geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/SecurityAndPrivacy-BigSur-icoon.jpg
iCloud Private Relay maakt adverteerders nog zenuwachtiger
App Tracking Transparantie (ATT) van iOS 14.5 was al een schok voor adverteerders, iOS 15 en Monterey maakt ze nog zenuwachtiger. Dat geldt met name de optie in iCloud+ (betaalde versie van iCloud) om IP adressen onzichtbaar te maken, maar ook voor het de-activeren van tracking-pixels.

Tracking-pixels (ook wel spy-pixels genoemd) zijn heel erg kleine plaatjes die met mails worden meegestuurd en in berichten op het web worden geplaatst, zodat adverteerders veel beter weten of hun campagnes succes hebben. Maar zodra dit met IP-adressen gecombineerd wordt dan wordt het eng, want het is een onderdeel van de profielen die van ons allemaal worden opgebouwd.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.iOS15MailPrivacyProtection.jpg
iCloud Private Relay maakt adverteerders nog zenuwachtiger


In dit nieuwsbericht hier op MacFreak uit februari van dit jaar werd al aandacht besteed aan spy-pixels (en hoe die geen kans te geven), vanaf iOS 15 en macOS 12 Monterey krijgen we daar een ingebouwde optie voor. Die zal standaard niet aan staan, maar in de informatie die je ziet als je Mail voor het eerst opent zal deze optie wel vermeld worden.

Gecombineerd met de optie om je IP adres met iCloud+ helemaal te maskeren zou deze praktijk van adverteerders onmogelijk moeten maken, geen wonder dat ze daar zenuwachtig over zijn.

IP adressen met iCloud+

Als iOS 15 en macOS 12 Monterey uit zijn zal er ook de optie in iCloud+ zijn die Private Relay heet. Dat lijkt op een VPN, maar is in de praktijk nog veiliger.

Bij een VPN zit de partij waarbij je die afneemt tussen jou en de website in. Daardoor kan de website niet meer zien wie jij bent en waar jij vandaan komt, maar de VPN provider kan dat wel. Het functioneert dus alleen maar goed als je jouw VPN provider echt vertrouwt.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.iCloudPrivateRelayOverzicht.jpeg
iCloud Private Relay maakt adverteerders nog zenuwachtiger


Bij Apple’s Private Relay is er sprake van twee partijen, Apple en een andere partij (nog niet bekend welke dat is, Apple gaat dat nog bekend maken). De data wordt hierbij verdeeld, waarbij Apple zou kunnen weten wie je bent (iets wat ze juist niet willen weten) en de andere partij zou kunnen weten waar je je bevindt. Maar omdat die gegevens niet in de handen zijn van één partij kan niemand er iets mee, apart hebben ze geen waarde.

Wil je meer weten over iCloud Private Relay, dan is de video op deze pagina van de WWDC 2021 en dit artikel van The Mac Observer allebei aanraders.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
geplaatst door: RW076
Alleen maar mooi, tuurlijk kan het resulteren in mindere ondersteuning voor Apple gebruikers.
Maar ik hoop op de optie van zelfreflectie bij al die (vreselijke) marketing jongens en meisjes.
Doe mij maar een iPhone Mini aub.