Stel dat ik een abo wil op Spotify. Dat kost me €9,99 per maand. Als ik me in de App store abonneer of op de website van Spotify, in beide gevallen betaal ik hetzelfde bedrag. In het App winkeltje gaat er €3,- naar Apple en €7,- naar Spotify. Die 30% naar Apple geldt voor alle Apps, dat is de deal. Daar krijg je als App ontwikkelaar het een en ander voor terug. Lees in de gegevens van Apple dat slechts 1% van de abo’s op Spotify in het App winkeltje wordt afgesloten, de rest via de website van Spotify zelf.
Spotify mag echter in het App winkeltje niet zeggen, jongens ga naar onze website zelf voor een abonnement, dan verdienen wij meer aan jou! Lijkt me logisch.
Kortom, waar zit nu het probleem, of snap ik het niet…
Het probleem is het volgende: wie bepaalt de omvang van de fee die Apple in rekening brengt? Dat doet Apple zelf en zegt vervolgens: als het je niet bevalt dan ga maar weg. Redenering: het marktaandeel van de appstore van Apple voor Apple devices is 100% en dus kan Apple op deze manier misbruik maken van die positie.
Wat is de oplossing: de fee door een onafhankelijke 'marktmeester' laten bepalen. Normaal gesproken is het marktmechanisme (vraag en aanbod). Ontbreekt dat mechanisme (en dat is hier het geval) dan moet een autoriteit een redelijke fee vaststellen.
Die manier van werken is helemaal niet ongewoon, komt bij veel meer monopolies of bijna-monopolies voor. Voorbeeld: de kosten die KPN in rekening mag brengen voor toegang op het kopernet.