geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Podcasts2-icoon.jpg
Gaat Apple ook meer exclusieve podcasts krijgen?
Dat Apple lang dominant is geweest op het gebied van podcasts kan je zien aan de naam, het “pod” daarin stamt nog uit de tijd dat de iPod Apple naar grote hoogtes bracht. Hoewel dit woord vaak wordt toegeschreven aan de Nederlandse VJ Adam Curry, klopt dat niet.

Dit originele betekent ook dat Apple een sterke positie heeft in podcasts, niet voor niets is er een aparte app voor. Maar in de afgelopen jaren is die positie langzaam maar zeker minder sterk geworden, simpelweg omdat de concurrentie veel harder aan de weg heeft getimmerd. Dat was deze week erg goed te zien door de overstap van Joe Rogan van YouTube naar Spotify, dat vanaf nu exclusief zijn Joe Rogan Experience zal hosten.


Voor het perspectief: zijn kanaal had op YouTube bijna 9 miljoen abonnees, Joe Rogan heeft 6,1 miljoen volgers op Twitter en 9,5 miljoen mensen volgen hem op Instagram.

Exclusiviteit en Apple TV+

Maar bij Apple is er ondertussen ook een hernieuwde interesse in podcasts, alleen met een andere insteek: in Cupertino zouden ze dit vooral zien als een manier om Apple TV+ meer te promoten. Met dit doel zijn ze op dit moment bij Apple op zoek naar een executive die shows aankoopt die exclusief voor Apple zijn.

Met andere woorden, beide reuzen in podcasts van dit moment zijn bezig met langzaam maar zeker steeds meer content exclusief te maken.

Het wordt interessant om te zien of Google die trend ook gaat volgen, als dat zo is dan zal het podcast-landschap definitief volledig versplinterd zijn. Jammer, want het was zo’n mooi open formaat. Maar door de enorme vlucht in de afgelopen jaren zat het er al wel lang in dat commerciële belangen steeds meer de overhand zouden gaan krijgen.



 #Podcasts #AppleTVPlus #Spotify
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Gaat Apple ook meer exclusieve podcasts krijgen?
23 mei 2020 - 06:52    reactie #1
geplaatst door: ouwemac
Aha,
Ik zie de podcast-app voornamelijk als een handige snelle manier om mijn favoriete programma’s te beluisteren, niet als een platform voor branding.

Ik ben geabonneerd op een stuk of 10 verschillende, zoals “methetoogopmorgen”, “vullingsenvanderwulp”, “thepresidentialpodcast”, “bellenmetbas”, “degroenepodcast”, “thedaily”, “trumpcast”, “derudienfreddieshow”. Deze zijn voor nieuws en achtergronden.
Daarnaast nog een aantal filosofische podcasts voor de broodnodige relativering.
Bijvoorbeeld: “heartwisdom”, “insighthour” en een podcast van Thich Nhat Hanh met boeddhistische filosofietjes.

Afleveringen worden gedownload als ze beschikbaar zijn, reuze handig allemaal.

Dus de “techgiganten” gaan hun goddelijke gang maar met het promoten van hun naam, zolang deze functie maar overeind blijft.

Enne.... voor het perspectief,   :tounge: Joe Rogan kende ik niet eens voor dit nieuwtje.
Optimistisch maar zonder hoop. (Tommy Wieringa)
antw: Gaat Apple ook meer exclusieve podcasts krijgen?
23 mei 2020 - 22:57    reactie #2
geplaatst door: Ger Nijkamp
Wellicht dat ik ergens op een oude floppydisk nog het Applescriptje heb, waarmee Adam Curry aan een paar mensen vroeg om te testen of ze d'r automatisch audiobestanden mee ontvingen. We hingen met een paar radio-, audio- en Mac-liefhebbers in een BBS waaronder Curry.

Dat scriptje (je kon met AppleScript editor gewoon zien hoe het was opgebouwd) deed eigenlijk niet veel meer dan een RSS feed aanspreken en checken of er een nieuw bestand beschikbaar was. Het werkte. Curry dankte voor het testen en the rest is history.

En hoewel héél intrigerend, had je geen moment het idee dat je naar de allereerste stapjes van een nieuw fenomeen zat te kijken...

😁

[ Ger ]
Bewerkt: 24 mei 2020 - 11:11 door Ger Nijkamp