
Waarom zijn de AirPods en de Apple Watch relatief goedkoop?
Bij het uitkomen van zowel de AirPods als de Apple Watch was er kritiek dat de prijzen daarvan te hoog zouden zijn. Maar als je deze producten van Apple vergelijkt met de concurrentie, dan blijkt dat ze evenveel of zelfs minder kosten. En dat is niet iets wat we vaak bij Apple zien.
Een simpele
vergelijking laat zien dat bijvoorbeeld de concurrenten van de AirPods vaak een stuk duurder zijn. Die AirPods kosten bij ons 179 euro, in de VS is dat 159 dollar (exclusief belasting). De prijzen van de concurrentie zie je hieronder in dollars, want (nog) niet al deze modellen zijn bij ons te koop.
- Kanoa: 300 dollar
- Bragi Dash: 299 dollar
- Erato Apollo 7: 289 dollar
- Skybuds: 279 dollar
- Earin: 249 dollar
- Motorola VerveOnes+: 249 dollar
- Samsung Gear IconX: 199 dollar
- Bragi Headphone: 149 dollar
Mat andere woorden, alleen de Bragi Headphones zijn goedkoper, en Samsung is (nota bene) zelfs duurder dan Apple. En Apple had de AirPods waarschijnlijk ook duurder in de markt kunnen zetten, een prijs tussen de 200 en 300 dollar was ook mogelijk geweest als je naar de concurrentie kijkt.
De prijs van de Apple WatchHetzelfde is ook te zien bij de Apple Watch, andere smartwatches die met Apple concurreren zijn duurder, of niet heel erg veel goedkoper terwijl er minder geboden wordt. Ook hier voor het gemak even de prijzen in de VS, ook weer voor belasting, omdat hier hetzelfde geldt als bij de draadloze oortjes, niet alle modellen zijn bij ons te koop.
De Apple Watch 1 kost daar 269 dollar en voor de Apple Watch Series 2 moet je 349 dollar neerleggen. Hieronder de prijzen van de concurrentie:
- Fossil Fenix 5: 599 dollar
- Garmin Forerunner 630: 399 dollar
- Michael Kors Access: 350 dollar
- Samsung Gear S3: 349 dollar
- Fossil Q Founder: 275 dollar
Dus ook hier is Apple één van de goedkoopste binnen deze markt, Samsung's smartwatch kost hier (toevallig?) precies hetzelfde als de Apple Watch Series 2.
Waarom prijst Apple niet hoger?De redenen waarom Apple kiest om deze devices relatief goedkoop in de markt te zetten zijn alleen binnenshuis in Cupertino bekend, hieronder de drie dingen die daarbij waarschijnlijk vooral meespelen.
1. Toegenomen schaalApple is zo groot geworden dat de aantallen van alles op grote schaal geproduceerd wordt. Apple is zo goed geworden op het produceren op deze schaal dat ze winst kunnen maken terwijl ze tegen een lagere prijs kunnen leveren. Omdat er meteen al miljoenen stuks geproduceerd worden kan de prijs ook naar beneden bijgesteld worden.
2. iPhone centraalApple maakt niet veel winst bij bijvoorbeeld AirPods en Apple Watch, er is voor deze prijsstelling gekozen om meer iPhones te verkopen. Dan zouden deze devices dus eigenlijk alleen als accessoires van de iPhone neergezet worden.
3. Segmentatie van de marktOm consumenten die gewend zijn om minder uit te geven te verleiden zijn er ook items nodig met een lagere prijs, zodat het merk breekbaarder wordt. Waarschijnlijk niet de meest aannemelijke van de drie, maar het zou wel mee kunnen spelen.
ConclusieZelf denken we dat alle drie de argumenten hierboven meespelen, we hebben ze niet voor niets in deze volgorde gezet. We denken dat dit ook de volgorde is die meespeelt bij het bepalen van de prijzen van zowel de AirPods als de Apple Watch, dus dat het vooral de enorme aantallen die Apple tegenwoordig produceert zijn die deze prijzen mogelijk maken.