Nieuws, feedback en meer > Nieuwsberichten en reacties

De EU is tegen Meta’s ‘Pay or OK’ model

(1/3) > >>

Robert:
De EU is tegen Meta’s ‘Pay or OK’ modelDe bedoeling van de Digital Markets Act van de EU was om digitale platforms aan banden te leggen. Het antwoord van Meta (o.a. Facebook en Instagram) was om gebruikers gewoon de keuze te geven tussen betalen, of akkoord te gaan met hoe het altijd al was.

Dat laatste betekent dat Meta nog steeds zoveel mogelijk over je te weten probeert te komen, om zoveel mogelijk te verdienen aan advertenties.

Post by @eric_seufert View on Threads
--- Einde van citaat ---


Je zou zeggen dat daarmee de kous af was, Meta gaf de keuze hiermee terug aan de gebruikers en voldeed dus keurig aan de (nieuwe) wet. Maar de European Data Protection Board (EPDB) heeft in een conceptadvies nu geschreven dat grote online platforms niet zo’n binaire keuze mogen gebruiken, er zou ook een derde keuze bij moeten komen, die gratis zou moeten zijn zonder advertenties die speciaal op personen gericht zijn.

De complete ‘draft ruling’ is hier te vinden (Pdf, 1,4 MB).

Veel vragen

Dit roept natuurlijk veel vragen op. Bijvoorbeeld: waarom mag zo’n binaire keuze wel aangeboden worden door andere partijen, maar worden alleen de grote spelers hiervan uitgesloten. En wat wordt het verdienmodel van Meta als advertenties die speciaal op personen gericht zijn niet meer mogelijk zijn.

Het antwoord op de laatste vraag is waarschijnlijk een nieuw gratis pakket met contextuele in plaats van gerichte advertenties. Zou Meta daaraan evenveel willen verdienen dan zou dit nieuwe aanbod gebruikers waarschijnlijk moeten overspoelen met een ware lawine aan advertenties. De kans dat dit ook zou worden beschouwd als "kwaadwillige naleving" en dus ook illegaal, lijkt groot, maar juridisch lijkt het allemaal steeds meer op drijfzand te zijn gebouwd.

Want waarom zouden deze regels alleen gelden voor Meta, en niet voor bijvoorbeeld Spiegel International.

De EU is tegen Meta’s ‘Pay or OK’ model
klik of tap voor een grotere versie
Door de agressieve manier van data verzamelen hebben de meesten van ons waarschijnlijk weinig sympathie voor Meta. Maar het wordt allemaal wel een beetje vreemd als regels voor sommigen wel gelden, en voor anderen niet.



 #Facebook #Instagram #Meta

sdequack:
Wordt hier een lans voor Meta gebroken? Het is niet zo heel vreemd dat voor een groot platform andere regels gelden dan voor kleinere. Voor Shell gelden bv ook andere belastingregels dan voor kleine bedrijven. Zelfs Apple maakt met andere tarieven onderscheid tussen de grote developers en de kleintjes.

ouwemac:
En een recidivist krijgt natuurlijk ook meer straf.

Ziegler:

--- Citaat van: sdequack, 18 april 2024 - 11:47 ---Wordt hier een lans voor Meta gebroken?

--- Einde van citaat ---

Ja, ik was ook al verrast.
De keuze tussen betalen of slikken dat ze je data gaan gebruiken zal in bijna alle gevallen geen keuze zijn. Vooral voor jongeren zal dit een no brainer zijn EN jongeren maken zich ten onrechte vaak weinig zorgen om zaken als privacy, opbouwen van profielen, etc.
Goed dat de EU dit niet pikt. Ik ken de wet niet in detail, maar waarom leek met de oplossing van Meta de kous af Robert?

Er mistte een belangrijk woordje!

Robert:

--- Citaat van: sdequack, 18 april 2024 - 11:47 ---Wordt hier een lans voor Meta gebroken?

--- Einde van citaat ---
Nee, het stuk gaat over een aantal zorgwekkende ontwikkelingen. De eerste is dat een wetgever de wet net zo lang aan gaat passen met een specifiek doel en in dit geval zelfs een specifiek bedrijf, in plaats van voor een principe.

Het tweede bezwaar is dat hier een overheid verder gaat dan volgens mij nodig is, zijn we niet volwassen genoeg om deze keuze zelf te maken? Over dat laatste laat ik Steve Jobs aan het woord:


--- Citaat ---Privacy means people know what they’re signing up for, in plain English, and repeatedly. That’s what it means. I’m an optimist, I believe people are smart. And some people want to share more data than other people do. Ask them. Ask them every time. Make them tell you to stop asking them if they get tired of your asking them. Let them know precisely what you’re going to do with their data.

--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie