geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Apple-Maps-Icon-New.jpg
De EU heeft nu ook Apple's Kaarten in het vizier
Eind oktober kon je hier al lezen dat mogelijk reclames gaat tonen in de eigen Kaarten-app (Maps). We krijgen dan geen opdringerige advertenties in beeld, het zou voor bedrijven onder andere mogelijk worden om hun locatie duidelijker te laten zien, zoals in het voorbeeld hieronder.

Zoek je dan bijvoorbeeld naar een bepaald restaurant, dan zou er in de lijst met de resultaten ook andere alternatieven in de buurt getoond kunnen worden.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.AppleMapsAdvertizing1025.jpg
De EU heeft nu ook Apple's Kaarten in het vizier


Maar ondertussen zou er bij EU volgens Reuters gekeken worden of zowel Apple's Kaarten-app als Apple's advertenties niet als 'gatekeepers' (poortwachters) aangemerkt zouden moeten worden.

Op het moment dat de EU iets als poortwachter aanmerkt dan gaan er veel strengere regels gelden, met name op het gebied van het toelaten van andere partijen. Twee jaar geleden was dit al het geval bij de App Store, iOS en Safari, het resultaat was onder andere de verplichting tot het toelaten van alternatieve app marketplaces en het toestaan van andere manieren voor betalingen.

Volgens de Digital Markets Act (DMA) wordt elk platform met meer dan 45 miljoen maandelijkse actieve EU-gebruikers en een marktwaarde van meer dan 75 miljard euro beschouwd als een poortwachter. Is dat het geval, dan ben je onderworpen aan verplichtingen die bedoeld zijn om zelfbevoordeling tegen te gaan, en inter-operabiliteit te vergroten.

Net voor het afgelopen weekend bleek Apple Ads en Apple Maps de grens hiervan te hebben overschreden. De regelgevende instanties hebben nu 45 werkdagen de tijd om te beslissen of een van beide diensten formeel moet worden toegevoegd aan de bestaande lijst van aangewezen platforms van Apple. Als dit wordt bevestigd, dan heeft Apple zes maanden de tijd om elke dienst volledig in overeenstemming te brengen met de DMA.

Apple heeft al formele bezwaren ingediend, waarin wordt betoogt dat de criteria niet van toepassing zouden moeten zijn. Het bedrijf stelt dat Apple Ads slechts een “minimaal aandeel” vertegenwoordigt op de online advertentiemarkt van de EU, zeker in vergelijking met dominante spelers zoals Google, Meta, TikTok, Microsoft en X. Apple benadrukt ook dat zijn advertentieactiviteiten niet afhankelijk zijn van speciale privileges op het gebied van cross-service gegevens, en dat er ook geen sprake is van de mate van uitoefenen van invloed op de markt volgens de regels van de DMA zelf.

Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: DirtyMay
"45 miljoen actieve EU-gebruikers."
"Marktwaarde van meer dan 75 miljard €."

Voor mij zijn dat puur arbitraire gegevens waarop dan een hoogst absurd abstract begrip als 'Poortwachter' op gebaseerd is.

Wel, in principe ben ik een voorstander van een EU die de zaken waar nodig bijstuurt, maar meer en meer kan ik mij vinden in de kritiek dat de EU aan overregulering lijdt.

Vooral omdat één en ander me toch zonder grondige kennis van zaken beslist lijkt te zijn. Als ook vooral omdat ik mij als Europees consument en Apple gebruiker mij absoluut niet gediend weet door de 'bemoeizucht' van de EU.

Eerlijk gezegd, ik voel me voor wat bijvoorbeeld privacy betreft, veel veiliger in de handen van een bedrijf als Apple, dan met hoe de EU me meent te moeten beschermen. Maar dat is blijkbaar een 'dure de comprenure' voor de EU.