
Heeft Tesla een probleem met de Lithium-ion accu's?
Terwijl Apple hard bezig is met zelfrijdende auto's en daar recent de vloot verder voor
uitbreidde lijkt iedereen ervan overtuigd dat de toekomst voor auto's elektrisch is.
Tegelijkertijd lijken er langzaam maar zeker vraagtekens te komen bij de veiligheid van de accu's in die auto's, recent waren er twee verschillende gevallen waarbij die accu's voor een enorme vuurzee zorgden. Het eerste geval was ruim een week geleden in Fort Lauderdale in Florida. Daar
crashte een Model S door te hard rijden tegen een muur, maar door de vuurzee konden de jongens in de auto niet geholpen of gered worden.
Het tweede geval vond begin deze week plaats in Zwitserland, daar raakte een bestuurder van een Tesla een vangrail, sloeg over de kop en het resultaat was ook
een vuurzee waarbij de auto volledig uitbrandde. De brandweer sprak over een 'thermal runaway', een thermale reactie die zo intens was dat de hulpdiensten er niets tegen konden doen.
Lithium-ion accu'sHet is bekend dat er bij Lithium-ion accu's altijd een risico bestaat op zo'n
thermal runaway, een situatie waarbij de reactie binnen de accu versnelt, meer hitte genereert, dat op zijn beurt weer de reactie versterkt, etc. Het lijkt nu vooral de vraag of het gebruiken van veel en grootte van dit soort accu's in dit soort situaties wel veilig genoeg is, voordat we op steeds grotere schaal dit soort grote accu's in gaan zetten.
Hopelijk komt het definitieve antwoord uit het onderzoek dat de FBI naar het ongeluk in Fort Lauderdale is gestart. Daar zou Tesla's Autopilot trouwens niet aan bod komen, de jonge chauffeur van die Tesla had recent nog een boete gekregen voor 112 mijl per uur rijden in een zone waar 50 het maximum was. En de sporen op de weg lieten nu ook zien dat er veel te hard gereden werd.
Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)