geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Battery-BigSur-icoon.jpg
Batterij van iPhone 14 Pro modellen lijkt wat sneller achteruit te gaan
In maart 2018 voegde Apple in iOS 11.3 de optie ‘Batterijconditie’ (Battery Health) toe aan Instellingen → Batterij (inmiddels heet dat ‘Batterijconditie en opladen’). Aanleiding voor deze toevoeging was toen de hype rond het nogal opgeklopte ‘Batterygate’.

Die hype ontstond doordat Apple niet duidelijk genoeg gecommuniceerd had dat het in iOS gekozen had voor de levensduur van de batterij, in plaats van performance. Met andere woorden, ook op een oudere batterij ging een iPhone nog lekker lang mee, maar ‘in ruil daarvoor’ kon deze dan wel wat trager worden. Bij Apple hebben ze zeker spijt gehad dat ze dat niet duidelijker naar buiten hadden gebracht, want het kostte een hoop reputatieschade, en sindsdien wordt de conditie van de batterij van iPhones door veel gebruikers in de gaten gehouden.

https://twitter.com/zollotech/status/1686778636471271425

Op Twitter komen nu steeds meer voorbeelden voorbij van mensen die melden dat de batterij van hun iPhone 14 Pro of Pro Max inmiddels rond de 90 procent of iets daaronder staat. Op zich geen probleem, performance en batterijduur worden dan nog nauwelijks beïnvloed, maar voor een device dat nog geen jaar uit is betekent het wel een relatief snelle achteruitgang.

https://twitter.com/theapplehub/status/1686890453428539392

Het is niet duidelijk waarom deze waarde bij deze modellen wat sneller achteruit gaat. Het kan zijn dat Apple het algoritme waarmee dit berekend wordt heeft bijgesteld, dat het Always-On Display meer energie kost (hoewel het daar niet op lijkt) of dat de extra helderheid die het scherm van deze iPhones kan produceren (tot maximaal 2000 nits) toch meer van de oplaadbare batterij vraagt.

https://twitter.com/lonseidman/status/1689955380904841216

Wil je de batterij van je iPhone laten vervangen, dan kan dat bij Apple dan kost dat je tussen de 79 en 119 euro, afhankelijk van het model. Dat lijkt erg schappelijke prijzen, ook omdat je jouw iPhone weer netjes waterdicht terugkrijgt (iets dat bij goedkopere opties maar de vraag is).

https://twitter.com/Jon4Lakers/status/1690026009125613568

Hieronder nog wat meer voorbeelden die op Twitter te vinden zijn:

https://twitter.com/milesabovetech/status/1689909561719734272
https://twitter.com/robertrosenfeld/status/1690028474327838720
https://twitter.com/TechDaily/status/1686777352351817728
https://twitter.com/MatouEcureuil/status/1689907937794269184
https://twitter.com/brandonbutch/status/1684269410196791296



#iPhone
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: ouwemac
Het is niet voorbehouden aan de 12 pro of een andere pro.
Mijn SE3 is ook (nog) maar 94% capaciteit na een jaar.
Laden doe ik bedraad en dan wordt het apparaatje soms ook behoorlijk heet.
Bewerkt: 12 augustus 2023 - 16:33 door ouwemac
…….
geplaatst door: puk1980
Ik kijk eigenlijk nooit naar die percentages. Merk wel dat de batterij eerder leeg is. Maar als mijn 11 Pro het nog een jaartje trekt is dat afdoende, dan zal de nieuwe iOS support ook wel ten einde lopen, en heb ik een excuus...

Hier in huis:
iPhone SE2 (April 2020): 88%
iPhone 11 Pro (Sept 2019): 79%
geplaatst door: PatGel
Hier iPhone 12 Pro Max sinds 12.12.2020 en nog steeds 85 %.
Mac Studio Apple M1 Max 32 GB Geheugen.1 TB opslag.iPhone 16 Pro Max.iPad Pro 12,9-inch (5e generatie)Apple AirPods Max,AirPods Pro.
geplaatst door: Ziegler
iPhone 12 mini: 85%.
geplaatst door: Macteach
Alles gaat over de 14, veertien, Pro.
Niet de 12.
Kop even aanpassen.
geplaatst door: Ziegler
Ik vond het ook al verwarrend. De 12 is al een paar jaar oud, dus dan mag hij wat minder zijn.
geplaatst door: Alvinus
En wat ik niet begrijp is dat de Battery Health van mijn 11 Pro, overgenomen van een mede-MacFreak, al jaren op 100% staat. Zou er iets loos zijn bij het meten van die gezondheid, of heb ik nou een topexemplaar?
geplaatst door: rcoranje
11 maanden oude iPhone 14 pro. Nog 100%. Misschien doen sommige mensen iets niet helemaal goed.
geplaatst door: Robert
Alles gaat over de 14, veertien, Pro.
Niet de 12.
Kop even aanpassen.
Was inderdaad een fout in de kop, is bij deze aangepast.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: raverke95
Natuurlijk krijgen we weer een opsomming van iedereen zijn batterijcapaciteit vandaag. Wat ik me wel afvraag is de praktijk beleving van die batterij: doen personen met een 14 pro die een beduidend lagere batterijcapaciteit hebben ook effectief minder lang op één batterijlading?

Uit het verleden weet ik dat men hetzelfde issue had destijds met de iPhone 12 en de AppleWatch 6, die respectievelijk mijn vrouw en ik bezit.
Beiden schrokken we ervan als we dat lage 'getal' zagen omdat we niet zoiets hadden van "hè, die batterij is nu zo snel leeg".
Later kwam voor beide toestellen een update die de capaciteit herberekende. Mijn vrouw steeg met haar iPhone van 89% terug naar 96. Ik met mijn watch van 85 naar 89.

We zijn een jaar later, capaciteit is 87% nu op m'n Watch. Ik heb in dat klokje de batterij nooit een hoogvlieger gevonden, maar hij haalt nog steeds 1,5 dag op één lading.

Op m'n iPhone 14 Pro Max was de capaciteit na twee maanden al gezakt naar 97%. Hier staat hij al 4 maanden op en gebruik hem intensief: De hele dag door voor navigatie op CarPlay. Hangt niet aan de lader.
Ik kan niet zeggen dat hij sneller leeg loopt dan op de eerste dag.

Ik heb me dus al vaak afgevraagd hoe het OS dit berekent.

Als dit aan Apple's oren komt, gaat de toekomst wellicht weer een herkalibratie brengen in één of andere software-update :-)
geplaatst door: PatGel
@raverke95:De hele dag door voor navigatie op CarPlay. Hangt niet aan de lader.Wordt die dan niet opgeladen via USB van de auto ?
Mac Studio Apple M1 Max 32 GB Geheugen.1 TB opslag.iPhone 16 Pro Max.iPad Pro 12,9-inch (5e generatie)Apple AirPods Max,AirPods Pro.
geplaatst door: raverke95
Neen, de CarPlay in mijn werkbus is draadloos.
Ik doe het speciaal op die manier omdat ik een zevental klanten per dag moet aandoen en elke keer het stekkertje in en uit is erg omslachtig en op termijn ook erg sletig voor mijn lightning connector denk ik.

Zelden duurt een rit langer dan 30 min en gebruik makende van Waze heb ik na de werkdag vaak nog 80% batterij over.