geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Safari-iOS7-icoon.jpg
Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
Twee jaar geleden werd duidelijk dat ze bij Apple het ongevraagd gevolgd worden tijdens het browsen helemaal zat waren. Het antwoord was Intelligent Tracking Prevention in Safari. Dat adverteerders daar helemaal niet blij mee waren lag voor de hand, meer daarover in dit eerdere nieuwsbericht.

Dat deze aanpak van Apple werkt blijkt zonneklaar uit hoeveel het kost om gebruikers van Safari te benaderen via advertenties: de kosten daarvoor zijn in de afgelopen twee jaar met maar liefst 60 procent gedaald. Met andere woorden, iedereen die met Safari surft is een stuk minder waard geworden voor adverteerders. In dezelfde periode zijn de prijzen voor Google’s Chrome browser niet gedaald. In tegendeel, daar was zelfs sprake van een lichte stijging.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.SafariDock.jpg
Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken


Deze informatie komt uit dit artikel van The Information. Omdat deze publicatie alleen te lezen is met een abonnement hieronder een relatief lang citaat daaruit:

Citaat
Two years ago, Apple launched an aggressive battle against ads that track users across the web. Today executives in the online publishing and advertising industries say that effort has been stunningly effective — posing a problem for advertisers looking to reach affluent consumers.

Since Apple introduced what it calls its Intelligent Tracking Prevention feature in September 2017, and with subsequent updates last year, advertisers have largely lost the ability to target people on Safari based on their browsing habits with cookies, the most commonly used technology for tracking. One result: The cost of reaching Safari users has fallen over 60% in the past two years, according to data from ad tech firm Rubicon Project. Meanwhile ad prices on Google’s Chrome browser have risen slightly.

That reflects the fact that advertisers pay more money for ads that can be targeted at people with specific demographics and interests. “The allure of a Safari user in an auction has plummeted,” said Rubicon Project CEO Michael Barrett. “There’s no easy ability to ID a user.”

Belangrijke kanttekening

Er is wel een kanttekening nodig bij dit nieuws. Het effect van browsers die ons steeds beter beschermen tegen mee-gluren, is dat de gluurders nieuwe technieken ontwikkelen en gebruiken. Daarbij wordt steeds vaker gekeken naar unieke dingen als het International Mobile Equipment Identity (IMEI) nummer of de Unique Identifier (UDID) van je device.

Het wachten is tot het moment dat Apple dit soort informatie ook kan afschermen, tot die tijd lijkt dit kat-en-muis-spel gewonnen te worden door de mee-gluurders, die graag een zo compleet mogelijk profiel van ons allemaal willen opbouwen. Of wij daarvoor kiezen, of juist niet, is voor die partijen absoluut niet interessant.



 #Safari #macOS #iOS
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 13:52    reactie #1
geplaatst door: kebdarge
goed nieuws! Ben benieuwd hoe Safari, Firefox en Brave scoren ten op zichte van elkaar als je deze metric aanneemt
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 14:17    reactie #2
geplaatst door: Timotheus
En zou een privacy-vriendelijke browser in combinatie met VPN niet nóg beter zijn?
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 14:44    reactie #3
geplaatst door: GeorgeM
@ Timotheus: ja, maar dat is dan wel afhankelijk van welke VPN (de gratis ingebouwde in Opera zou ik bijvoorbeeld niet op plaats één zetten).
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 14:51    reactie #4
geplaatst door: Timotheus
Ik heb sinds een paar maanden Private Internet Access, en dat bevalt goed.

Voor wie iets dergelijks overweegt, wellicht een blik waard.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 21:14    reactie #5
geplaatst door: Jurriaan
Internet is niet gratis. Dat Apple een ander verdien model heeft is bekend. Google leeft van reclame. Google de pas afsnijden dan ziet het internet er in eens heel anders uit.
MBA '20 M1| SE1 & 2 iOS 15/17 | Mini6 iPadOS 17 | ATV 4K MKI  TVOS17|
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 21:18    reactie #6
geplaatst door: Timotheus
Ik verheug me op een internet zonder Google en Google-alikes, en betaal daar graag voor; zoals ik ook altijd betaald heb voor allerlei andere vormen van communicatie.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
10 december 2019 - 21:41    reactie #7
geplaatst door: GeorgeM
Ik heb sinds een paar maanden Private Internet Access, en dat bevalt goed.

PIA is inderdaad een prima VPN, heb ik zelf ook goede ervaringen mee.
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
11 december 2019 - 08:26    reactie #8
geplaatst door: Appelflap
Ik gebruik Firefox, maar misschien moet ik Safari dan toch nog maar een kans geven.
Ik vond Firefox toch een klein beetje handiger, maar veiligheid vind ik ook belangrijk.
antw: Apple’s bescherming van onze gegevens blijkt te werken
11 december 2019 - 09:36    reactie #9
geplaatst door: Timotheus
Maar het is een te bewijzen stelling dat Safari qua veiligheid beter is dan Firefox. Firefox doet juist heel veel aan privacy; wat mij betreft geen enkele reden om die browser in te ruilen voor Safari.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain