
Bij Apple wordt diep over AR nagedacht
Niet alleen de Vision Pro laat zien hoezeer ze bij Apple bezig zijn met
VR en
AR, ook in patenten is vaak te zien hoeveel en hoe diep er bij Apple over deze dingen wordt nagedacht. Waarbij ze zich duidelijk erg bewust zijn dat het grote publiek hiervoor gewonnen moet worden.
Op zich niets nieuws voor Apple, bij de introductie van de muis moesten mensen ook wennen aan het idee dat het bewegen van zo’n blokje overeenkwam met de beweging van de cursor op het scherm. Inmiddels zijn we daar zo aan gewend dat we dat vanzelfsprekend vinden, hoewel er nog wel mensen zijn die bijvoorbeeld niet aan een trackpad kunnen wennen.

Bij Apple wordt diep over AR nagedacht
klik op de afbeeldingen voor een grotere versie
Waarschijnlijk komt dat laatste doordat er toch naar een muis gegrepen wordt, als het trackpad de enige optie zou zijn dan zou de gewenning waarschijnlijk veel sneller gaan.
GewenningHoe belangrijk die gewenning is zien we ook terug in
dit nieuwe patent (PDF, 1,3 MB) dat Apple recent toegekend heeft gekregen. Bijvoorbeeld meteen al in de opening:
Interacting with displayed images that have no connection to real-world objects may leave the user feeling removed from the user's real-world environment
Interactie met getoonde beelden die geen verband houden met echte objecten kan de gebruiker het gevoel geven dat hij of zij niet in contact is met de echte omgeving.
Omdat het in dit patent gaat om geprojecteerde beelden is het niet zo vreemd dat ze zich bij Apple bezighouden met hoe wij die gaan accepteren en daarmee omgaan. Daarbij staan die projecties in dit patent trouwens wel vaak in dienst van een ander device:
a laptop computer, a computer monitor..., a tablet computer, a cellular telephone, a media player... [or] a smaller device such as a wrist-watch device.
Maar het kan ook veel verder gaan:
a pendant device... a gaming device, a navigation device... voice-controlled internet-connected speaker... or equipment embedded in lamps, tables, chairs, desks, other furniture.

Bij Apple wordt diep over AR nagedacht
Dit alles is trouwens duidelijk bedoeld als extra optie, voor als de gebruiker de limieten van een scherm wil overstijgen:
[for example] the user may wish to interact with real-world objects in the user's environment in addition to or instead of interacting with images on a display.
De gebruiker kan bijvoorbeeld interactie willen met echte objecten in de omgeving van de gebruiker naast of in plaats van interactie met beelden op een beeldscherm.