geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/News-icoon.jpg
Apple's Nieuws-app heeft voordeel van schandaal rond Facebook
Het bedrijf Cambridge Analytica heeft er nooit een geheim van gemaakt dat zij belangrijk waren voor de winst van Donald Trump bij de presidentsverkiezingen vorig jaar. Maar pas recent bleek dat ze daarbij data van miljoenen Facebook gebruikers gebruikten, dat onder valse voorwendselen verkregen was.

Dit heeft inmiddels geleid tot het verwijderen van Cambridge Analytica van Facebook, maar ook tot een actie die oproept om je Facebook-app en account te verwijderen, onder andere met de hash-tag #deletefacebook. Die laatste werd bijvoorbeeld al gebruikt door Brian Acton, één van de mede-oprichters van WhatsApp. Beetje vreemd vanuit die hoek, want diezelfde Brian Acton kreeg in 2014 6,5 miljard dollar voor de overname van WhatsApp door Facebook, terwijl toen toch echt allang bekend was hoe ver Facebook gaat met het verzamelen van persoonlijke data.


Voor de volledigheid, tijdens de tweede campagne van Barack Obama haalde het team daarvan ook erg veel data van Facebook. Dat had Facebook in eerste instantie niet door, toen ze dat wel wisten hadden we er geen probleem mee, want ze waren in meerderheid voor Obama.

Apple

Dit alles lijkt in het voordeel van Apple te zijn, door uitgevers wordt al langer getwijfeld aan de beslissing om zoveel content te verspreiden via Facebook en Google. Die twee bedrijven strijken daarbij niet alleen het leeuwendeel van de inkomsten uit advertenties op, de data van de gebruikers is dan ook in handen van Facebook en Google.

Het effect lijkt te zijn dat op dit moment meer mensen zich afvragen waarom deze bedrijven zoveel macht krijgen, terwijl er zo weinig voor terug komt. Zo schreef Peter Kafka een artikel op Recode dat de moeite van het lezen waard is, de titel maakt al overduidelijk waar het om gaat: Google and Facebook can’t help publishers because they’re built to defeat publishers.

Als we dan kijken hoe er over Apple's Nieuws-app geschreven wordt, dan zien we een heel ander beeld. Een voorbeeld daarvan zien we in dit artikel (betaallink) van The Information, waarin onder andere te lezen is dat er moment zijn dat de helft de bezoekers van Vox.com daar komen door Apple's Nieuws-app.

Of dit artikel in Digital Context Next, waar te lezen is hoe Slate, Vox en The Washington Post bezig zijn om ervoor te zorgen dat de lezers van Apple's Nieuws-app betalende klanten worden.Daarin komt Dave Merrell, product manager bij The Washington Post aan het woord:

Citaat
the Post has had a subscription offer in Apple News since the launch of iOS 10, and we have been pleasantly surprised by this audience's propensity to subscribe. After only a year, Apple News is a thriving subscription channel for us.

Citaat
Apple News traffic and subscriptions didn't just fall into our lap. We recognized the opportunity of a news platform built directly into iOS and made Apple News an integral part of our editorial processes immediately. We spent a lot of time studying the Apple News audience and their habits, and our editors watch Apple News analytics every day in order to ensure that audience is getting our best journalism.

Ook op Twitter krijgt Apple's Nieuws-app als alternatief steeds meer aandacht, waarbij Dave Lee laat weten dat het voor de BBC vooral een belangrijk kanaal is om video-content te verspreiden.


Het lijkt er op dat Apple's aanpak steeds meer positieve aandacht krijgt, en steeds meer succes oplevert. Daarbij maakt de positie van Apple, waarbij de privacy van de gebruikers juist centraal staat, in plaats dat het iets is wat verkocht wordt, het een steeds beter alternatief. Met name naast Facebook en Google.

Dat laatste bedrijf zit trouwens ook niet stil op dit gebied, het heeft net Subscribe with Google geïntroduceerd, waarmee het makkelijk moet worden om nieuws te lezen dat Google verzameld heeft.

Wil je meer over lezen over hoe Apple's Nieuws-app en bijbehorende service steeds meer aandacht krijgt, dat kan in dit artikel.


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: cyrano
Facebook's spin doctors zijn al op grote schaal aan 't werk:

https://lawandcrime.com/exclusive/facebook-forces-nyt-to-quietly-delete-unflattering-reference-to-sheryl-sandberg-in-story-about-russian-trolls/

Ze zijn er al in geslaagd de New York Times te overtuigen een kleine, maar significante wijziging te laten aanbrengen in een artikel. De naam van Cheryl Sandberg is uit het artikel gehaald.

Cheryl Sandberg was blijkbaar degene die de security afdeling van FB belette actie te ondernemen tegen Analytica. Want die security afdeling had het wel degelijk gemerkt, terwijl ook Mark Zuckerberg deed alsof hij van niks wist.

Het is dus damage control op grote schaal bij FB. Het internet gonst van de kreten "hoe zeg ik m'n account op" en dergelijke. Ondertussen ontdekken modale gebruikers hoe erg de data vergaring wel is. Voorbeeld:


Waar ze denken ermee weg te komen, sweepen ze alles op. En dat is niks nieuw. Als student was Zuckerberg al data aan 't stelen, lang voor FB begon:

http://www.businessinsider.com/embarrassing-and-damaging-zuckerberg-ims-confirmed-by-zuckerberg-the-new-yorker-2010-9

Citaat
ZUCK: yea so if you ever need info about anyone at harvard
ZUCK: just ask
ZUCK: i have over 4000 emails, pictures, addresses, sns
FRIEND: what!? how'd you manage that one?
ZUCK: people just submitted it
ZUCK: i don't know why
ZUCK: they "trust me"
ZUCK: dumb fucks
I'd tell you a UDP joke but you might not get it.