geplaatst door: Robert
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/HomeKit-icoon.jpg
iOS 11.2.1 en tvOS 11.2.1 lossen HomeKit-probleem op
Een paar dagen geleden kon je hier op MacFreak lezen dat Apple de controle op afstand voor gedeelde gebruikers van HomeKit had uitgezet. De reden was een weliswaar lastig uit te voeren, maar toch serieus beveiligingsgat.

Erg prettig dat Appel zo snel ingreep, want HomeKit is misschien wel van alle software van Apple die goede beveiliging nodig heeft misschien wel de allerbelangrijkste. Het wordt tenslotte ook gebruikt om sloten en alarmsystemen op afstand te kunnen bedienen. Apple beloofde dan ook snel een oplossing, inmiddels is die belofte ingelost.



Die inlossing komt in de vorm van iOS 11.2.1 en tvOS 11.2.1, die beide op de servers voor ons allemaal klaar staan. Zoals je hieronder kan zien gaat het in deze update niet alleen om de oplossing van de HomeKit-bug, er zitten kennelijk meerdere "probleemoplossingen" in, en dus ook de moeite om te installeren als je HomeKit niet gebruikt.

http://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.iOS11.2.1-iPad.jpg
iOS 11.2.1 en tvOS 11.2.1 lossen HomeKit-probleem op


(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

De URL waar Apple hierboven naar verwijst kan je hier vinden. De Nederlandse vertaal-afdeling is op het moment van schrijven kennelijk nog aan die pagina toegekomen, want als de meest recente versie van iOS wordt daar 11.2 genoemd. Dezelfde pagina in het Engels is al wel naar de laatste stand van zaken bijgewerkt.

Updaten

In iOS voer je een update uit door te gaan naar Instellingen > Algemeen > Software Update. We raden voor systeemupdates van iOS altijd aan om een lokale backup (via iTunes) achter de hand te hebben, hoewel de kans dat daarbij iets fout gaat heel erg klein is.

Op de Apple TV 4 of 4K ga je naar Instellingen > Systeem > Software-updates, als je tenminste het automatisch bijwerken niet aan hebt staan. Zelf een backup maken van jouw Apple TV is niet mogelijk.



met dank aan forumlid 'Niels75', die de iOS update als eerste op ons forum meldde


iOS 11.2.1 en tvOS 11.2.1 lossen HomeKit-probleem op
18 december 2017 - 10:09    reactie #1
geplaatst door: Borgmonster
Mijn updatebestand was maar liefst meer dan 3 GB groot. Hierdoor kreeg ik een waarschuwing dat ik voor 80% door m'n bundel heen was.

Huh? M'n computer hangt toch aan een draadje? Oeps, nee. Hierdoor werkt de iPhone als hotspot voor m'n computer en ging het downloaden via de mobiele bundel.

Inmiddels ook al een bericht gekregen dat ik "ongeveer 100%"  :happy: van m'n bundel had verbruikt. Dat gaat snel!

Draadje alsnog aangesloten op de computer en opnieuw gestart.

Nu maar eens kijken hoe dit gaat.
iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro