
Apple probeert graslanden in Kenia te redden
Dat Apple veel besteedt aan het steeds milieuvriendelijker maken van zo’n beetje alle facetten van het bedrijf is waarschijnlijk allang bekend, het bedrijf scoort niet voor niets heel erg hoog
bij Greenpeace. Maar Apple doet veel meer, bijvoorbeeld
investeren in de mangrovebossen in Colombia.
Naast die mangrovebossen in Colombia blijkt Apple nu ook te hebben geïnvesteerd in het Chyulu heuvelgebied in Kenia. Ook bij dit project brengt Apple niet naar buiten hoe groot de investering is, maar omdat het om duizenden hectares gaat lijkt het voor de hand te liggen dat het om een behoorlijke investering moet gaan. De bedoeling is het gebied voor zowel de olifanten als Masai veilig te stellen, terwijl er tegelijkertijd een systeem gered kan worden dat veel CO2 uit de lucht kan halen.

Op dit moment is veel van dit land uitgeput door de manier waarop het gebruikt is, onder andere door overbegrazing. Op dit moment hebben olifanten, en ander wild, daardoor problemen met het vinden van voldoende voedsel. Tot nu toe hebben dit soort projecten vooral de focus gelegd op het herplanten van gras en bomen, in dit project is er voor een andere aanpak gekozen. Zo wordt er bijvoorbeeld geïnvesteerd in voorlichting voor de Masai herders om te kiezen voor roterende begrazing. Als dat succesvol is krijgt het landschap tijd om zelf te herstellen als de kudde weer verder getrokken is.
Niet alleen is deze aanpak een stuk goedkoper dan herplanten, als die aanslaat blijkt die in de praktijk veel effectiever. Want in plaats van het bestrijden van de effecten gaat deze aanpak naar de bron van het probleem.

Lisa Jackson, Apple’s Vice President of Environmental, Social, and Policy Initiatives zei er het volgende over:
By restoring tens of thousands of hectares in the Chyulu Hills, we can remove carbon from the air, protect a critical wildlife corridor for elephants, and support the livelihoods of the Maasai people.
Tackling the global climate challenge requires everyone to act with a fierce urgency. At Apple, we’re bringing the same focus we have for creating innovative and groundbreaking products to creating climate solutions.

Wil je meer lezen over dit project, dat kan in
dit artikel van Fast Company.
Bereik MacFreak’s 85.000 maandelijkse bezoekers met sponsoring, advertorials of pagelinks.
Reach MacFreak’s 85.000 monthly visitors through sponsoring, advertorials or pagelinks.