
Apple’s investeringen in India werpen hun vruchten af
Tim Cook’s talent als diplomaat is de afgelopen jaren vooral enorm belangrijk geweest in China en India. In dat laatste land werden keer op keer nieuwe eisen aan Apple gesteld, waarbij het voor India vooral erg belangrijk is dat veel daar ontwikkeld en geproduceerd wordt.
Alle gesprekken met en concessies aan India blijken nu hun vruchten af te werpen, in het afgelopen kwartaal groeide de verkopen van iPhones
volgens Counterpoint Research met maar liefst 34 procent, wat zich vertaalt in 2,3 miljoen stuks. In het grafiekje hieronder is goed te zien dat Apple in 2018 en 2019 in India relatief weinig iPhones verkocht, en hoe hard dat daarna gestegen is.

Apple’s investeringen in India werpen hun vruchten af
In de afgelopen jaren opende Apple onder andere een
online Apple Store voor India, werden er steeds meer iPhones in India gemaakt en zorgde het ook dat het daar aantrekkelijker werd door scherpe aanbiedingen. Zo kostte de iPhone 12 in het afgelopen kwartaal daar iets meer dan 580 euro, een prijs die nog lager werd door cashbacks en aantrekkelijk werd gemaakt door op afbetaling te kopen.

Apple’s investeringen in India werpen hun vruchten af
Maar iPhones blijven duur voor de meeste inwoners van India, het gemiddeld jaarinkomen ligt daar nu rond de 1742 euro, terwijl de gemiddelde prijs voor een iPhone 790 euro bedraagt. De gemiddelde prijs van een smartphone van Samsung in India is 242 euro en voor een van Xiaomi is dat 150 euro.
Die laatste twee verkochten in het afgelopen kwartaal respectievelijk 7,2 en 9,3 miljoen smartphones in India, Apple’s marktaandeel staat ondanks de extra verkopen nu nog wel steeds op 5 procent.