geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Numbers2013-icoon.jpg
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
Iedereen die graag Apple-producten gebruikt heeft het wel eens meegemaakt, weggezet worden als een "Apple-fanboi", iemand die blind Apple volgt zonder een duidelijke reden. Dat Apple veel doet om zijn klanten tevreden te houden is iets wat vaak onderbelicht blijft.

Eén van de dingen die een bedrijf kan doen om zijn klanten tevreden te houden is het geven van goede service, en dit onderzoek van Consumer Reports in de VS laat zien dat dit precies is wat Apple doet. Dat doet het trouwens al jaren, want voor de afgelopen 8 jaar heeft Apple non-stop op nummer één gestaan in dit onderzoek.

Consumer Reports onderzocht de service van verschillende computer bedrijven, en eigenlijk is het opvallend dat Apple het hoogst scoort. Want de meeste bedrijven geven een jaar gratis ondersteuning, terwijl dat bij Apple maar 90 dagen geldt. Alleen de ondersteuning van de Genius medewerkers in de Apple Stores verjaart niet, en die scoort dan ook erg hoog in dit onderzoek, en heeft vast geholpen bij het hoge cijfer voor Apple.

Apple haalde dan ook maar liefst een score van 80 procent, vier van de vijf problemen werden door de service opgelost. De PC makers scoorden allemaal niet hoger dan 50 procent, alleen Lenovo en Dell kwamen wat hoger uit, maar bleven steken op 61 procent.

De Consumentenbond of Test-Aankoop doen hier geen onderzoek naar, daarom een anekdote.

Recent werd ik gevraagd om mee te gaan met de dochter van een vriendin, een meisje van 15, om als Mac-expert mentale en (als dat nodig was) technische ondersteuning te verlenen als dat nodig was bij haar bezoek aan de Apple Store voor een klacht.

Het was de tweede keer dat ze daarheen ging, want haar iPhone 6 rammelde na aankoop en bij de Apple Store hadden ze daarom de eerste keer de schroefjes aangedraaid. Maar het scherm klikte nog steeds als je er op een bepaalde plaats op drukte, en ze klaagde over vastlopers en trage apps, terwijl de iPhone al eens via iTunes hersteld was.

De back-up is niet nodig geweest, de medewerker van de Apple Store vroeg al snel waar zij blij van zou worden. Toen het antwoord was dat ze het eigenlijk helemaal gehad had met deze iPhone en het liefst een andere wilde, werd dat zonder problemen ingewilligd.

Dit geval is natuurlijk anekdotisch, maar het lijkt te suggereren dat het met de service van Apple bij ons ook wel goed zit. Als jij jouw ervaringen hierover kwijt wilt, dan kan dat natuurlijk hieronder.




Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
1 juni 2015 - 11:39    reactie #1
geplaatst door: eppelke
De slechtste is Essent. Zonnepanelen laten leggen, die niet goed liggen, 1 paneel ligt in de schaduw. En ze doen niks. Totaal niks. Had me beter een MacPro kunnen kopen voor die 3865 euro. Ze noem het spaarpanelen. Weet je als je al van af 1983 Mac hebt en je belt Apple op als je computer het niet meer doet, dan komen ze hem maken, of je laat hem maken, vaak voor niks. Ik had ooit een probleem met een scherm, de dealer opgebeld, die deed er niks aan. Apple gebeld, kreeg ik een nummer en het werd meteen gemaakt, geen mare, gewoon een keigoede service. Ik ben verwend door Apple, want de rest van de grote concerns hebben niks met mensen. Maar daarom worden ze ook nooit de grootste en ook nooit de beste.
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
1 juni 2015 - 13:56    reactie #2
geplaatst door: Tiemen
Van mijn schoonzus kreeg ik haar iPhone 5, ze had zelf een nieuwe 6 gekocht.
Het aan/uit knopje werkte niet prettig (dat had ze zelf ook al ondervonden).
Via de Applesite gekeken en deze iPhone viel onder de serie waarbij er problemen waren, dit kon gratis verholpen worden (overigens had ik dit destijds ook mijn schoonzus verteld..).

Afspraak gemaakt met de Geniusbar in A'dam en tot mijn verbazing kreeg ik een nieuw (refurbished neem ik aan) toestel mee!!

iPhone was 2 jaar oud en werd zo omgeruild, dát is service!!
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
1 juni 2015 - 19:34    reactie #3
geplaatst door: Brinky
Inderdaad heb ik ook goede ervaringen met de genius bar. Laatst een macbook adapter met scheur in de kabel gebracht. Kreeg zonder zeuren een nieuwe mee. Ook de topcase van dezelfde macbook is vanwege een haperend trackpad binnen twee dagen vervangen.

En een gevallen iPad werd omgeruild voor een refurbished exemplaar met het advies om dit onder inboedelverzekering te laten vallen. (wat ik overigens al gedaan had)

Maar dat neemt niet weg dat er toch wel veel mankementen zijn bij macs en iOS devices de afgelopen jaren, die het naar lijkt, volstrekt willekeurig wel of niet onder een extended garantie vallen.
Apple's service scoort veel hoger dan concurrentie
1 juni 2015 - 20:24    reactie #4
geplaatst door: Viool
Mijn refurbished ipod had na twee maanden gebruik opeens een
barst in het scherm. Bij de plaatselijke Applewinkel kreeg ik het
gevoel dat de kans klein was dat het onder de garantie viel, maar
na opsturen had ik binnen 2 dagen een nieuw exemplaar thuis. :biggrin:
Noord Nederlands Orkest
"vreemden zijn vrienden met wie u nog kennis moet maken"