geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Numbers2013-icoon.jpg
Gene Munster: Hoe Apple als bedrijf aan het veranderen is
Voordat Ming-Chi-Kuo de man met de glazen bol was kon je hier vaak de voorspellingen lezen van Gene Munster. Die had het ook vaak bij het rechte eind, maar is in de afgelopen jaren zich steeds meer gaan richten op het grotere plaatje.

Dit leidde hem tot de conclusie dat Apple als bedrijf, zeker voor investeerders, aan het veranderen is. De markt voor smartphones laat bijvoorbeeld voor het eerst krimp zien. Tegen deze trend in groeien de aantallen van verkochte iPhones nog steeds, maar dat kan natuurlijk niet eindeloos doorgaan. Gene Munster ziet dat helemaal niet als een probleem, zoals je in de video hieronder kan zien.


Hieronder zijn visie in het kort en puntsgewijs samengevat:

1. Verkopen iPhones stabiliseren

  • Verkopen van iPhones stabiliseren, met groeipercentages tussen nul en vijf procent. Het is daarom niet meer nodig voor investeerders om daar al te veel belang aan te hechten, en de jaarlijkse vernieuwing wordt minder belangrijk. Doordat gebruikers van producten van Apple in de regel trouwer zijn dan van andere platformen blijft dit een constante factor.

2. Services

  • Met de stabiele basis van iPhone gebruikers (ongeveer 800 miljoen), waaraan steeds meer services verkocht kunnen worden is er ook een enorme basis voor Services. Services zijn op dit moment goed voor 15 procent van Apple's inkomen, maar zullen de komende jaren waarschijnlijk met datzelfde percentage blijven groeien, en dus almaar in belang toenemen.

3. Geld dat naar investeerders terugvloeit

  • Apple heeft de unieke positie dat het jaarlijks tussen de 40 en 50 miljard dollar naar investeerders terug kan laten vloeien. Apple kan deze 'hefboom' de komende jaren verhogen, mede dankzij het terugkopen van eigen aandelen.

4. Nieuwe producten

  • Nieuwe producten zullen de waarde van het bedrijf nog verder verhogen, denk aan de plannen van Apple voor een AR/VR bril of gericht op zelfrijdende auto's maar ook nieuwe content.

Met name punt vier maakt duidelijk hoezeer Apple door de enorme groei als bedrijf aan het veranderen is. Waar vroeger nieuwe producten de enige manier was om het bedrijf financieel gezond te houden, is het nu één onderdeel van een groter geheel.


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: GeorgeM
Interessante visie en van uit het standpunt van de investeerder waarschijnlijk helemaal juist.

Maar zowel vanuit de consument als voor de toekomst van Apple lijkt me punt vier mm of steeds wel het allerbelangrijkste voor Apple (en ons).