geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleWatch5-icoon.jpg
Apple Watch inmiddels alle Zwitserse horlogemakers voorbij
Bij de lancering van de Apple Watch in April 2015 waren veel mensen sceptisch. De magie van Steve Jobs zou ontbreken, een device onder Tim Cook gelanceerd zou niks zijn, het ging om een onbelangrijk gadget, etc. Maar ondertussen is diezelfde Apple Watch bezig een een enorme opmars.

Omdat Apple zelf geen verkoopcijfers per device geeft moeten we het doen met de cijfers van Strategy Analytics, en die liegen er beslist niet om. Volgens hun metingen zou Apple in het afgelopen jaar 30,7 miljoen Apple Watches verkocht hebben. Dat is een groei van maar liefst 36 procent ten opzichte van het jaar daarvoor, toen gingen er 22,5 miljoen over de toonbank. De Apple Watch is vooral populair in Noord Amerika, Azië en Europa, waarbij het vooral jongere mensen zijn die steeds vaker voor een digitaal horloge kiezen.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.StrategyAnaliticsAppleWatch2019.jpg
Apple Watch inmiddels alle Zwitserse horlogemakers voorbij


Deze enorme groei voor de Apple Watch ging trouwens ten koste van Zwitserse horlogemakers als bijvoorbeeld Swatch, Tissot of TAG Heuer. De complete Zwitserse horloge-sector zag in 2019 een krimp van 13 procent, door de enorme aantallen verkochte Apple Watches is die inmiddels groter dan alle Zwitserse fabrikanten bij elkaar opgeteld, zoals je hierboven ook kan zien.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleWatch5-natural-brushed-titanium-case-viper-natural-band-091019.jpg
Apple Watch inmiddels alle Zwitserse horlogemakers voorbij


In de woorden van Neil Mawston, Executive Director bij Strategy Analytics:

Citaat
We estimate the entire Swiss watch industry together shipped 21.1 million units worldwide in 2019, falling 13 percent from 24.2 million in 2018. Analog wristwatches remain popular among older consumers, but younger buyers are tipping toward smartwatches and computerized wristwear.

En Steven Waltzer, Senior Analyst bij Strategy Analytics, voegde er het volgende aan toe:

Citaat
Traditional Swiss watch makers, like Swatch and Tissot, are losing the smartwatch wars. Apple Watch is delivering a better product through deeper retail channels and appealing to younger consumers who increasingly want digital wristwear. The window for Swiss watch brands to make an impact in smartwatches is closing. Time may be running out for Swatch, Tissot, TAG Heuer, and others.



 #AppleWatch
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: doctor_apple
Na heel lang een "Euforia" gevoel te hebben gehad vind ik het ietwat eng worden.

Kijk, je hebt natuurlijk Microsoft, Apple, Google en Amazon als zijnde giganten. Maar laten we even bij Apple blijven. Apple is qua omzet groter dan de 30 grootste Duitse bedrijven bij-elkaar.

En intussen begint alles zo ongeveer in te storten. Elke scheet wordt gepatenteerd, er is immers geld zat. Na jarenlang knusjes belasting te hebben ontdoken zijn er inmiddels nieuwe constructies bedacht om zo min mogelijk belasting te hoeven betalen.

Verder is er natuurlijk de nodige politieke macht. Immers, met geld heb je nodige macht. Mogelijk nu nog zeer bescheiden in "gebruik", maar ik vind het geen goed teken. Ik vermoed dat dit ons op termijn heel erg gaat schaden. Vooral economisch, maar mogelijk ook op andere fronten.

Ik zie heel enge bewegingen, waarbij er een zeer duidelijk 'plafond' begint te ontstaan voor allerlei diensten, waarbij het verschil als volgt te omschrijven is: waar de grote jongens der aarde meegaan met prijscorrecties, zie ik het werkvolk hangen op een zeker inkomen. Lonen gaan niet bepaald mee, maar ook freelance tarieven staan onder druk.

Via zeer slimme inkoopwijze zijn afgelopen jaren in diverse sectoren tarieven juist omlaag gegaan of in het beste geval gelijk gebleven. En dan zie ik wat er gefactureerd wordt aan de andere kant ... En dat gaat (Business 2 Business als tevens Business 2 Consumer) elke keer weer omhoog.

En natuurlijk geldt dit in het groot voor Apple, maar in het iets kleiner voor de overige bedrijfstakken. Maar ik weet niet of ik het allemaal (nog) zo jofel vind.

Ook afgelopen maanden heb ik me toch machtsmisbruik en vriendjespolitiek mogen meemaken, daar lusten de honden geen brood van. Het ergerlijke, althans vind ik, is dat men het gewoon is gaan vinden.

Apple maakt prachtige producten, maar ten koste van wat vraag ik me oprecht af. Want ook Apple kan nogal "scherp inkopen" is reeds gebleken. Kortom, if ik het zo gaaf vind dat ze alle Zwitserse horlogemakers voorbij zijn weet ik niet.

Want ik zie een verschraling. Verschraling in het aanbod, verschraling in kwaliteit, verschraling in diversiteit en langzaam zie ik ons afglijden richting, ironisch genoeg, juist een 1984 beeld van de eenheidsworst als radartje in een logge, nietsontziende productiemachine.

Kortom, het is een felicitatie waard natuurlijk dat men inmiddels alle Zwitserse horlogemakers voorbij is. Maar ik vind het ook moment van reflectie. Willen we dit, echt? Mogelijk hebben we helemaal geen behoefte aan keuze en diversiteit maar enkel aan de spreekwoordelijke brood en spelen.

In ieder geval stof tot nadenken, zelf ben ik er ook nog niet helemaal over uit.

geplaatst door: Timotheus
De geschiedenis lijkt zich te herhalen. Een jaar of vijftig geleden begon het mechanische horloge een diepe crisis door te maken door de opkomst van het quartzklokje. De grote Zwitserse horlogemerken vonden dat maar een ordinair dingetje, en haalden er hun neus voor op. En toen diezelfde merken eenmaal door hadden dat het grote publiek die dingetjes wilde, was het al te laat om de bakens nog te verzetten. Het ene na het andere grote horlogemerk ging over de kop, en uiteindelijk moest de redding komen van de Swatch. De baas van dat uiterst populaire klokje kocht een aantal grote merken op, herstructureerde ze en gaf ze een nieuwe toekomst.

En nu dus kennelijk de overgang van het quartzklokje naar het digitale klokje. Maar het mechanische horloge zal altijd blijven, daar ben ik van overtuigd. Het duurdere mechanische horloge (zo tussen de 1000 en 10.000 euro) is buitengewoon populair onder jongeren die wat te besteden hebben, en daar zal de Apple Watch geen verandering in brengen.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: Flix
...onder jongeren...

Onder bepaalde groepen jongeren...  :music:
geplaatst door: Timotheus
@ Flix: zeker, onder jongeren die wat te besteden hebben.

Maar van de andere kant: sites als Chrono24 en nog honderd andere worden bevolkt door hele volksstammen jongeren die zich misschien geen 5000 euro voor een mooi mechanisch horloge kunnen veroorloven, maar er wel héél graag een zouden willen hebben.

Een Apple Watch en Apple oortjes heeft straks iedereen, een mooi mechanisch horloge niet. En dat horloge blijft zeer gewild (als je een goeie neemt, tenminste) als niemand meer weet wat een Apple Watch ook al weer was. En zeurt niet elk moment dat God geeft om je aandacht.

Twintig jaar geleden kocht ik een Duits mechanisch horloge voor 1080 gulden. Dat kun je nu op gespecialiseerde fora kopen voor 2500 à 3000 euro. Als je zo gelukkig bent om er eentje te vinden, want ze zijn zeer gewild.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
geplaatst door: puk1980
Typisch geval van Innovator’s Dilemma, wat we de laatste jaren vaker gezien hebben. Philips die te laat was om in de digitale TV te stappen, Nokia die te laat was om in de Smartphone te stappen, enz enz.

Net als met de Quartz klokjes destijds zullen er wel weer een paar wakkere Zwitsers opstaan, en een niche-gaatje vullen in het Smartwatch gebeuren. Maar het zal geen makkelijke klus zijn om weer een aanzienlijk marktaandeel terug te snoepen van Apple. Hoewel dat niet onmogelijk is: zie de opkomst van Android ten koste van iOS.
geplaatst door: PjotriDVDguru
Onze knuffel Apple is gewoon onderdeel van Silicon Valley. Door USA actief gesponsorde IT tak die we allemaal willen kopen. Europees IT spul hebben wel zelf laten verrotten. America first is in Europa uitgevonden.

Inderdaad is het grootste bedrijf een beetje eng inmiddels. Samen met de rest van de belasting ontduikende IT lobby.
geplaatst door: anraadts
Apple lijkt dit te winnen simpelweg omdat ze een uitstekend product neerzetten dat makkelijk in gebruik is en (in dit geval) zelfs levens kan redden. Daarbij wordt alles wat Apple uitbrengt natuurlijk enorm geholpen dat het in een bestaand ecosysteem zit, met een uitstekende integratie daarin.

En de Zwitserse horloge-industrie liep kennelijk op het gebied van software nogal achter, want ik heb weinig overtuigende dingen daarvandaan zien komen.