
HomeKit probleem in iOS 11.2, tijdelijke oplossing is al actief (Upd.)
Het is een vervelende maand voor Apple zelf en mogelijk ook voor ons, de gebruikers. Want de problemen en probleempjes met software bijven zich opstapelen. Eerst was er het probleem dat het in sommige gevallen mogelijk was om relatief makkelijk een root-gebruiker aan te maken in High Sierra, wat met een tijdelijke update en daarna in
macOS 10.13.2 helemaal opgelost werd.
Vlak daarna bleek er een probleem in iOS 11 te zitten waardoor de iDevices van sommige mensen vanzelf opnieuw gingen opstarten, erg vervelend als jij daar last van had. Deze bug werd dezelfde dag nog opgelost met de
iOS 11.2 update. Twee vervelends bugs achter elkaar, niet echt goed voor je reputatie op het gebied van de kwaliteitscontrole van de software, en al helemaal niet als daar een derde achteraan komt.

In dit laatste geval
ging het om een stevige bug in iOS 11.2 waardoor het in sommige gevallen mogelijk was om de controle van een huis dat met HomeKit bestuurd wordt over te nemen.
Hoewel het om een stevige bug gaat (een zogenaamde zero-day), was hij lastig uit te voeren en ging het alleen maar op als je controle op afstand voor gedeelde gebruikers aan had staan. Het is dan ook precies het laatste dat Apple meteen uitgezet heeft, en pas weer aan gaat als dit probleem in iOS 11.2 verholpen is. Volgens Apple krijgen we die update al begin deze week, zoals je hieronder lezen kan.
The issue affecting HomeKit users running iOS 11.2 has been fixed. The fix temporarily disables remote access to shared users, which will be restored in a software update early next week.
Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, drie problemen met software in één maand is niet niks. Daarbij is Apple inmiddels de hoogste boom, en vangt dus ook de meeste wind. Tegelijkertijd hebben geen van de drie bovenstaande bugs waarschijnlijk voor veel problemen bij veel gebruikers gezorgd, ook omdat Apple steeds snel heeft ingegrepen.
Apple verklaarde na de eerste bug die deze maand naar buiten kwam, die in High Sierra, dat ze het proces van de verificatie van de software nog eens goed tegen het licht zouden gaan houden. Dat lijkt ons erg verstandig.
Update: mocht je meer achtergrond informatie willen hebben over het lek dat in HomeKit zat, in
dit artikel kan je dat in detail vinden. Daaruit blijkt ook dat hoewel Apple snel de tijdelijk oplossing trof, het bedrijf geen erg beste beurt maakt wat betreft de beveiliging van dit platform.
Terwijl juist een platform waarmee je onder andere alarminstallaties en noten op afstand bedient de allerbeste beveiliging zou moeten hebben.