkele controle over).

Ziegler:
Het gaat er niet om of jullie politieke advertenties zien of niet. Het tabelletje geeft de score weer op de volgende onderdelen (en daar scoort Apple middelmatig):

De Mozilla Foundation (van het bedrijf achter onder andere Firefox) and het Finse CheckFirst hebben gekeken hoe - transparant tech-bedrijven zijn over de advertenties die bij hen ingekocht worden.
- Daarbij werd gekeken naar factoren zoals de diepte van de verstrekte informatie over de advertentie en de adverteerder,
- de gebruikte targeting-criteria en het bereik van de advertentie.
- Daarnaast werd de volledigheid van het advertentiearchief geëvalueerd,
- evenals de beschikbaarheid van historische gegevens en de toegankelijkheid, consistentie en documentatie van de geleverde tools.

Paradijs:
In dat onderzoek is politieke beinvloeding geen criterium, volgens mij. Hier worden twee grootheden aan elkaar gekoppeld waar ik nog niet direct een koppeling zie. Een inhoudelijke tenminste niet. M.a.w. toch een beetje appels en peren.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie