geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Facebook-iOS-icoon.jpg
Hoe Facebook de concurrentie probeert te vermorzelen
In Silicon Valley zijn het inmiddels de grote vijf die de dienst uitmaken: Apple, Google, Microsoft, Amazon en Facebook. Twee daarvan hebben de data van hun gebruikers tot hun core-business gemaakt: Google en Facebook.

Maar Facebook gaat verder, het heeft inmiddels tools ontwikkeld waarmee het erg goed kan zien welke nieuwe aanslaan, waarna het in een razend tempo probeert om die nieuwe dingen te vermorzelen door zelf iets vergelijkbaars uit te brengen.

Een voorbeeld daarvan is de app Houseparty. De makers daarvan werken als bezetenen om daar een succes van te maken, maar Facebook zou al bezig zijn om daar hun eigen versie van te maken, met de interne codenaam "Bonfire".



Het komt al niet erg sportief over dat Facebook initiatieven die ze interessant vinden niet gewoon overkoopt. Dan beloon je tenminste de makers van de originele app, en houden die ook wat fatsoenlijks over aan hun harde werk. Maar het wordt pas echt eng als je weet dat Facebook hiervoor de database van Onavo gebruikt, een Israëlische VPN-app, die juist data van gebruikers privé zou moeten houden.

Citaat
Facebook uses an internal database to track rivals, including young startups performing unusually well, people familiar with the system say. The database stems from Facebook's 2013 acquisition of a Tel Aviv-based startup, Onavo, which had built an app that secures users' privacy by routing their traffic through private servers. The app gives Facebook an unusually detailed look at what users collectively do on their phones, these people say.

The tool shaped Facebook's decision to buy WhatsApp and informed its live-video strategy, they say. Facebook used Onavo to build its early-bird tool that tips it off to promising services and that helped Facebook home in on Houseparty.

Terwijl Onavo dus al in 2013 door Facebook overgenomen werd, is het ook op dit moment nog steeds in de iOS App Store te vinden met als makers Onavo, Inc. De naam Facebook is daar nergens te zien, dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld WhatsApp, dat werd in 2014 door Facebook overgenomen.


Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Hoe Facebook de concurrentie probeert te vermorzelen
12 augustus 2017 - 00:46    reactie #1
geplaatst door: mayo
allereerst denk ik dat poetin hier achter zit, ten 2e niemand interesseert zich hiervoor en blijft gebruik maken van FB.

Dat is de wat we geleerd hebben van alle onthullingen die een paar helden de laatste jaren voor ons boven water hebben kunnen krijgen.

Het plebs kijkt naar voetbal, hardlopen en houd van BBQen en de rest zal hem of haar een zorg zijn.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Hoe Facebook de concurrentie probeert te vermorzelen
12 augustus 2017 - 11:22    reactie #2
geplaatst door: vorsters
Dat wordt dan nog wat als Zuckenberg Trump opvolgt als president van de VS.
Hoe Facebook de concurrentie probeert te vermorzelen
14 augustus 2017 - 15:52    reactie #3
geplaatst door: alfasud1972
@mayo, spreek a.u.b. voor jezelf want ik interesseer mij hier zeker wel voor. En ik vind het zorgwekkend.
Hoe Facebook de concurrentie probeert te vermorzelen
14 augustus 2017 - 22:22    reactie #4
geplaatst door: mayo
jij behoort dan tot de kleine minderheid
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain