geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/iPhoto-2013-Icoon.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
Apple’s campagne Shot on iPhone ging in 2015 met de iPhone 6 van start. Sindsdien hebben we daardoor heel erg veel mooie foto’s voorbij zien komen, en die zijn allemaal ook echt geschoten met een iPhone. Dat is iets wat je bij de concurrentie beslist niet kan zeggen.

Want zowel Huawei als Samsung blijken keer op keer foto’s gemaakt met een spiegelreflex in allerlei promotiemateriaal te gebruiken, waarbij duidelijk gedaan wordt alsof die met een van hun smartphones geschoten is. De eerste keer dat dit bedrog ontdekt werd was bij een foto van Huawei’s P9 smartphone, die zou met zijn Leica lenzen ook erg mooie foto’s kunnen maken, zoals de foto die je hieronder kan zien.

https://petapixel.com/assets/uploads/2016/07/huaweimistake_feat.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog


Het probleem zie je in de Exif-data aan de rechterkant, deze foto is gemaakt met een Canon 5D Mark III en de lens die daarbij gebruikt werd is een EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Je zou denken dat Huawei van deze fout geleerd heeft en voortaan wat meer moeite zou doen en foto’s gemaakt met de smartphone waar het om gaat zou gaan gebruiken. Maar kennelijk zien de makers van het promotiemateriaal dat niet zitten, want de foto’s in de commercial hieronder zijn echt niet gemaakt met Huawei’s Nova 3, terwijl dat wel heel erg duidelijk gesuggereerd wordt.


Het probleem was dit keer dat de actrice die in deze commercial te zien is, Sarah Elshamy, eerder foto’s op haar eigen Instagram-account had gezet waarin te zien was hoe de derde foto in deze commercial gemaakt was.

Die foto is inmiddels van dat account verwijderd, en niet voor niets, want daarin is te zien dat ook die met een spiegelreflex geschoten is. Het gaat om de derde foto in de commercial, waar ze in de video bezig is om haar make-up op te brengen, terwijl die in de foto zelf er opeens prima uitziet.

https://petapixel.com/assets/uploads/2018/08/bts0.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog


Ook Samsung heeft er geen moeite mee

Dat ook Samsung geen moeite heeft met dit soort bedrog werd eerder dit jaar onder andere naar buiten gebracht door de Braziliaanse twitteraar ‘feliperas’. Die ontdekte dat de foto die Samsung daar gebruikte in promotiemateriaal voor de Galaxy A8 te vinden was op de site Getty Images, de tekst bij de tweet is vrij vertaald “Wie probeer je in de maling te nemen, SamsungBrasil?”
Samsung Brazilië kwam met het slappe antwoord dat de meeste foto’s in hun promotiemateriaal met hun smartphones gemaakt worden, maar dat af en toe foto’s gemaakt met andere camera’s gebruikt worden. Dat laatste klopt inderdaad.

Als laatste een recent door Samsung gebruikte foto om weer de camera van de Galaxy A8 aan te prijzen, waarin Samsung liet zien dat ze ook de achtergrond lekker onscherp kunnen maken. Inderdaad, net zoals met de nieuwe iPhones. Hieronder twee versies, één met een helemaal scherpe en een met een helemaal onscherpe achtergrond.

https://s23527.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/12/my-feature-focus-where-needed-109007145-745x419.jpg.optimal.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog


https://s23527.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/12/my-feature-focus-where-needed-109007137-745x419.jpg.optimal.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog


Probleem was dat in dit geval Dunja Djudjic, degene die de originele foto gemaakt heeft, er achter kwam dat Samsung haar foto nu gebruikt voor list en bedrog. Haar amusante verhaal daarover is te lezen op deze pagina, hieronder de originele foto, waar ze nota bene zelf op te zien is.

https://s23527.pcdn.co/wp-content/uploads/2018/12/dunjadjudjic-natural-768x509.jpg.optimal.jpg
Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog



Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
5 december 2018 - 09:00    reactie #1
geplaatst door: peterdh
kleine opmerking: Dunja Djudjic is een dame (ook het model op de foto)

"My first reaction was to burst out into laughter. Just look at the Photoshop job they did on my face and hair! I’ve always liked my natural hair color (even though it’s turning gray black and white), but I guess the creator of this franken-image prefers reddish tones. Except in the eyes though, where they removed all of the blood vessels."
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
antw: Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
5 december 2018 - 09:06    reactie #2
geplaatst door: Robert
Oeps, je hebt helemaal gelijk (wist ik, gewoon een stomme fout).

Heb het meteen aangepast.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
antw: Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
5 december 2018 - 09:33    reactie #3
geplaatst door: peterdh
ik moest ook eerst haar verhaaltje lezen voor ik het zag
Fit & Firm Massage, Groet, Peter
antw: Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
13 december 2018 - 12:42    reactie #4
geplaatst door: orange
Geen enkel probleem dat er promotiefoto's worden gemaakt met professionele camera's. Daar zijn die dingen immers voor.

Maar als je de kwaliteiten van je smartphone-camera wilt laten zien, is het natuurlijk wel zo eerlijk om dit WEL met die desbetreffende camera te maken.
Sinds 12-01-1963.
Hobby > Music in Motion: www.drumcorpsinprogress.nl
antw: Grote Android merken hebben geen moeite met bedrog
13 december 2018 - 15:38    reactie #5
geplaatst door: MacFrankie
Productfoto's maak je met de best mogelijke camera, om het product zo goed mogelijk over te laten komen.

Dus als je net een iPhone Xs of een Samsung Galaxy S of Note whatever in elkaar hebt geschroefd, en je wilt daar reclame voor maken, dan zet je die telefoon op de foto met een Canon 1D mk xx / 5D mk yy of Sony A9 met een leuke prime lens erop gedraaid.

Daar is helemaal niks mis mee!

Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Hier gaat het om de fantastische fotokwaliteit van de camera die in de telefoon zit. Er wordt zo ongeveer door iedereen (behalve door Apple) de indruk gewekt dat de foto's met de camera van de telefoon zijn gemaakt ipv met een professionele DSLR met dure lens. Vooral die zogenaamde selfie, met de arm die zo helemaal naar de camera loopt.

Dat is geen marketingtruc, dat is onvervalst bedrog!
Op mijn werk heb ik al Windows, thuis wil ik geen systeembeheerder meer zijn!