
Bijna één op de tien laptops verkocht in 2017 was een MacBook
De trend bij desktops is al een tijd dat er steeds minder van verkocht worden, maar dat is bij laptops niet het geval. Daarvan werden er in heel 2017 in totaal 164,7 miljoen van verkocht, dat is een toename van 2,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
De groei in deze markt komt
volgens onderzoeksbureau TrendForce vooral voor de rekening van twee bedrijven: HP en Apple. Apple had in 2016 bij laptops een marktaandeel van 8,3 procent, in 2017 groeide datzelfde marktaandeel naar 9,6 procent. TrendForce schat op basis van deze cijfers dat Apple het komende jaar dat marktaandeel nog verder uit zal bouwen en dat 10,4 procent van de verkochte laptops er eentje uit Cupertino zal zijn.

Bijna één op de tien laptops verkocht in 2017 was een MacBook
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)
Hieronder een citaat van wat TrendForce hierover schrijft. Daarin kunnen we lezen dat de toename voor Apple een groei ten opzichte van het jaar daarvoor betekent van maar liefst 18 procent. En ook dat Apple hiermee in de ranglijst een plaats naar boven is gegaan, en nu op de vierde plaats staat.
The updated MacBook Pro in 2Q17 helped Apple expand shipments by 18% for the whole year, the highest growth rate among all the notebook brands. The market share of Apple reached 9.6%, 1.3 percentage points up from 2016, which allowed Apple surpass ASUS and rank fourth.
Dat citaat laat goed zien hoe groot de groei was voor Apple in het afgelopen jaar. Want we nemen aan dat met een groei van 18 procent in deze categorie in het afgelopen jaar daar bij Apple wel het glas op geheven zal zijn.
Of deze groei inderdaad door zal zetten, zoals bij TrendForce gedacht wordt, lijkt ons niet zo zeker. Want de groei was in de afgelopen periode waarschijnlijk ook zo groot omdat Apple erg laat kwam met nieuwe hardware, met name bij de MacBook Pro. De komende tijd wordt het dan ook interessant om te zien of deze groei inderdaad een structureel karakter heeft. Of dat het ook kwam doordat er daarvoor zo'n lange periode was zonder een nieuwe MacBook Pro, en Apple dus de vraag min of meer zelf creëerde.