geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Facebook-iOS-icoon.jpg
Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
Dat adverteerders  niet blij zijn met de verhoogde privacy is bekend, dat geldt ook voor mensen die werken bij bedrijven die afhankelijk zijn van adverteerders. Dat zagen we bijvoorbeeld al duidelijk in drie jaar geleden door de reacties op de verbeteringen voor de privacy in Safari.

En nu iOS 14 binnenkort zal verschijnen zien we een herhaling daarvan, en nu komt het van Facebook, een bedrijf dat het beslist niet nauw neemt met de privacy van de gebruikers, dat in een blog-post adverteerders op de aanstaande veranderingen voorbereidt. Daarin wordt overduidelijk hoezeer iOS een schot in de roos is voor privacy, doordat de partijen achter de reclame’s op het web veel minder van ons te weten zullen komen.


Dit betekent dat je op Facebook veel minder advertenties speciaal op jou gericht zal zien, in de praktijk bleken dat toch vooral dingen te zijn die je net gekocht had, en dus nutteloos waren.

Hoe belangrijk de gedetailleerde informatie is voor partijen als Facebook wordt duidelijk uit de verwachting die in diezelfde blog-post wordt uitgesproken: een daling van meer dan 50 procent:

Citaat
While it’s difficult to quantify the impact to publishers and developers at this point with so many unknowns, in testing we’ve seen more than a 50% drop in Audience Network publisher revenue when personalization was removed from mobile app ad install campaigns. In reality, the impact to Audience Network on iOS 14 may be much more, so we are working on short-and long-term strategies to support publishers through these changes.

We understand that iOS 14 will hurt many of our developers and publishers at an already difficult time for businesses. We work with more than 19,000 developers and publishers from around the globe and in 2019 we paid out billions of dollars. Many of these are small businesses that depend on ads to support their livelihood.
De vraag lijkt vooral wanneer adverteerders, en de platforms die daar geld aan verdienen, door gaan krijgen dat verreweg de meeste gebruikers helemaal niet op zitten te wachten op al dat mee-gegluur.


met dank aan forumlid ‘puk1980’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum



 #Facebook #iOS #Advertenties
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
27 augustus 2020 - 11:31    reactie #1
geplaatst door: Alvinus
Let op de laatste zin in het citaat. Alsof Facebook begaan zou zijn met het lot van kleine onderneminkjes.

Voor mij mag dat hele Facebook in het gezicht van Zuckerberg c.s. uit elkaar spatten. Als je bedenkt wat dat bedrijf via datamining en verkoop van onze likes en dislikes aan politieke en sociale ellende heeft aangericht, rijzen de haren je te berge. Dat gaat van de beïnvloeding bij Amerikaanse verkiezingen tot verstoring van de maatregelen tegen Covid-19 aan toe.

Ook Apple heeft wel wat uit te leggen, dat kan niet anders. Maar ik ben blij dat men daar stevig inzet op afscherming van mijn privacy.
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
27 augustus 2020 - 23:05    reactie #2
geplaatst door: MacMiep
Het enge van Facebook is dat ook mensen die er geen lid van zijn, gevolgd worden.
Dat zou verboden moeten worden, en dan Opt-in en geen Opt-out. Net als de NEE NEE sticker op mijn brievenbus,
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
27 augustus 2020 - 23:23    reactie #3
geplaatst door: Timotheus
Gewoon geen Facebook, WhatsApp, Instagram etc. gebruiken. Kan echt. Sommigen denken dat je dan een eenzame zielepoot wordt. Valt heel erg mee.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
27 augustus 2020 - 23:38    reactie #4
geplaatst door: MacMiep
Precies!
Al meer dan 20 jaar beheert Miep de MacMiepMacCursus op macmiep.nl & op macostutorial.com in het Engels èn Duits!
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
28 augustus 2020 - 09:05    reactie #5
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Let op de laatste zin in het citaat. Alsof Facebook begaan zou zijn met het lot van kleine onderneminkjes.
Facebook verdient ook aan kleine ondernemingen en spreekt daarom ook namens hen.
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
28 augustus 2020 - 09:07    reactie #6
geplaatst door: Max Gaav
Gewoon geen Facebook, WhatsApp, Instagram etc. gebruiken. Kan echt. Sommigen denken dat je dan een eenzame zielepoot wordt. Valt heel erg mee.
Het wordt zelfs al bijna andersom.

Telegram komt gelukkig in mijn omgeving steeds meer op. Facebook gebruiken de wat slimmere mensen uiteindelijk zakelijk, voor personal branding, evenals Instagram.

Het echte podium blijft LinkedIn, al wordt dat de laatste tijd ook steeds meer een discussieforum.
My Mac is my second brain.
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
28 augustus 2020 - 09:38    reactie #7
geplaatst door: Alvinus
Het echte podium blijft LinkedIn, al wordt dat de laatste tijd ook steeds meer een discussieforum.
LinkedIn is één grote datastofzuiger. Ze willen je complete netwerk in kaart hebben en komen dus ook om de haverklap met zogenaamde contactverzoeken van andere deelnemers, die (ik heb het wel eens nagevraagd) daar helemaal niet van op de hoogte zijn.

Ik heb (toen ik nog werkte) voor mijn registratie bij LinkedIN ooit het emailadres van mijn instelling gebruikt, dat is afgeschermd. LinkedIn piept iedere keer dat het geen toegang heeft tot dat adres. Ze willen namelijk erg graag weten naar wie je allemaal mailtjes stuurt.

Eeuwen geleden heb ik eens emailcontact gehad met een Amerikaan. Dat contact voltrok zich via mijn privé-mailadres, dat in niets lijkt op het zakelijke mailadres dat ik bij LinkedIn gebruikte. Wie schetst mijn verbazing: een hele tijd later kwam er op LinkedIn een 'verzoek' van de betreffende Amerikaan om hem bij mijn netwerk te voegen.

Ik snap wel dat die Amerikaan zijn contacten open had staan voor LinkedIn, maar schrok dat het bedrijf in staat bleek om mij in zijn contactenlijst te identificeren via mijn privé-mailadres, waar mijn naam niet uit is af te leiden en dat in niets lijkt op het bij LinkedIn bekende zakelijke mailadres. Dat duidt dus op geavanceerde algoritmes en geeft aan hoe gebrand dit bedrijf is op inzicht in ieders netwerk.

(Terzijde: ik hoor steeds vaker dat geen enkele serieuze recruiter nog op LInkedIn kijkt, omdat het geslijm met al die aanbevelingen en de opschepperij over wat mensen allemaal gedaan hebben, weinig zeggen. Van dat laatste (al die jobs waar mensen naartoe en vandaan schijnen te hoppen) heb ik trouwens altijd het mijne gevonden. Is het niet een teken van zwakte als je voortdurend van baan moet veranderen? Ik heb meer respect voor werknemers die zich blijvend inzetten voor hun bedrijf en niet bij de eerste de beste tegenslag de benen nemen omdat ze denken dat het ergens anders beter is. Is dát nou een carrière?)

antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
28 augustus 2020 - 09:43    reactie #8
geplaatst door: Max Gaav
LinkedIn is één grote datastofzuiger.
Ja, dat zal zeker niet anders zijn dan bij andere platforms. Maar het is w.m.b. een stuk minder debiel dan Facebook.
My Mac is my second brain.
antw: Facebook: iOS 14 is erg schadelijk voor onze adverteerders
28 augustus 2020 - 10:27    reactie #9
geplaatst door: Timotheus
Voor het selecteren van goed personeel is LinkedIn is inderdaad volstrekt onbruikbaar, vooral omdat zeer velen zich veel beter voordoen dan ze zijn.

Ik ken een paar gevallen uit de eerste hand. Een zzp'er in de IT die onder zijn voormalige werkgevers rustig Shell Nederland vermeldt, maar er niet bij zet, dat hij daar in de kantine werkte. Iemand anders die beweert opgeleid te zijn aan de Sorbonne in Parijs, maar er niet bij zet, dat zij daar alleen een talencursus volgde. Enzovoort.

Een paar mensen die ik wel zeer hoog heb zitten, hebben niet eens een pagina op LinkedIn. Op een bepaald niveau lopen de contacten langs hele andere kanalen.
I went there and came back / It was nothing special / The river at high tide / The mountain veiled by misty rain